Stefan_K 0 Postad 16 November , 2005 Hej Jag har börjat riva ner min gamala B18 motor för att få tillbaka några av de bortsprungna hästarna. Vad bör man tänka på? Måste jag byta topplocks bultar? ramlager bult, vevlager muttrara?? Jag ska förstås byta alla lager när jag är igång. Bör man byta något annat? Motorn är helt nerplockad. Så kom gärna med tips på vad mna bör tänka på, kika närmare på och vilka lager, bult och muttar som borde bytas. En annan fråga är vilken förgasare torde vara bäst att använda? Har en Stromberg 150 CD nu. Har funderat på 2 solex, de som sitter på AQ130 men ger det något? Eller blir det bara ökad bensin förbrukning? Tackar på förhand. Hälsningar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 16 November , 2005 Varför inte köpa en bil-B18 billigt på skroten och konvertera den med delarna från din gamla motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 16 November , 2005 Jag tycker du gör rätt....sen vet du vad du har för motor. Bultar behöver du inte byta, tycker jag, men var noga med att du drardem rätt o med rätt moment. Lås dem också med lite Looctite låsning... Angående förgasare vet jag inte, men är det samma kamaxel i din som 130:an så bör det göra lite på kraften...annars byt kam o montera dubbla förgasare så blir det lite mer drag i maskinen. Bränsle förbruknings skillnad, marginell i det hela tror jag... Lycka till Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 November , 2005 En mycket viktig fråga är, vad för kylning har du haft på motorn? Har denna varit sötvattenkyld är troligen blocket ok annars är denna nog full med skit och därmed i det närmaste skrot... Du skall inte byta lager i onödan. Byt dom lagren som är slitna. Oftast är ramlagren bra. De som kan bli slitna är vevstakslagren och kamaxellagringen (sitter bara 3 lager). Att titta lite extra på är kolvbultarna. Kolvringar, behövs oftast inte bytas. Titta ifall du har cylindrarna har vändkanter, (oftast inte). När det gäller topplocksbultar, glöm idiotier med att låsa dessa. Det du bör titta på är hur hårt du kan dra bultarna, står det 8.8 på bultarna byt dessa till anda set står (jag vill minnas ) 10.1 så kan du dra toppen 10. Du skall givetvis putsa gängorna i blocket, mäta att bultarna du sedan brukar inte bottnar osv. Vad beträffar kammen så se vad demma är stämplad med. Står det P så har du en Penta kam och den är bäst. Annars går det bra med en A också. Krångla inte till livet med att sätta in en för vass kam. Förgasarvalet är lite beroende på hur tung och lättplanande båt du har. Du vet väl hur båten/motorn hittills gått. Hur många varv du fått ut med dagens propeller osv. Hade jag varit du skulle jag inte satt i 2 solex eller stromberg utan köpt en Weber 36/36 hos Misab. Då får du också rätt munstycken med en gång. Toppens kondition är med största sannorlikhet beroende på vilken kylning du haft. Lycka till med motorbygget/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 November , 2005 Ett sätt kan vara att köpa en hyffsad B20 på skroten och flytta över marindelarna. Du får då lite mera kraft och friskare block om du haft sjövattenkylning. Tror även det kan vara enklare att få tag i reservdelar till en B20. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 16 November , 2005 Ett sätt att få klarhet i vad som ska göras, är att skaffa en verkstadsbok, alternativt Gör-det-självbok (typ Amazon / 140). Båda varianterna kan dessutom finnas på biblioteket! Det mesta stämmer nog mellan bil & båt på dessa gamla. Lycka till / Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 17 November , 2005 Oroa dej inte för skit i kanalerna, dom spolar du med högtryck nu när du ändå har den ute juh... Jag skulle nog satsat på en B20 istället då det börjar bli svårt med delar till b18. Du kan köpa en komptestad bilmotor på skroten för en relativt billig peng, Den ska ha en c eller p kam... Sen är det bara att plocka över de andra delarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_K 0 Postad 17 November , 2005 Hej och tack för alla svar Ska kanske komma med lite mer info. Den är 6x2,3 meter lång/bred, Crecent Malö båt jag äger. Den har varit sjövatten kyld men nu ska jag sätta dit sötvatten-kylning är det tänkt. Den är halv-planande enligt pappren på båten. Är det omöjligt att få denna typ av skrov att plana? Som Nitro nämnde kanske det inte är någon ide att lägga ner tid/pengar på denna motor?? Men jag har plockat ner hela motorn och börjat rensa ur all skit som låg i blocket (Det var en del)! Går det att se på motorn om den är värd att satsa på? Det finns ju gods kvar mot cylindrarna. Som det är nu sitter det en P-kam i. Det var inga vändkanter i loppen. En kolvring var av att en satt fast i spåret så dessa ska jag byta. Är det så att vev vevstakar passar på en B20. Så att jag ev. kan flytta över allt förutom kolvar till en B20? Hur ser man om lagren bör bytas ? Jag vet ej vilka lager som satt på resp. plats, för jag var så inställd på att byta alla. Därför brydde jag mig inte om att lägga dem i ordning. Hälsningar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 17 November , 2005 Nitro....vill bara tillägga att jag inte sagt att man ska låsa topplocksbultarna.....det begriper väl vem som helst...men ÖVRIGA bultar är att rekomerdera låsning på...sen att en motor är att betrakta som skrot om den varit sjövattenkyld...det får stå för dig..håller inte med. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 November , 2005 Ska du ändå riva isär så byt alla slitdelar, bara dumt att spara på dom korvörena. Men det bästa är att byta till en B20 och anv din p-kam från b18 motorn passa då på att riv isär den också, ring och lagerbyte kostar inte många kronor, skulle även byta olje pumpen och det stora kamdrevet. Slipning av ventiler och fräsning av säten är också ide att göra. Hona ur cylindrarna bör också göras. Naturligtvis byter man främre och bakre vevaxeltätningarna också. Är det filt tätningarna finns det konverterings sats så det blir riktiga packboxar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_K 0 Postad 24 November , 2005 Hej igen Nu har jag fått tag i ett B20 block. Tyvärr är det helt rent, inga kolvar vevaxel mm Så nu till frågan: Är det samma vevaxel, vevstakar i B18 motorn?? Skulle vilja flytta över dessa till nya motorn. I annat fall måste jag köpa nytt -> dyrt. Ytterligare lite info. om båten. Med den propellern jag hade varvade motorn 4000 rpm vilket är lite lite. Men jag hoppas att ev. med lite mer kraft från nya motorn att den ska kunna orka varva 5000 rpm. Är det någon som har erfarenhet från weber 36/36 är det ett bra val till en B20? Eller funkar 32/36 oxå? Jag har efter att monterat bort kamaxeln sett att det är en c-kam (stämplad på änden) (men den var märkt P i gjutningen mitt på) Hälsningar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 November , 2005 Nog inte mycket som stämmer där. Leta på tex Blocket, köp ev en hel bil för lite pengar, om du inte hittar en motor på skroten (eller Blocket). Borde finnas hur mycket som helst! Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 November , 2005 Ifall jag fick välja så skulle jag inte ta någon 32/36 utan hålla mig till minst 36/36. Men som sagt allt går (en del mindre bra bara). Vad beträffar vevaxel. Bör du hitta en 8 bultad och bör ha suttit i blocket som du brukar.... mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 25 November , 2005 Hej! B18 vevaxel och vevstakar passar i B20. Vad som är viktigt är att du får med ramlageröverfallen till B20 blocket och att dessa sitter på rätt plats (de är märkta 1-2-3-4), har du inte rätt lageröverfall måste blocket arborras och det är knappast lönt på en B20. Du måste också ha koll på om vevaxeln är omslipad eller std när du köper nya lager, kolla märkningen på de gamla lagren. Att byta bultar och muttrar tycker jag är överkurs om det inte handlar om rena racingmotorer, Loctite likaså. C-kam sitter det i de flesta AQ130 så det är väl OK även om P-kam från AQ130D är att föredra åtminstone i lite större, tyngre båtar. Även K-kam är ett bra alternativ. Jag hade inte satsat på Weber 32/36 eller 36/36, de är för små jämfört med 2 x Stromberg 175 eller Solex 44. Dessa Weber är dessutom tvåstegs förgasare där ena gasspjället öppnar till ca 3/4 innan det andra börjar öppnas, detta för att med en bil få låg bränsleförbrukning i landsvägsfart med litet gaspådrag när bilen rullar lätt. En båt går inte lätt i marschfart så denna finess fyller ingen funktion på sjön. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_K 0 Postad 7 December , 2005 Hej Så 2 x solex skulle vara rätt melodi,framför en weber! Man får inte dubbla problem med 2 förgasare? Svårt att ställa in? Bränsle tillförsel mm? Känns som en Weber skulle va enklare! Men man vill ju ha det som ger bäst prestanda till minst krona, bränsle förbrukning. Är det typ dessa du menar? Eller finns det andra bättre? Är det samma som suttit i Volvo 142 sport? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 7 December , 2005 Förgasarna på din bild är dubbla SU-förgasare av lite äldre modell (HIF-6 ?) från B18B eller B18D. Dessa har aldrig använts på någon båtmotor men kan fungera med rätt bestyckning. Motsvarar närmast 2 x Stromberg 175 till AQ130A. Försök att hitta dubbla Stromberg eller Solex kompletta med insug och flamdämpare till en båtmotor i stället. Gamla bilförgasare är oftast glappa i spjällaxlarna och behöver förmodligen renoveras. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser