Gäst Jollehojje Postad 13 November , 2005 Innan det analoga släcks kanske man kan njuta av en television den sista sommaren. Men jag undrar alltså om min lilla 5,5 tums svartvita tv kan dra ström från ett vanligt bilbatteri? Jag har alltså tänkt att ha tvn i båten.Den har en utgång för cigarettuttag. På tv-uttaget står det 12 V . Kan det behövas någon form av adapter? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 November , 2005 Kör på! Inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 13 November , 2005 Men vad behöver jag? Vilken adapter ska jag ha? Beskriv lite mer tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 November , 2005 Du behöver ingen adapter. En sladd med tv´ ns motsvarande hane i ena änden och en ciggpropp i den andra, alternativt två krokodilklämmor. Men som sagt, håll isär och -. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 13 November , 2005 Fick du ingen cigg-kabel med när du köpte TV´ n? Det står säkert vid kontakten (o/. = hölje/stift) vad som är /-. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 November , 2005 Spänningsomvandlare från 12V DC till 1,5V / 3V / 4,5V / 6V / 7,5V / 9V och 12V. 1,5 A. För drift av kassett- CD-spelare, bärbara TV, dataspel och andra batteridrivna apparater. 7 olika utbytbara kontakter med polvändning. Storlek 90 x 56 x 32 mm. Kabellängd 1,8 m. 129:- På Clas Ohlson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 13 November , 2005 Om det gäller TV: på bilden, så är det bara att proppa i cig.proppen som följer med, i lämpligt 12V cig.tändaruttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 13 November , 2005 Jag förstår dessvärre inte riktigt än men jag har en bild här som beskriver vilka delar och det hela ser ut. Kanske någon skulle kunna ta och rita på bilden vad som krävs och göra lite småpilar med tex paint? Och bifoga bilden här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 14 November , 2005 Man tackar för alla svar och det blev en aning lättare när jag fick se bilden och jag tror jag satsar på den där för 20 spänn faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 14 November , 2005 Det betyder att jag också måste ha den för 500 kr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 November , 2005 Annars är det ju ännu bättre att se till att uttaget är säkrat... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 14 November , 2005 Det är ju klart det. Men som sagt bilder är något som borde finnas med rätt mycket på forumen eftersom man får en direkt uppfattning hur man ska gå till väga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 15 November , 2005 SÅ var det dags att koppla in sin hemelektronik i båten. 12 volt i en båt brukar innebära mellan 10 och 15 volt. Detta är också beroende på hur kopplingarna ser ut. Har sett flera båtar med 9 volt i cigguttaget men 12,6 volt på batterierna. Då beror den låga spänningen på dåliga kopplingar. Så testa att din tv klarar 10-15volt med hög luftfuktighet. Hellre att den brinner upp under kontrollerade formar än att den fattar eld i båten. Bara för att det råkar stå 12V bredvid kontakten på tvn så innebär det inte att den är konstruerad för marint bruk. Modifierad sinus och fyrkantsvåg på 220V. Nästan ingen utrustningen är konstruerad för detta. Ju modernare utrustning desto större problem. Förr konstruerade man med större marginaler än man gör idag. Allt i kostnadsbesparingens tecken. Oftast fungerar fyrkantsvåg och modifierad sinusvåg, men inte alltid. (Mässpriset på en äkta sinusinverter var 1095:-.) Jag kan inte installera kopplingarna som beskrivs i tråden utan friskrivningar från garantin av kunden. /Marcuswww.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 15 November , 2005 Innebär det här att jag inte bör sätta in en tv i min båt? Jag tycker det känns en aning pirrigt faktiskt. Jag kan inte installera kopplingarna som beskrivs i tråden utan friskrivningar från garantin av kunden. (det förstår jag inte riktigt). Räcker det med en säkringshållare och en ciggsladdsintag? Inget mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 November , 2005 Har själv kört en tv av motsvarande modell i både båt och husvagn, fungera med spänning ner till 10v utan problem!. Leta på en kontakt som passar i tvn köp en lika dan (samma inner/yttermått) på tex clasohlson köp också en bit sladd och en ciggpropp eller klämmor (vilket du nu föredrar. tag med kontakterna och tvn till någon som har en lödkolv så ordnar han/hon resten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 15 November , 2005 Oj! Jag ska väl inte behöva löda ihop batteriet med tvn? Batteriet ska ju också ge ström åt belysningen och lanternorna, om inte det finns fritt på batteriet hur ska man då gå till väga? Men jao Sjörövarn jag har en tv och jag känner mig faktiskt inte rädd för den så jag tror nog jag vågar mig på det här ändå. Hoppas jag inte behöver löda eller köpa något extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 November , 2005 Nej då det ska du inte behöva, men om du tar med dig tvn så kan den som gör lödandet (och förmodligen har lite elkunskaper) lättare att se så att och - hamnar på rätt plats.! Mycket diskusion det blev om den där tv,n Rita av symbolen som står bredvid 12v kontakten (anger om eller - ska vara på mittenstiftet) och skicka i ett mail med din adress så skickar jag en kontakt! (har säkerligen någon liggande) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 November , 2005 Lämna TVn hemma så slipper du en massa bekymmer och orosmoment;-) Fredik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 15 November , 2005 Jag får tacka för erbjudandet men om en sladd kostar 19 spänn kan vi nog köpa en själv. Men jag kan gärna rita av symbolen om det finns någon.. Mycket diskusion det blev om den där tv,n Ja, vad gör man inte för att få se lite på tv sista året i en båt. Kanske missa någon vm match i fotboll gör man ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 15 November , 2005 Jag kan inte installera kopplingarna som beskrivs i tråden utan friskrivningar från garantin av kunden. Konsumentköplagen säger 2 års garanti. Om jag rekomenderar modifierad sinus och kundens tv/laptop brinner upp. Då sitter jag i skiten. Oftast fungerar det bra med modifierad sinus/fyrkantsvåg. Även direktkoppling till batterierna (via säkring) brukar fungera. Men då och då säger det poff. /Marcus Båtingenjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 November , 2005 Helt riktigt, får skilja lite på jobbet och det privata, att uttala sig som yrkesmann är lite skillnad.! (min dyra inverter sa också poff förra sommaren!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 November , 2005 Hade min lilla 10 färg tv ståendes i båten i vintras, När det blev dax att vårrusta hittade jag den lilla rackarn ståendes i ena fören (seglade katamaran) med is upp till halva bildröret. Dödförklarade den genast, men tänkte sedan att vad har jag att förlora! Den fick bo brevid kaminen hemma i vardagsrummet i några dagar sedan kopplade jag den till cig uttaget i bilen (har monterat bort trafon i tvn) och vips hade jag knivskarp bild på alla tre kanalerna, något jag aldrig lyckats med förut!! Ps. den fungerar fortfarande Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 November , 2005 Finns den här tråden på riktigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 16 November , 2005 Skaffa dig en DC/DC omvandlare. Inspänning: 10-16 VDC Utspänning: 13.8 VDC Finns även med galvaniskt skilda in- och utgångar ( så att man inte får ut minus i skrovet via antennen). Ok, de är inte gratis,(ca:1500:- ) men man slipper problem. Det kostar att ligga på topp!! /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 16 November , 2005 Hade min lilla 10 färg tv ståendes i båten i vintras, När det blev dax att vårrusta hittade jag den lilla rackarn ståendes i ena fören (seglade katamaran) med is upp till halva bildröret. Ja, inte hade jag tänkt att ha tv´ n i båten under vintern. Men eftersom alla säger olika så ritar jag väl förhoppningsvis en sista bild på hur jag gör, om inte alla redan tröttnat på min stackars lilla tv. Snälla säg till om något är fel så jag inte bränner upp honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 17 November , 2005 Det ska jag göra. Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje Postad 12 Augusti , 2006 Efter en trevlig båtsommar har tv-n fungerat till sin sista dag vid upptagningen då den hann bli upptagen innan vi hann ta ut batteriet. Det läckte ut syra i båten och kontakten frättes sönder.. Men ack vi kunde ju ändå inte njuta av television mer. Får se om en skaffar sig en digitalbox om det är värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser