Bozana 0 Postad 14 November , 2005 Hej! Jag skulle kolla fryspunkten på färskvattnet i min VP KAMD 43 av årgång 99 med 360 gångtimmar inför vintervilan, då upptäcker jag att glykolvattnet som byttes förra hösten efter renspolning av färskvatten systemet ser brunt och grumligt ut i expansionskärlet. Jag bestämmer mig för att tappa ur hela färskvatten systemet för att kolla hur kylvätskan ser ut. Det visar sig då att kylvätskan i motorblocket och avgaslimpan ser ganska ren ut men sedan kommer chocken, kylvätskan från värmeväxlaren är mycket förorenad och mörkbrun (ogenomskinlig). Fryspunkten för det urtappade kylvattnet ligger på ca. -30 grader C och endast någon halvliter har försvunnit från expansionskärlet på 50 timmars körning. Jag hittade även ett mindre färskvatten läckage från främre delen av avgaslimpan och topplocket (bakom färskvattenpumpen). Bruna kylvatten avlagringar på motorblocket ledre upp till packningar mellan avgaslimpa - topp och topp - motorblock. Glykolvattnet ser inte ut att innehålla några feta oljerester,motoroljan är fin och svart och motorn ryker inte. Kylsystemet har i övrigt fungerat klanderfritt i sommar. Är det någon som kan förklara dessa symtom på min motor och föreslå lämpliga åtgärder. Tack på förhand Bozana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser