Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Rock

Erfarenheter av Royalsails eller Northsails ?

Rekommendera Poster

Hejsan ! Jag har en Rock 20 som jag skall byta storsegel o genua på o jag har varit i kontakt med Royalsails o Northsails o fått offert på seglen plus kapell till både bom o rulle o Royalsails var billigare än vad Northsails är . Nu undrar jag om någon har några erfarenheter av segel från Royalsails o/eller Northsails o kan rekomendera någon av dom mer än den andra . M.v.h / Peppe   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Detta låter mycket märkligt eftersom Royal Sails inte existerar längre. North Sails och Royal Sails har gått ihop under samma tak. Royal Sails som varumärke existerar inte längre. Detta vet jag med stor säkerhet. Alla loft som tidigare hette Royal Sails är numera North Sails förutom det gamla Royal Sails loftet i Västervik som heter Royal Marine.

Min fråga är vart har du ringt och fått en offert från Royal Sails (som inte existerar)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubriken från startsidan ger en liten ledtråd:

Royal Sails och North Sails har gått samman och heter numera North Sails Sweden AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag kanske var lite slarvig o blandade ihop Royal sails med Royal Marine men så här är det nu att jag har ringt o pratat Royal sails eller som dom nu mera heter Royal Marine i Västervik som någon här påpekade o jag har även pratat med North sails i Kalmar vilket inte har något som helst samröre med Royal Marine . NU till min egentliga fråga igen , eftersom North sails är något dyrare på sina produkter än vad Royal Marine är (skiljer 971:- på storseglet o 471:- på genuan o på kapellen var dom 100:- dyrare på bomkapellet o 400:- dyrare på rullkapellet) så undrar jag om man skall gå på det billigare alternativet d.v.s Royal Marine eller om det är så att North sails har bättre kvalitet o därför gör att det är värt att köpa deras lite dyrare produkter . M.v.h / Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollat segelpriser har alltid North varit dyrast, så jag har beställt segel från Royal Sails i Stockholm (som ju inte finns längre, vilket konstaterats ovan...) då det varit den segelmakare jag fått bäst respons ifrån. MEN i våras upptäckte jag att Royal har anpassat sig till tidigare Northlofts prisbild, så numer beställer jag segel från annat håll.

 

Så vilken segelmakare är bäst?

Jo, den segelmakaren som orkar med att svara på de dumma frågorna, som orkar lyssna på när du berättar om dina funderingar på vad man skall ha för utrustning och framför allt - den segelmakare som vågar säga Visst, det är jättebra att ha, men med tanke på hur du seglar och vad du har för båt är det att slänga pengar i sjön, satsa på det här alternativet istället...

 

...tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...å Boding, å Segelhuset, å UK Syversen, å Rolly Tasker å Enars....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter K. Den som tar sig trid för just dig och berättar vad han tycker och vad du borde ha.

 

Här i Karlshamn har vi Hammel sails, gammalt loft som är trevliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de välkända loften brukar vara dyra och inte alltid bättre. Jag hittade ett mindre loft (Schultz-Segel) i Kiel som berättade från sin tid som Doyle-loft. Doyle skulle höjer status och det skulle innebära att loften skulle höjer prisen! Det loftet lämnade samarbetet. Mina segel de sydde upp blev utmärkta. De avråde till och med från dyra material men valde tävlingsdacron till min jolle och sparade massor med pengar. Jag fick även en noggrann förklaring varför. Under diskussionerna var priset alldrig en större fråga utan prestanda sattes högst upp.

 

I dagens läget görs segeldesign på datorn och duken klipps på maskiner (delvis hos de stora duktillverkarna) på så sätt borde seglen bli likvärdiga. Det är dock viktig att få rätt rådgivning så att man får ett segel som passa till exakt båten. Det gäller att hitta en segelmakare man ha förtroende för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Enars hade iaf för några år sedan en bra service. Min båts förra ägare gick in till närmsta segelmakeri, vilket råkade vara Enars, med ett storsegel som hade spruckit i en söm. Killarna på Enars tittar på seglet och säger iskallt Det är ingen skada i det här seglet, kom tillbaka om två timmar... Två timmar senare kommer ägarna tillbaka och seglet är som nytt, de frågar vad det kostar och svaret kommer, lika iskallt. Vadå kostar, seglet var ju helt. Det visade sig att seglet var sytt 10-15 år tidigare hos Enars så de såg detta som en ren garantifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådant där är otroligt snyggt när man vet hur man skall behandla eventuella framtida kunder.

När du skall köpa nytt, vart vänder du dig då...?

När folk frågar, vilka rekommenderar du då...?

 

Konstigt att inte fler företag resonerar så. Sådan reklam som det ger går inte att köpa för pengar!!! Det är service när den är som bäst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...