Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
SeaRay-jaky

Varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hej alla Motorbåtsälskare..

Är en nybliven Sea Ray 268 ägare som funderar på att installera en varmvatten beredare.Motorn är sjövattenkyld.Har läst att det inte funkar med sjövattenkylda motorer utan att man måste ha sötvattenkylning..?? Stämmer detta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

Klart det funkar!!! Har sjövattenkyld motor själv och varmvattens beredare. Det är ju inte som hemma presis så du kan ju inte stå och dusha i evigheter. men visst fungerar det utmärkt...

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 5,7litare från mercruiser, och har en slang från pumpen och en från blocket, då min är fabriksmonterad så vet jag inte riktigt priser och så. men det kanske du vet? Dyrt kanske min är ganska liten så det räcker ju inte så länge tyvär. men det duger att spola av sig med när man har badat tvätta händer osv...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kunna tro att min varvattensberedare fungerar ungefär på samma sätt som gångvärme att man utnyttjar motorns värme. Sedan så håller det sig varmt i beredaren skulle kunna tro att det är så!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv funderat på en Isotemp 24 liters.tror den kostar runt 4600kr på hjertmanns. 24 liter kanske är för litet ?? är det någon som har erfarenhet av detta ?

Mvh. Jani

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 liter borde räcka gott och väl, min är på ca 15 liter och är i minsta laget, men så är ju din båt lite större också så du borde ha mer platts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Om ni har gas i båten så köp en genomströmningsvärmare så har ni hur mycket varmvatten som ni vill.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså funkar det bra??? tycker inget vidare om att ha gasol i båten men är det en bättre billigare lösning så varför inte!!! Försöker själv att lätta båten en aning så min varmvattensberedare kanske kommer att lämmna boet så att säga... Använder den inte så mycket och på sommaren så håller sig vattnet rättså varmt i färskvattentanken... Funderade ett tag på värmeslingor dvs att utnyttja motorn värme på samma sätt som den utnyttjas i dag men på ett enklare och billigare sätt...

Nackdel motorn måste bli varm innan man kan utnyttja värmen!!!

Lite experiment måste man ju få greja med att komma fram till en lösning på ett problem är ju både roligt och lärorikt....

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nånstans att det var någon som använde en eberspärsher(vattenburen) till att värma beredaren..Skulle det kanske fungera ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tror jag säkert men en eberspärsher är dyr... Men du får ju värme i båten på köpet med en Värmare... Så det är det kanske värt åter är det behovet som styr... Men för att enbart få varvatten så är nog eberspärsher lite owerkill tycker jag...

Skulle nog titta lite närmare på Jonkes ide med Gasen. annars så funkar det å ha Varvattensberedaren kopplad till motorn som jag har det med men ger inte lika bra resultat... Det beror på hur mycket man använder det hur många som ska använda det osv... Är ni en hel familj som skall använda varvatten över en semästerresa så skulle jag nog övärväga en bättre lösning en det som sitter i min båt...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och hå!

I minbåt sitter sedan begynnelsen en gasoleldad genomströmningsberedare.Den fungerar alldeles utmärkt. Du kan få varmvatten när som helst utan att vara beroende av motorn. Du värmer vatten direkt då du behöver det. Mycket bekvämt och bra. Den drar förstås en del gasol, men det tycker jag att det är värt.

Fabrikatet är Junkers, jag vet inte om de finns att köpa numera, min är från 1980.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har surfat runt lite och kollat.. http://www.fogas.se/rwdx/files//varme.pdf
5L/min borde räcka.

Man måste dock tänka på att man kan ha den på ett välventilerat ställe som med alla gasinstallationer.

Jag har i alla fall två kamrater som kör dessa och dom är ruskigt nöjda.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många sätt att få varmvatten...

Själv har jag ritat och sett ett fungerande system som laddar en accu tank när motorn e igång, samt att den är kompletterad med en genomstömningsvärmare (diesel)..i accutanken ligger en vvb. Dessutom en slinga till värme i båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...