Fveduk 0 Postad 15 November , 2005 Hej jag söker en propeller till min Archimedes Penta 69-74 det är alltså det gamla växelhuset utan avgasutsläpp i propellern. Har läst mycket i gamla båt tidningar och ser att dom inte använder original propellern i testerna utan propeller av ex märkena Michigan och Radice, för att få bättre fart och bränsleförbrukning. Någon råkar inte veta vart det går att få tag gamla propellrar till min Archimedes, om det finns någon gammal marina som fortfarande har propellrar eller eventuellt någon som fortfarande tillverkar dom. Jag har för mig att det går att använda OMC propellrar av samma årgång till dessa motorer, stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 15 November , 2005 hej det går att använda omc prop. ring vänermarin han har säkert proppar lggandes 050151320 mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fveduk 0 Postad 16 November , 2005 Jag ringde men dom hade tyvärr inga propellrar passande min motor. Finns det någon annan stans man kan leta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 16 November , 2005 Prova med Marinhallen i Eskilstuna, Emilssons Motor i Göteborg eller Bengt Ahls Marin i Tyresö, de kan en del om gamla Archimedes Penta och kanske har propellrar till salu. Du nämnde Michigan propellrar i ditt inlägg, hör med Leemhuis Marinkonsult i Hallstahammar som i alla fall tidigare var generalagent för Michigan. De borde kunna svara på vilka OMC-motorer som har samma propeller som din AP, sen är det bara att leta bland annonser eller kanske annonsera själv. Låt oss gärna veta hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseF 0 Postad 16 November , 2005 Den här propellern passar nog, den har jag provkört på min AP 550 -72 och det orkade motorn nästan med. Kanska lite för tung båt bara, Bergslagsbåtar Sport, knappt 14´ . Det är en Rekord 10 x 19 i mässing som är nästan felfri, bara lite cuppad - (inte gjort av mig). Egentligen riktigt snygg att hänga på väggen. Hälsningar LasseF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fveduk 0 Postad 17 November , 2005 Du råkar intet vilja säja den? Dok vet jag inte om den är lagom för min båt, min båt är en mahogny båt på 5,5m rätt bred 2m och plattbottnad. Vart har du fått tag på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseF 0 Postad 17 November , 2005 Ja..ha..haha! Det är ganska lustigt... i början av 70-talet hade jag en liten mahognybåt på kanske 3 - 3,5 m med en 35Hp murkla på som gick rätt bra. Av någon anledning så tittade jag ner i en kontainer som jag skulle slänga skräp i - och där låg en tillsynes ny mässingpropeller.... I stället för skräpet följde propen med hem och blev liggandes. Bytte sedermera bort Murklan till förmån för en AP550 som gjorde att mahognybåten formligen hoppade upp ur vattnet och planade nästan direkt. Tänkte då aldrig på mässingpropen som skräpade på nån hylla. Köpte senare på exekutiv-auktion en Bergslagsbåtar Sport som fick AP550:n apterad där bak. Hittade mässingpropen, provkörde och konstaterade att det gick lika fort med originalet så den blev knappast använd. Nu är båda båtarna borta och bara propellern kvar som ett lite nostalgiskt minne. Till salu? Ja, allt lär ju vara till salu för rätt pengar sägs det, men undrar om inte jag mer tänker på att den ska få en skön ålderdom..... ... och sen vet jag inte om det är rätt propeller för ditt skepp.. ..men hör av dig på lars.fhingal(at)telia.com om du vill veta mer.. Mvh LasseF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fveduk 0 Postad 18 November , 2005 Räknade ut att om man monterar den där propellern på min Archimedes som varvar 5800rpm kommer den komma upp i en hatighet av ca 43 knop, slip är då inte medräknat. Den har alltså relativt hög stigning. Jag gissar att min båt gör strax över 30knop med perfekta förhållanden alltså en passande propeller inräknat. Så tyvärr har den nog för hög stigning, måste nog tyvärr fortsätta att leta. Men det var roligt att se att de finns där ute Ska nog ta och ringa dom där marinorna på måndag. Mvh//Fredde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser