Rigor73 0 Postad 11 November , 2005 Nån som har lite info om Gilbert båtarna... Jag köpte en i somras, men har inte hittat så mycke om dom på nätet.. I princip är båten lika dan som smuggler båtarna, med vissa skillnader.. Nån som har lite data på Gilbertarna, eller vet var jag kan ladda ner det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 11 November , 2005 21 fot... min polare hade en sån... kul båt.. Den här pajsaren kanske vet mer: http://hem.passagen.se/matte.dethorey/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 November , 2005 Jo, men har inte nuffor eller ritningar... inte speciellt aktiv heller, skrev i gb till honom för nån månad sen... tack iallafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Manolito 0 Postad 14 November , 2005 Hej du, jag har haft en 21 fots Gilberth. Jag byggde den hos konstruktören som hette/heter Gilberth Englund och bodde i Kungsängen. Han hade en livsmedelsaffär precis mittemot Kungsängens järnvägsstation. Aldeles bredvid bodde Lennart Ebbeke som var en av konstruktörerna av smuggler båtarna, ett visst tittande över staketet förekom säkert och dom var kompisar. Jag vet inte säkert när han konstruerade den, men det borde vara i mitten på 60-talet. En kille som hette Jörgen Book från Malmö vann åtskilliga lopp med den längre modellen (jag tror att den var 24fot).Gilberth hade ett stort garage där vi byggde båtarna. Jag och en kompis byggde varsin. Vi kapade bort akterdäcket och fick på så sätt en motorhuv att ha som bord och ett (smalt) säte på var sida. Jag hade en B18 i min och kompisen hade en rak sexa. Det var en helt fantastisk båt. Den drog 0,46liter per distansminut trot eller ej, men jag ljuger ALDRIG! (Bara ibland) vid 3000 varv (tror jag) och då gjorde den 30 knop. Toppfarten var 35 knop. Jag hade 100-drev, ett 200-drev går tyngre. Om det inte redan finns trimplan på din Gilberth så köp det det första du gör. Utan trimplan är den helt värdelös i blåst. Den lägger sig på sidan och det blir som att åka på en lagårdsdörr. Jag sålde min 1978 och på 80talet försvann den för mig. Det skulle vara kul om någon vet var den finns och OM den finns. Jag skulle gärna köpa tillbaks den. Min var gul med vit överbyggnad och svart under vattenlinjen (men det var målat) Jag har varit både på Åland och i Karlskrona med den samt flera gånger i bråviken och Västervik. Vår son låg på durken på en extramadrass mellan stolarna. Jag hade också byggt ett litet pentryskåp bakom styrbordsstolen. En underbar båt. Den bästa jag någonsin haft. Lycka till med din Gilberth. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 November , 2005 Tackar för den infon Manolito... Jag visste det mesta redan iofs... Farsan och min farbror racade och åke vattenskidor i sin ungdom(från mitten/slutet av femtiotalet och några år in på 60.. Dom körde smuggler och höll oxå till uppe i Kungsängen.. Farsan kännde igen och visste att det var en Gilbert innan jag visste det *lol* Han som jag köpte den av visste inte att det var en.... Farsan är väldigt villig att hjälpa till att få fart på den Han drömmer väl sej tillbaka.... Jodå, trimplan kommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 14 November , 2005 Kul att du hittat en Gilbert. Som tidigare nämnt så var det inte långt mellan Smuggler-gubbarna och Englund i Kungsängen. Jörgen Book (som tidigare kört Smuggler) blev 1970 världens mest framgångsrikaste offshore-förare i en Gilbert (antal segrar på en säsong). 1971 var han tillbaka i en Smuggler. Då jag själv jobbade i båtbranchen på Tollare bruk i Stockholm på tidigt 80-tal var det flera där som körde Gilbert av alla de slag. Det fanns Gilbert Yacht, Gilbert Apacce med 2 sittbrunnar och en variant med bara en sittbrunn långt bak. Den senare också i ett par ex med aluminiumdäck. En bekant till familjen hadde en aluminiumdäckad 21:a med Opel Comodore rak 6:a på sjuttiotalet, den lär ha gått i närmare 70knop. En kompis till mig köpte en 21:a Yacht med VP Competition 155hp B20 med Chalmers 100-drev av dåtida Europamästaren i R3 Roland Paulsson (Pålle Brottom) En annan var en 21:a Apache som ägaren köpte ny på 70-talet och har kvar än i dag, tillochmed orgial B20 Compmotorn finns.... Gilbert Englund skulle sälja formarna men fick bara ett skambud och deppade i hop och körde over dom med traktorn. Jag känner inte igen steglisterna på din båt... -dom ser väldigt mycket Smuggler ut... Besök gärna min smuggler site www.smuggler.se På bilden en 21:a Apache. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 November , 2005 Du har alldeles rätt när det gäller mina stegisar, får inte heller dom att stämma riktigt... Jag har färre men grövre bla..sen följer dom inte riktigt samma linje som dom andra gilbertarna, min e mer lik Sugglern i fören? Det e mer som jag inte riktigt får ihop.. Nån som vet ngt om eventuella märkningar på spant mm? Vilka matrial och när man ändrade från trä till glasfiber... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Manolito 0 Postad 14 November , 2005 DU, nu har jag tittat lite mer på Din Gilberth. Tyvärr så tror jag inte att det är en sån. Som Du själv sagt verkar skrovet mer Smuggler. Överbyggnaden verkar hembygge. Gilberten var inte så kantig mellan skarndäck och ruff. Dessutom var vindrutan rektangulär och svagt böjd. Sidorna var glasfiber och inte plexi. Någon plywoodvariant har aldrig funnits vad jag vet, möjligen pluggen. Enda plywooden som fanns var förstärkningen i akterspegeln, och den var helt inplastad. Jag har många bilder på min men på den tiden var det diabilder som gällde och jag har inte scannat in dom, men jag kanske kan ordna det om Du är intresserad. Du kanju mejla mig direkt om du vill. j.lovros@telia.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 November , 2005 Hmm då e de nån som byggt efter smuggler ritningar då.. Har det funnits kopierade sådana måntro? De har de säkert... Du får jättegärna fixa fram bilder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 15 November , 2005 Vad har båten för mått? Längd x bredd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 15 November , 2005 ca 1,88 bred... Längden har jag inte kollat.. Har mest kommit fram till att den verkar mer vara en smuggler kopia... De var farsan som tyckte den såg ut som en Gilbert, då han själv haft Smuggler och inte riktigt kände igen linjerna som en sådan.. Fast å andra sidan så är min överbyggnad på däcket hemmapulad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 15 November , 2005 Smuggler 18 är 1,80 bred och 5,40 lång. Smuggler 21 är 1.90 bred och 6,40 lång. Standard däcken ser du på www.smuggler.se /Modeller. Maila mig på webmaster@smuggler.se så kanske jag kan hjälpa till att identifiera båten... Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser