Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Terrafobica

Etanolklubben

Rekommendera Poster

Hej!  Hoppas att det blir uppslutning i denna klubb.  Och att kunnigt folk hjälper oss andra noviser i denna fråga.  Jag har en V8, en cheva 454 bigblock som jag funderar på att konvertera till sprit.  Hur det går till och vad det kostar får väl komma fram här i trådarna var det lider. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Håller verkligen ventilsätena i en B20 för att köra på etanol ?

Det är väl inte ens att rekomendera att köra blyfritt.

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken b20 du har...

Det är bara AQ130D som kan köra på blyfritt, som den är..

Så har du en topp från den motorn, så går det bra.

 

Annars är det bara till att renovera en gammal topp från dom andra versionerna, så stätter dom i rätt grejor...

 

Etanolen tåler dessutom högre kompression, vilket gör att du kan höja kompet i cyllarna = fler HK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur vet man vilken topp det är `?

 

jag håller på att konvertera en B20 från en -75 ans 242á

 

 

pudd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har någon en mailadress eller ett telefonnummer till denna guru?

 

 

pudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej.idag har jag provat,10 liter etanol 10 liter 98oktan skulle det gå? vad hände jo,bilen blev lite slöare,men efter en liten höjning av tändningen blev han pigg igen ,tomgången lite sämre,men efter att jag justerade bränslenålen så går den riktigt bra, bilen är 240 77a ,väntar med spänning och ser vad som händer längre fram.J J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 600 mil på ren E85 med min BMW 525 -94.

 

Lite höjning av bränsletrycket (3->4,5 bar)sen var det bara att åka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så gäller det att blandningen måste fetas upp ca 30% vid ren etanoldrift. Jag har kört min Audi100TQ på ren etanol sen i höstas, går som ett skott.(trimmad...hihihi) Skulle dock inte vilja köra det i båten pga etanolens egenskap att kunna brinna även i tanken!! (huuuu..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att gamla plasttankar kan brytas ned av etanolen. Även E85 ska visst kunna lösa upp plasten i vissa gamla tankar. Vet någon om det ligger någon sanning i detta?

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även hört att en del gummislangar blir dåliga med tiden, finns tydligen en grön variant som tål etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Jag kör med 50% i min B230F utan några problem, även KALLA vinter starter går fint. Luktar lite trangia om den bara... Besiktigade med samma inblandning och det blev ingen anmärkning fast min katalysator är bortbränd. Ska testa med 100% inom kort!

 

Var e klubben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker ni är ena riktiga knäppgökarsmiley-wink.gif\. För så lite vinstsmiley-money-mouth.gif\, riskerar ni ett motorras3.gif\ för kanske 10.000-tals kronor

 

Så här skriver Vi Bilägare:

De huvudsakliga förändringar som behöver göras för att modifiera en bensinmotor till etanoldrift är att ställa om till en fetare bränsleblandning genom att montera en bränsletrycksregulator på returslangen från motorn, eller (på en förgasarbil) montera större förgasarmunstycken. Ibland behöver man även montera en kraftigare bränslepump. Dessutom byter man som regel ut ventiler och ventilsäten mot hårdare material samt ersätter alla packningar, plast- och gummidetaljer i bränslesystemet till mer syrafasta varianter. För att förenkla kallstarter bör även en motorvärmare monteras.

 

Många kör nu sin bensinbil på runt 50 procent etanol utan modifieringar. Många bilar verkar klara detta utan problem. Men eftersom vare sig tillverkarens fabriksgaranti eller den förlängda garantin för avgasreningen gäller och bilens utsläpp av kväveoxider ofta ökar när motorn inte är rätt justerad för etanolbränslet, är det tveksamt både privatekonomiskt och ur miljösynpunkt. De tekniska risker man tar är motorskador på grund av att motorn går för magert, vilket gör förbränningen för varm, innebär brandrisk på grund av läckor/upplösning av delar av bränslesystemet, med mera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du skvallra eller *asg* Nä skämt o sido, det är kul att testa och prova...Visst är det galet att satsa en hel del pengar på allt man behöver göra med motorns inställningar o dylikt, men o andra sidan...vad vinns i längden?

 

 

Jag tror att alla kommer att vinna på att det testas(leks) med olika typer av bränsle, framför allt miljön!

 

Provar man inte, vet man inte! så är det!

 

Jag provade min fru flera gånger innan jag visste7.gif\.....eller var de hon som provade mej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde om olyckan utanför Hjo strax innan jul där 3 personer avled

pga att bilen tog eld efter kollision.

Nu är jag inte säker utan talar bara om vad jag har hört, och det

var att bilen var fulltankad med etanol (E85) så det var därför som

brandförloppet var så snabbt och bilen blev övertänd på nolltid.

 

Mycket tråkig historia det där...   smiley-cry.gif\

 

// Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...