Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Karl

Vinterkonservering av marintoalett. Hur?

Rekommendera Poster

Har hört att man kan hälla glykol i toan och spola ner den för att undvika frysrisk i spoltoan. Är detta bästa sättet?

Mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag också hört.

Se till att det kommer igenom hela systemet annars fryser det lätt. Hände mig med förra båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många säger att man inte ska använda glykol eftersom gummipackningarna inte tål det.  Jag har använt glykol i många år och aldrig bytt någon packning.  Varför tar inte alla gummislangar i en bilmotor stryk då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hörde att man skulle köra med T-röd, så det har jag kört i. Rätt eller fel, vem vet?
//Grynna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Man kanske kan dricka massa sprit, pinka i toaletten och skita i att spola efter sig. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att slangarna i en bil är alkoholresistenta till skillnad mot de i en båttoalett. Matoljan smörjer, hindrar frysning, håller packningar mjuka, är billig och bra mycket miljövänligare än glykol. Så frågan borde kanske vara - varför använda glykol i toan?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig gjort något med toan - förutom att se till att den är rejält tom på vatten. Har klarat flera vintrar med minus 20 grader.

Däremot har jag sett många som fått sin toalett fördärvad av glykol - plasten nere i kröken tål det inte. Strunta altså i att göra något mer än pumpa den torr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torkar ur min så att den är tom på vatten, ser också till att slangar och är tomma och öppnar ventilerna. Aldrig några problem efter vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...