loffe 1 Postad 8 November , 2005 Tänkte nu i höst slipa botten på båten, färgen har flagnat. Jag har tänkt att, om möjligt våtslipa botten. (marinan har stängt av vattnet men det går kanske att använda svampar och blöta). När man har slipat allt, sköljt med färskvatten. Låtit skrovet torka fram till vårkanten, vad gör man då? Jag har tänkt att måla först med epoxi, men hur många lager och vad målar man med sedan? Ska man rolla alla lager eller använda pensel? Vanlig roller eller skumgummiroller. Jag har tänkt att använda mig av Internationals produkter, har ni erfarenheter av dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 8 November , 2005 Om du skall köra med Internationals produkter kan du läsa råd och anvisningar i Metodboken som finns på deras hemsida, http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 8 November , 2005 Det finns två typer av epoxi-grundfärg. Den ena är lösningsmedelbaserad och behöver fler lager färg men kan målas på vid relativt låga temperaturer och sedan icke lösningsmedelsbaserad som stryks med tjockare men färre lager men kräver högre temperatur (helst över 20 grader). VC-Tar2 tillhör väl den lösningsmedelbaserade varianten. Den förblir dock något gummiaktigt och därmed krångligt att få bort igen. slipning kan också vara besvärligt. I sverige finns den endast i svart men i t.ex. Tyskland säljs den även i vit. Gelshield har två varianter lösningsmedelbaserad och ickelösningsmedelbaserad men ger ett hård skickt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 14 November , 2005 Tack för svaren Jo jag har kollat på internationals hemsida men jag tycke att dom har så många olika produkter att man blir snurrig. Kanske är bäst att prata direkt med någon återförsäljare. Har valt en tidig sjösättning, varför jag gjorde det har jag börjat undra, så då kanske man ska välja en som är lösningsmedelsbaserad för att den ska klara lägre tempraturer. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att vitt är snyggast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 November , 2005 Fast ovanpå epoxin ska det vara bottenfärg.... Oftast tål inte epoxin solen mm, och den kommer ju iallafall åt i vattenlinjen. Så det är bara börja om med funderandet! Lycka till//Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 15 November , 2005 Jo jag vet att man ska måla över epoxin, läs gärna frågan en gång till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sockan Postad 15 November , 2005 Kör Hempels Light Primer i fem,sex lager och sedan bottenfärg på det vid frågor ring hempels hotline telefon i gbg och du får stensäkra tips funkade kanon för mig /sockan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindqvistarn 0 Postad 15 November , 2005 Hej, Fråga gärna tips och råd från international eller hempel, men låt bli att köpa deras dyra epoxifärg. Jag köpte epoxifärgen från en vanlig järnaffär, enligt vissa källor ska det inte vara någon skillnad på den färgen som jag köpte och den man får från specialaffärerna. Typen var den med lösningsmedel, rollade på 4-5 varv med mohair pensel. Skumgummipenseln kan smälta. Min snipa hade inte varit bottenmålad tidigare, dessutom hade den mest gått i sötvatten sen den tillverkades 1975. Köpte båten för 1 år sen och bottenmålade i våras. Jag gjorde på följande vis: 1. Slipade med grovt papper (80) på excenterslip för att få bort alla fastväxta skröpligheter. 2. Slipade med finare papper (160) för att jämna till ytan. Jag antar det är viktigt att rugga gelcoat ytan ordentligt så att grundfärgen (epoxin) verkligen fäster. 3. Blåste, tvättade och torkade ytan som skulle målas samt rengjorde med spritliknande medel för att få en fettfri yta. 4. Målade ytan i 4-5 lager utomhus (ca 15C), lät lufttorka ca 1 dag mellan varven. 5. 6 timmar efter sista varvet epoxi drog jag på bottenfärgen (2 varv, 1 dag mellan), dygnet senare hade jag båten i sjön. Grannen som har en H-Båt gjorde på liknande sätt, dock bottenmålade han med någon av hempels självpolerande hårda färger. Jag nöjde mig med något svart klet som är på gränsen till olagligt giftig. Visserligen har jag en gammal plastsnipa så själva ytfinheten var inte det viktigaste för mig. viktigare var att få en tålig epoxigrund och att själva bottenfärgen fick bra fäste. Jag antar att om man har en snabbgående båt vill man gärna ha en så perfekt epoxiyta som möjligt, då är det väl våtslipning (600 och uppåt) och sprutmålning inomhus som gäller. Mvh, Lindqvistarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 21 November , 2005 Lindqvistarn tack för tips och beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser