Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
U6200CC

Tvåtakt??

Rekommendera Poster

Intressant fråga om bränsleförbrukning på Uttern 6200 CC. Har köpt en sådan för 5 v sedan. Jag är lite konfunderad över den höga förbrukningen, har en Mercury 135 hk V6 -97, 2-takt. Förbr ligger på 2 l per di, då ligger jag på 4000 - 4600 ppm, 21-27 knop. Har någon erfarenhet och/eller kommentar till detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.5 - 1.6 l/NM,  Uttern 6200CC med en Merc 135 hk -98, 4 vuxna pers i båten och packning. Toppfart 34 - 37 kn beroende på hur många vi är i båten.

Vi kör sällan över 24 kn (3600 - 4000 rpm). Antagligen går det att pressa mina siffror genom att konstant ligga i den lägre delen av intervallet.

Körning i låg fart höjer förbrukningen markant. Lite sådan körning ingår (ca 5 % av dist) i siffrorna ovan.

Jag kör så långt uttrimmat som omständigheterna medger och försöker fördela vikten så långt akterut som möjligt. Det senare har samma effekt som ytterligare uttrimmning. Trimplanen används bara om det är nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag har inte trimplan utan trimmar bara med PT. Jag måste ha något galet med motorn! Vet du om det överhuvudtaget går att justera något på en sådan motor?

Hälsn

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Torben och alla andra,

Skall nu uppdatera lite erfarenheter av min Optimax.

Jag har nu samlat ihop 26,5 timmar på min Optimax och har inte haft ett enda litet problem ännu. Jag hade lite funderingar kring motortemp och dylikt i början, men det visade sig va som det skulle. Det far endast min okunskap som gjorde att jag tvivlade. Alltså motorn har gått helt felfritt hittills.

Jag har ju också Smart Craft system (typ färddator) och har därför kunnat kontrollera lite förbrukningar o.d.

Som jag skrev tidigare hade jag en medelförbrukning på 1,0 l/sjömil med Yamahan. Med denna motor kom jag ner till 0,59 l/sjömil med samma körstil (alltså 28-30 knop för det mesta). När bottnen på båten är riktigt ren och jag kör så ekonomiskt som möjligt utan last kommer jag ner till 0,53 l/sjömil (ca 22 knop.)

Efter att båten varit i vattnet ca 3 månader hade naturligtvis både toppfarten sjunkt (från 38-34 knop) och bränsleförbrukningen stigit från 0,59 l/sjömil till 0,72 l/sjömil. Detta åtgärdades genom att jag snorklade runt lite och borstade bottnen på båten i helgen. Efter det kom jag till samma värden som när jag satte ut båten på våren.

Jag har även testat med lite olika propellrar i sommar. Jag började med en 21 aluminium som fungerade bra till att börja med. Efter att bottnen blev skitig så började ändå motorn kännas svag och maxvarvtalet sjönk t.o.m. till 5300 rpm (5750 rek.). Efter att jag bytte till 19 steg varvtalet till ca 5600 rpm och efter bottentvätt till 5850 rpm vilket är ganska optimalt med olastad båt. Jag kommer troligen att montera en Ballistic 19 till nästa sommar om ekonomin tillåter. Bytet mellan 21 och 19 ändrade inte på varken toppfart eller bränsleförbrukning. Det enda som märkbart ändrade var att varvtalet steg och acceleration samt ork med mera last blev betydligt bättre.

Vad gäller totalförbrukning så har jag nu som sagt 26,5 timmar på mätaren. Total mängd förbrukad bränsle är ca 250 liter. Alltså medelförbrukningen under sommaren har varit aningen under 10 l/h, vilket är ganska lågt med tanke på att jag inte har gjort några trollingturer e.d. Båten har m.a.o. varit i planing gissningsvis 60-70 % av tiden.

Jag är m.a.o. riktigt nöjd med mitt val. De enda nackdelarna jag kan hitta med denna motor är att den är stor till formatet samt väger aningen mycket för att va en tvåtakt ifall man har en viktkänslig båt.

Ännu vad gäller ljudet så går denna motor enligt mitt tycke väldigt tyst. Dock inte riktigt lika tyst som en fyrtakt på tomgång, men på högre varv märker man egentligen ingen skillnad. Större skillnad är det då på ljudkaraktären. De fyrtaktare som jag har kommit i kontakt med denna sommar är fyrcylindriga och låter lite som en bilmotor emedan Optimaxen låter som den skulle ha mycket lägre varvtal när man kör på samma varvtal med båda maskinerna. Fyrtaktaren har m.a.o. ett mycket mera högfrekvent ljud än Optimaxen.

Vad gäller ljudet så kan ännu tilläggas att Optimaxen slamrar lite på högre varv precis som de äldre tvåtaktarna. Det är inte alls mycket och inte heller störande, men det finns där. Det skulle va intressant att testa en E-tec oftersom det i de test jag har läst sägs att E-tec har aningen tätare ljud än Optimaxen. Till saken hör ännu att jag sitter nära motorn i min båt utan väggar eller kåpor emellan, så jag hör ju naturligtvis vartenda litet ljud eller missljud från motorn.

Som sagt, mycket bättre kan det inte bli enligt mitt tycke 21.gif\.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag kan varmt rekommendera Ballistic stålpropeller. har precis köpt en 19 och ökade toppfarten från 39-42 knop. jag trodde att varvtalet skulle sjunka med stålpropeller men icke. fick drygt 100 varv istället.

Om du skall byta så bör du nog testa med både 21 och 19 eftersom denna propeller (Ballisitc) går så mycket lättare i vattnet.

En idé kan vara att montera en 21 och hissa motorn ett steg så får du nog högre toppfart och mer varv i toppfart. (Skall själv köpa en 21 och hissa motorna ytterligare ett steg då 19 varvar lite väl mycket i 25-30 knop.)

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mac,

Tack för ditt inlägg. Låter ju lite skrämmande. Problemet är att hos lokala handlarn är det tyvärr ingen bytesrätt på Ballistic eftersom de inte har dem i lager utan beställer dem på begäran.

Jag testade tidigare under sommaren tillfälligt med en 13 1/4x19 Rapture och med den låg varvtalet ca 50 rpm högre än med 21 aluminium. En 19 Rapture gör m.a.o. att jag har för lågt varvtal på motorn. Jag har också hört att Ballistic går lättare än Rapture och räknade därför att landa på ca 5600-5700 varv med Ballistic (alltså ca 150-250 rpm lägre än med 19 aluminium), men om jag landar på 5950 rpm så blir det ju för högt. Måste nog tjata till mig bytesrätt ändå.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Enligt Ballisitcs korsreferenser så skall du ha en 19 propeller om toppfarten ligger mellan 37-45 MPH och en 21 om toppfarten ligger mellan 42-49 MPH.

Hur fort gick din båt?

Dividera din maxfart i knop med 0.868976 så får du hastigheten i MPH.

Synd att du inte bor i GBG. Där kan man låna propellrar och testa sig fram till rätt stigning (hos Lindahls Motor).

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Mac,

Min båt går nu 38 knop vilket motsvarar 43,73 mph enligt din formel. Enligt det ligger jag ju ganska på gränsen och torde klara mig med en 19 Ballistic. Om dock farten ökar vid propellerbytet så stämmer ju inte dessa funderingar längre.

För tillfället är motorn höjd 2 hål. Kavitationsplattan (eller vad det heter) ligger ca 30 mm över kölen. Aluminiumpropellern som nu är monterad tar ordentligt med luft i lite brantare svängar (vilket är orsaken till att jag funderar på en Ballistic) när jag trimmat ut optimalt (dock ej vid rakt framåt körning eftersom fören börjar pompa innan den tar luft). Vid tillfället när jag testade Rapture propellern fick jag den inte att ta luft så jag tror att höjden är ganska lämplig för en Ballistic. Enligt ett norskt test jag läste tål Rapture också lite mera höjning än Ballistic, så jag tror att höjden är ganska optimal om inte t.o.m. ett hål för högt för Ballistic. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 

Enligt det testet tar 17 Ballistic och 17 Rapture samma varvtal, men man bör observera att Rapturen är testad ett hål högre. Eftersom jag fick 5350 rpm med Rapture 19 (torde motsvara 5600 rpm med ren botten) så torde ju inte varvtalet skilja sig riktigt mycket från det med Ballistic 19. Hur mycket höjer ett hål på varvtalet? Om man räknar med ca 200 rpm så torde ju enligt denna fundering slutvarvtalet med Ballistic 19 bli ganska nära 5800 rpm, vilket ju vore optimalt för min motor.

Vad har du för motor och vad hade du för aluminiumpropeller innan du bytte till Ballistic 19? Jag har för tillfället Mercurys originala aluminiumpropeller (13x19) som följde med när jag införskaffade Optimaxen (eller jag fick rättare sagt välja stigning, men 21 som monterades först var ju för grym. Hur som helst: original 19 alupropp till Optimax).

Edit: Såg på det andra forumet att du har en Mercury 115 EFI som hade original 13x19 aluminium propeller. Endera gick din aluminiumpropeller av någon anledning ganska tungt i vattnet eller också får jag också räkna med en varvhöjning. Antar dock att varvhöjningen på 100-150 rpm helt enkelt beror på farthöjningen på 3 knop. Vid 39 knop torde m.a.o. varvtalet vara samma som tidigare för dig, eller är jag helt ut och seglar? Detta betyder i såfall att jag skulle komma upp i nästan 6000 rpm med min Optimax som har ett rekommenderat varvtal på 5750 rpm. Jag brukar inte köra långa stunder fullt, men vågar man varva en Optimax till 6000 rpm momentant?

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är möjligt att rapture har lite bättre grepp i svängarna än ballisticen. Även ballisticen suger luft i branta svängar dock bättre grepp än orginal. Det jag märkte med den nya propellern är att jag måste trimma lite annorlunda. Exempelvis så accar den sämre med helt intrimmad motor.

Det är också möjligt att 2 hål är för mycket men i mitt fall så gick jag bak och tittade under körning och kan då se att vattnet passerar precis över plattan. Enligt Lindahls Motor i GBG så skall vattnet passera precis under och då träffar allt vatten propellern och motståndet blir mindre. Obs detta skiljer från båt till båt beroende på skrovkostruktion. 

Jag läste på fenderns forum att Laser II ofta rekommenderas till mercurymotorer. Den är mig veteligen inte cuppad som ballisitc vilket gör att greppet kan försämras något. Dock är nog mellanfartegenskaperna kanske bättre på denna.

läste lite korsreferenser mellan orgnal, rapture och ballistic

Med 13 x 19 orginal så rekommenderas följande propellrar

Rapture: 13 1/4 x 19

Ballsitic 13 3/8 x 19

I det testet som du bifogade så är orginalpropellern med. Michigan 13x19 under alupropellrar

Jag tror att hissningen ger c:a 200 varv men är inte säker detta innebär att ballsiticen borde varva mer än rapture vid samma hissning. Detta kan förklara att du sänkte ditt varvtal så mycket med rapturen. jag tror att du hamnar runt 5800 med en ballsitic. Tänk bara på att marchfartsvarvet blir högre vilket kan vara jobbigt vid lite längre turer.

//Mac

Jag har en Mercury 115 EFI med 2.07 i utväxling. Org propeller 13x19

(se min sjöbod)

// De extra varven ger knappt en knop teoretiskt. Jag är ändå lite osäker på mina varvtal eftersom jag inte hunnit testa så mycket än. Det är lite svårt att känna när den nya propellern släpper helt eftersom den gradvis släpper från vattnet. Detta kan påverka varven lite grann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...