Secalka 0 Postad 17 November , 2005 Så här är det. Jag har beställt en ny styrpulpet med 25 hk, fyrtakt. Min motivering: - tyst vid låg fart och fiske. - bra andrahandsvärde (beroende på vad som händer med 2-taktarna i framtiden) - bedömd fart är cirka 24 knop i en ganska liten pöl För samma pris kan man få samma båt med en 40 hk, 2-takt, ej insputning och då kan man ju åka riktigt fort, motorn kanske är lite mindre stöldbegärlig samt lite mera lätt servad. Jag funderar fortfarande om jag har valt rätt........ ps. Det är samma funktioner, trim/tilt osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 17 November , 2005 Jag kan inte råda dig och avgöra om du gjort rätt eller fel men när jag valde en 50hk 4-takt framför en 70hk 2-takt var det för att: 1. Vara mer miljövänlig. 2-taktaren var inte av en modern typ med insprutning och klassad för moderna krav. 2. Spara pengar eftersom jag räknade med att köra ganska mycket och skillnaden var lätt att räkna hem, inräknat ökade service-kostnader. 3. Få en tystare motor. I efterhand känner jag att jag gjorde rätt även om jag ibland, tex när jag kör grabbarna på vattenskidor, skulle vilja ha lite mer klipp i motorn som en 2-taktare ger. Mycket nöje med din nya båt, oavsett vilken du väljer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 18 November , 2005 Så länge du inte funderar på någon slags vattensport är du helt rätt ute! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 November , 2005 vattensport - Dykning helt ok 4-taktare går också bra till vattenskidåkning. Ryker mindre och är trevligare för den somm ligger efter. Vid fiske är 4-taktaren kanon då den inte som vanliga 2-taktare surar igen. Och framför allt. Miljön. Ska du ha en 2-taktare så bör det vare en med insprutning mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 18 November , 2005 en fyrtaktare drar betydligt mindre bensin och är ljusår mycket bättre vid fiske.... helt rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 18 November , 2005 Då är jag lugn och trygg i mitt köp. Känns bra! Stort tack för hjälpen allesammans. // Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser