Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Gäst Oscar Lidbeck

Tömma tank utan explosionsrisk

Rekommendera Poster

Gäst Oscar Lidbeck
Hej,
Jag ska ersätta min fast installerade bensintank med en ny större och skulle därför behöva pumpa över bensinen till jeepdunkar. Hur gör jag det utan att riskera att jag får en gnista och allt flyger i luften? Vilken typ av pump ska jag använda? Alla tips tags tacksamt emot.

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det enklaste är att använda hävertverkan. Det är både billigt och risk för gnistor är i det närmaste minimal. För att slippa suga så kan man köpa en billig utombordarslang med blåsa./mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hej ,jag tror inte det kan vara så märkvärdigt liksom du tankar ju båten. hur stor kan skilnaden bli när gör tvärtom? . Jag skulle slangat  ut den på nogåt sätt vet inte riktigt hur det ser ut i detta fallet. Men jag skulle rekomendera detta. /mvh Henrik/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Oscar Lidbeck
Tack för svar.
Grejen är ju att när bensin faller fritt i en slang t ex så uppstår det statisk elektricitet - 10 000 volt på 135 cm. När man tankar båten är ju hela bränslesystemet jordat samtidigt som du får jord från bensinmacken genom metall mot metall vid tankpipen och påfyllningshålet. Om man använder hävert är det ganska många meter som bensinen faller fritt och man skulle behöva jorda hela systemet på något bra sätt, men det kanske räcker med att man tar startkablar eller nått och kopplar ihop den fasta tanken och jeepdunken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här kommer så olykskorpen och lägger smolk i bägaren!  När du tankar på en mack så är pistolen jordad och förhoppningsvis även båten hela vägen från tanklock via tank, bränslefilter till motorn.  Fallande bensin kan skapa gnistor av statisk elektricitet.  Sätt en startkabel mellan de två tankar du hade tänkt flytta soppan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns slangar som är ledande just för att minska gnistrisken, troligtvis är det sådan på mackpumpen... Dra en oisolerad kabel genom slangen och anslut i båda ändar, undvik att bränslet faller fritt. Ordentlig ventilation och inget som skapar gnistor (elverktyg eller glappande lampor...) så går det säkert bra. Tänk på att det kan vara smuts och slam i botten, så sug inte där fören till sist;-)

Lycka till// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp en diesel istället ;-) bra mycket säkrare:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diesel brinner alldeles utmärkt och har en flampunkt på 40 grader och uppåt beroende på kvalitet.  En varm sommardag är inte diesel heller att leka med.  Och även dieslar ska vara jordade, en sak som faktiskt väldigt många slarvar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Oscar!

Ja det här med statisk elektricitet ska man vara aktsam för men under mina år som brandman har jag aldrig varit med om att det hänt men visst finns risken.

Det jag använde senast jag tömde tanken var en vanlig gummislann med blåsa och fotpumpade ut allt. Tog tid men det gick bra.

Tänk även på att ångorna inte är att leka med så akta för gnistbildning mobiltelefon mm.

Elektriska pumpar ska du akta dig för. DÅ ska du ha speciella pumpar avsedda för detta. Med jordning och allt vad det heter. 

För några år sedan så var det en kille några öar bort som skulle fylla på sin tank från dunk. Han slet upp dunken och började tanka helt plötsligt smäller det till och hela jäkla båten står i ljusan låga.

Då hade han glömt att stänga av gasolkylskåpet så vips det var den båten.

Han klarade sig utan skador och familjen var på land som tur var.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...