Gäst R.J. Postad 7 November , 2005 Hej, kan någon tipsa om ett gjuteri (företrädesvis i Västra Götaland eller Halland) som är bra och billiga på att gjuta blykölar till segelbåtar. Någons som kanske har gjort en blyköl nyligen och kan ange kilopris och kostnad för arbetet ? Sen undrar jag också varför man brukar ha antimon med i legeringen ? Finns det båtskrotar där man kan komma över bly till köl till bättre priser än vad gjuterierna själva brukar ta ut? /R.J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 8 November , 2005 Hej Jag håller också på att finna en lösning på kölen till min Vinco 37. Följande är vad jag har fått fram: I Mellerud finns verkstäder som gjuter och i mitt fall med en vikt på 3.3 ton blir priset runt 30.000:- Det finns andra lösningar tex att svetsa en köl i 5 mm stål i den form du vill ha och med 32 mm rostfria kölbultar som sen fylls med smält bly. Bly går att finna på många platser bla däck verkstäder och det är gratis! Har själv inte provat idéen ännu men överväger det starkt efter som jag inte kan se något problem med denna lösning. Det flesta stålbåtar har ju en svetsad stål ficka som fylls med smält bly så varför skulle det inte fungera? Bert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 8 November , 2005 Tack för tipset men den är 2.2 djup och jag räknar med ett totalt djupgående på 1.97. Så med den kölen blir det ett djupgående på 2.6 och det blir kanske i djupaste laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanhelge 0 Postad 9 November , 2005 På det bly som däckverkstäderna har sitter det ett litet plåtclips som används för att fästa det på fälgen. Dessa clips måste avlägsnas i samband med smältningen (de flyter upp på det smälta blyet). Ett ganska bökigt moment som jag tror att gjuterierna inte vill hantera. Dessutom är det inte helt hälsosamt att göra det själv. Gjöt själv en dragg-tyngd i bly från balanseringsvikter/däcksverkstad. Gratis var det, men ganska mycket jobb att plocka bort clipsen mm - och här talar vi om en vikt på 5kg. Du behöver ju ytterligare några kilon.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 9 November , 2005 Helt rätt det finns ett litet clips på blyet men med tanke på att bly priset i dag ligger på runt 900US$ per ton spar man ganska mycket pengar på att smälta själv. Vist finns det en hälsorisk men om man håller till utomhus och inte stoppar huvudet direkt över smältan så är det inga problem. Ett lätt sätt att rena ut blyet är att ha ett kärl med ett rör i botten som leder bort det smälta blyet ut till en form eller vad man nu vill. Kvar i kärlet blir då alla clipsen och så länge blyet är i smält form kommer det ju att rinna ut. Clipsen kan se enkelt tommas ut när det blir för många och det är bara att börja om igen, vist är det jobb med det men om jag får blyet kommer jag att spara runt 30.000:- det blir ingen dålig tim lön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 November , 2005 Moderna balansvikter innehåller inte bly på samma sätt som förr, men tunga är de ju... Miljökrav har gjort att man gått över till mycket zink(?) tror jag. Kolla upp detta innan du räknar på vikten! Mycket smuts och slagg också när man smälter, troligtvis högre arbetskostnad från gjuteriet. Kanske inte heller vill ha in skrot i sitt system. Lite att kolla innan beslut alltså. / Fredrik (Troligtvis har man antimon med för att det ska bli bättre resultat vid gjutningen;-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 22 December , 2005 Annars kan man ju alltid kolla runt efter gamla övergivna uppruttnade vrak. Man kan ofta få vraket gratis om man fraktar bort det. Blykölen inkluderat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser