Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Lota

Prisstatistik på begagnade Beneteau och Jeanneau?

Rekommendera Poster

Letar förtvivlat efter någon form av prislista, statistik på begagnade Beneteau eller Jeanneau båtar. Funderar på att importera en sådan men vill undersöka om det skiljer sig i pris på ett enkelt sätt. Har kollat massor med annonser, men vet någon om det finns statistik att tillgå?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen statistik men däremot praktisk erfarenhet av att köpa/importera begagnad båt från Frankrike. Var nere på franska västkusten i våras o köpte en First 31.7

Mycket större urval och prisnivån var ca 20% under svenska priser för jämförbar båt. Ändå köpte jag inte privat utan av en Beneteau-återförsäljare och därigenom skötte de allt pappersarbete och paketering inför trailertransporten - som jag lät en svensk firma göra. Ett alternativ som var både billigare och smidigare än de franska firmor vi var i kontakt med (via dealern).

Återförsäljaren var mycket seriös och service-minded. Åtgärdade utan protester de punkter jag noterade. Bla så rev man ner o bytte packningarna i S-drevet samt att de bjöd på en full motorservice.

Firman heter Marine Ouest och ligger i Pornic:

http://www.marineouest-beneteau.com/

Rekommenderas verkligen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla i Båtguiden & MedlemmarsBåtar (i menyn till vänster) där finns statistik på vissa båtar och båtmodeller.

 

Mvh

maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Andersson

Mycket intressant, funderar också på att köpa en First 31.7 !

Har funderat på att köpa i Tyskland/Frankrike, men har varit tveksam

när det gäller att segla hem den, och har trott att det kostar för mycket att frakta på lastbil?

Får man fråga vad det kostar på ett ungefär att frakta den på Lastbil från Frankrike å hit?

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar till Magnus gällande priser för lastbilstransporten.

Jag valde att anlita en svensk firma (Torgerssons/Henån) då de franska firmorna dels var dyrare i grundpris samt att de även hade klausuler om stilleståndsavgifter per timma i väntan på tex avlastning vid framkomst till hemmahamnen (100¤ per timma!).

Torgerssons tog dessutom inget extra om man valde transport hela vägen hem, annars är det vanligt att man sjösätter i Kiel och seglar sista biten. Men då tillkommer ju kostnader för sjösättningen, mastning etcetera. Samt icke att förglömma resekostmnader till Kiel för leveransbesättningen.

I hemmahamnen finns ju oftast tillgänglig kran för avlastning samt att mastkran etc kan användas utan extra avgifter.

Vi skulle dessutom bottenmåla själva (dyrt att leja bort), montera rullförstag, sy om segel mm.

Priset för transporten från Franska Västkusten till Göteborg var 39.000 SEK (franska firmorna tog ca 45.000). Båtar över 3,5 meters bredd (tror jag det var) kräver följebil, då blir det dyrare.

Den transportförsäkring de flesta transportfirmor har täcker dock inte hela båtens värde utan man bör teckna en tilläggsförsäkring. Svenska försäkringsbolag har dock vanligtvis inte den här typen av försäkring - den vanliga båtförsäkringen täcker inte en sån här transport (undantaget om man trailar en kappseglingsbåt bakom sin bil). Panthenius var dyra, men Alandia ordnade en transportförsäkring för 2000 SEK.

Även om man tänker segla hem en båt så krävs tilläggsförsäkringar, kanalintyg mm som kostar en slant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...