primouza 0 Postad 9 November , 2005 Hej! Det här med sötvattenkylning. Är det överskattat att ha det om man bara åker mälaren (sötvatten)? Eller kan det löna sig att eftermontera? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 9 November , 2005 Det finns fördelar te.x : Du har möjlighet till gångvärme i båten. Motorn mår bättre av högre arb.temp som du får med sötvattenskylning.Då hävdar en del att livslängden blir längre o.s.v men en motors livslängd (i sötvatten) avgörs till större del av noggrann skötsel och service.(enligt mig !) Mitt råd är att hellre vara noggrann i skötseln än eftermontera sötvattenskylning. m.v.h Per-Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 9 November , 2005 OK...tack för svaret. Har just köpt båten så nu ska den vårdas som ett andra barn... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 9 November , 2005 Att en motor med färskvattenkylning rostar mindre beror till största delen av glykolet som har en rosthämmande effekt. Att en motor går enbart i sötvatten behöver inte betyda att den är rostfri. Den rostar likväl i sötvatten dock ngt mindre. Att eftermontera färskvattenkylning kräver mkt jobb (bla rensa kylkanalerna från rost för att hindra igenslamning av värmeväxlare, pumpar mm). Man kan få stora problem med kylningen om det inte görs noggrannt. Lycka till! /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 November , 2005 Jag har gått i samma tankar själv Primouza. Jag har köpt nya knän och limpor till ett förbannat bra pris och ska montera dessa till våren. Då hade jag också funderingar på att fixa till ett färskvattensystem, men nu vet jag inte. Pumpen i alphadrevet är för klen så jag måste ta hål i skrovet och montera en ny. Jag ligger också i Mälaren och har jag legat några dagar i saltsjön så sköljs ju motorn igenom med sötvatten när jag slussar in igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 10 November , 2005 Vad kostar limpor och knän till min maskin (Mercruser 5.0 -90) Haru nån aning?? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 November , 2005 Kolla in den här länken: http://www.usaonline.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 November , 2005 Ja tyckte den sidan var lite luddig eller så äre min engelska som sviker... Kan nån tyda min fråga och se vad limpor och knän kostar? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 November , 2005 Jag betalade 9500:- för limpor och knän, packningar m.m. till min Merc 7,4 big block. Borde väl vara nån eller ett par tusingar billigare till din. Originaldelar däremot, gräver ett förfärligt hål i plånboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 November , 2005 Tackar för svaret!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser