Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
primouza

V8, utdöende med dessa bensinpriser??

Rekommendera Poster

jag har full förståelse för att V8a ägare, jag är en själv! ;) Speciellt V8dc då jag också kör V8a i min 20 fotare, härligt med båt som känns lätt som en fjäder när man snuddar vid reglagen! Som någon nämnt tidigare, det är något speciellt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl egentligen inte uttala mig i denna fråga eftersom jag kör en sexa men jag har en bränsleförbrukning som en v8:a!

I somras körde jag inte så mycket som jag ville men blåste soppa för 16.000 ändå med stora båten. Men detta är ändå en ganska liten del av vad totalkostnaden på ett år är för en båt som min. Javisst är man inte riktigt klok, men båtlivet är absolut ett måste för mig och så länge jag kan kommer jag gneta ihop pengarna som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jopp e jag....

Har fått rätt bra fart på den nu...blödrar lite på

höga varv fortfarande men ska försöka fixa en

ny fördelare som hänger me hela vägen till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du i båthamnen i Söndags?

Du har väl din båt hemma på tomten väl?

 

Haru skaffat en till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag kommer fortsätta att tanka och åka V8.

Det har ingenting med bränsleförbrukning eller sparande att göra utan med glädjen att kosta på sig någonting man trivs med i stället för att förneka sig själv hela tiden och försvara detta med att det är i alla fall billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fråga har jag ställt mig många gånger utan att få ett vettigt svar... En marin diesel anser många vara guld värt och köper utan att tveka... Men en som tänker över beslutet och kontrar körsträcka mot inköpspris kommer snart fram till att Bensinaren blir mycket billigare både i längden och i början.... Dels är det lättare (billigare att få tag på delar till tex Gms maskiner 5,7 7,4 etc finns ju hur mycket som hellst både nytt och beg till bra priser... Och Hur mycket skiljer sig literpriset egentligen inte ens 1 krona billigare är det att tanka diesel...

 

Så varför köpa diesel överhuvudtaget egentligen enda anlednigen är väll om man har en stor båt halvplanande eller en snipa där en bensinmotor inte riktigt passar in... Men att trycka ner en diesel i en DC är att begå ekonomiskt självmord finns inte en chans att det kan löna sig med dagens dieselpriser... visst du får ett bra andrahands värde men får leva på Lån och skullder resten av livet för att finasiera en 200hk volvo penta diesel på ca 300 000pix när man kan köpa en 5,7a för ca 120 000 komplett med drev och allt...

 

Nä Diesel hör hemma i en fiskebåt Vi jänkare kör vidare med Bensin tills vidare iaf...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man ska åka benschin V8:a

 

hä få it verk fattigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALDRIG ATT DOM DÖR FÖRE JAG HAR LÄMNAT JORDEN!!!Har precis totalrenoverat 350:an lagt till ungefär 60 hk så dom dör aldrig!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag passar på att återgå till ämnet i denna tråden.

 

Jag tror personligen att det inte kommer att bli någon märkbar skillnad

förrän bensinen passerar 20 kr litern, i mitt fall så skall jag av bekvämlighetsskäl byta till en större bayliner och då sitter det två törstiga v8or men man prioriterar olika i livet.

 

ps. min bayliner 2450 säljes på denna site

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med ovanstående. Gjorde själv ett vägval när jag blev tvungen att byta ut mina VP290A (GM350). Tog in offerter från Volvo

på både bensinare och dieslar. Jämförde detta med att köpa utbytesmaskiner från USA-online. Kom då fram till att jag måste bli ca 104 år innan jag räknat hem mellanskillnaden, och då har jag räknat med att bensinen kostar ca 18kr/liter i snitt över perioden och att dessa maskiner behöver servas något tätare än helt nya från Volvo. Det blev alltså inget svårt beslut att köpa nytt 350-block från USA-online för 22.000SEK. Det var dessutom inte speciellt krångligt att flytta över förgasare startmotor osv från dom gamla maskinerna (1 dags arbete i ett vanligt garage).

post-959-1394234643,4097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade en del med killen i Coronetklubbens monter på båtmässan.

Han hade bytt ut sin gamla motor(er?) i en Oceanfarer 32.

Det kostade över 400000 att få in en ny fin pentadiesel.

 

Visst, den drog plötsligt *ingenting*, och han gjorde en underbar båt nästan perfekt, men 400000...

 

Jag förstår de som satsar på bensin fortfarande.

 

/Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...