Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Bozana

Förskvattensystem VP KAMD 43

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle kolla fryspunkten på färskvattnet i min VP KAMD 43 av årgång 99

med 360 gångtimmar inför vintervilan, då upptäcker jag att glykolvattnet som byttes förra hösten efter renspolning av färskvatten systemet ser brunt och grumligt ut i expansionskärlet. Jag bestämmer mig för att tappa ur hela färskvatten systemet för att kolla hur kylvätskan ser ut. Det visar sig då att kylvätskan i motorblocket och avgaslimpan ser ganska ren ut men sedan kommer chocken, kylvätskan från värmeväxlaren är mycket förorenad och mörkbrun (ogenomskinlig). Fryspunkten för det urtappade kylvattnet ligger på ca. -30 grader C och endast någon halvliter har försvunnit från expansionskärlet på 50 timmars körning.

 

Jag hittade även ett mindre färskvatten läckage från främre delen av avgaslimpan och topplocket (bakom färskvattenpumpen). Bruna kylvatten avlagringar på motorblocket ledre upp till packningar mellan       avgaslimpa - topp och topp - motorblock. Glykolvattnet ser inte ut att innehålla några feta oljerester,motoroljan är fin och svart och motorn ryker inte. Kylsystemet har i övrigt fungerat klanderfritt i sommar.

 

Är det någon som kan förklara dessa symtom på min motor och föreslå lämpliga åtgärder.

 

Tack på förhand

Bozana

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...