eruts 0 Postad 10 November , 2005 Vet du egentligen hur mycket (lite) ström det finns i ditt batteri? Bara 48 gram fotogen!!! Ja i energiinnehåll, omräknat från ström till fotogen. (Eller ~Diesel om du så vill) Det är inte möjligt säger du. Låt oss se. Den vanliga batteristorleken ombord är 12 V, 60 Ah. Detta är skön teori, 60 Ah får man bara ut om batteriet urladdas på ett mycket speciellt sätt. I praktiken får man ut cirka 50 Ah vid ett nytt batteri. Det blir alltså 12x50=600Wh. Omräknat i kcal fås 0,6x860= 516kcal. à Fotogen ( ~Diesel) har ett värmeinnehåll av 10800 kcal/kg. à 516 kcal motsvarar alltså 48 gram ( 10,8 kcal/gram x ~ 48 = 516 kcal) eller i volym 0,6 dl = 6 cl! Undra sen på att det är svårt att göra en elbil. Det behövs 25 batterier av nämnda batteristorlek för att motsvara i kg bränsle eller 20 st för att motsvara 1 liter bensin. Nu använder man mera sofistikerade batterier i vissa elbilar, men de har nackdelar prismässigt, eller att de skall köras vid mycket hög temperatur. Eruts – Från en tidigare insänd/publicerad tidningsartikel av Harald Wenander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 November , 2005 Tyvärr så använder jag inte fotogen, så strömmen måste nog finnas med ett tag till. Men man kanske skulle ha någon typ av bränslecell för att på så vis effektivisera sitt energiuttag. /Wille som mest använder vindkraften för framdrivning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 November , 2005 Fast blir det inte lite slabbigt och bökigt med fotogentv, fotogenankarspel och fotogenplotter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 10 November , 2005 Kul räkneexempel. Dock så finns det ännu inga och kommer heller inte att finnas några förbränningsmotorer med en verkningsgrad på 100% så dina siffror bör modifieras en aning. Mer troligt är att verkningsgraden ligger runt 25-30% men visst det förändrar inte faktum att blybatterier är gammal förlegad teknik. Jämför istället med bränslecellen. Där har du en ny ej färdigutvecklad teknik som redan kan konkurera med fotgen,bensin diesel m.m. Energiinnehållet på vätgas är 120 MJ/kg medans det är 40 MJ/kg för bensin. Bränslecellens verkningsgrad är ca 35-60% beroende på materialval(teoretisk gräns = 83%)och elmotorn har en normal verkningsgrad på 80 - 90%. Mycket lågt räknat kan exempelvis en bil köras (120 x 0,35 x 0,8) / (40 x 0,3) = 33,6 / 12 = 2,8 gånger längre på 1 kg vätgas än på 1 kg bensin och det är med dagens teknik. Att det sedan är i princip är helt ofarligt för miljön borde inte heller vara någon nackdel. Givetvis så finns det nackdelar också men de tänker jag inte nämna utan det lämnar jag till andra att skriva om. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 10 November , 2005 Dagens moderna dieslar i bilar har mellan 40-43% verkningsgrad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 10 November , 2005 Ursäkta. Jag tog bensinmotorn som exempel (av själviska skäl). Högkomp-dieseln har en betydligt högre verkningsgrad. Dock så är detta beräknat vid jämn och optimal belastning vilket inte är fallet då man kör bil. Givetvis så har även elmotorn och bränslecellen varierande verkningsgrad beroende på belastning men inte lika märkbar som på förbränningsmotorn. Om jag tagit med dessa faktorer vid beräkningen så hade skillnaden blivit ändå större. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser