Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
bjorn_o

Glykol

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hört att glykol skadar motorn och undrar om man konservera med glykol om motorn står i värmegarage? Det känns onödigt om det ändå kommer vara ca 10-15 plusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol förhindrar rostangrepp.

Gammal glykol kan däremot bli aggresivt.

Det rostar mer ifall motorn står tom.

Jag står i värme och har glykolfyllt kylsystemet på min motor.

 

/V8dc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I min instruktionsbok från Volvo Penta står följande betr. mina motorer TAMD70E från 1985:

 

B. Skall motorn tas ur drift mer än två månader bör konservering göras enligt följande:

 

Punkt 6. Stäng bottenkranen och tappa ur sjövattensystemet fullständigt. Motorns färskvattensystem skall antingen tappas ur helt eller vara tillsatt med frostskyddsmedel, lämpligen Volvo Penta etylenglykol.

 

Dom skriver alltså inget om att sjövattensystemet skall fyllas med glykol, det skall bara tömmas. Vad tycker vi om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är bara att tänka på vad som händer med saltet (ifall du har båten i salt eller bräckt vatten). Jo, saltkristallerna drar hela tiden till sig fukt och det rostar som bara .... Fyll därför sjövattensystemet med en glykolblandning så håller i, första hand gjutjärnsdelarna betydligt längre, ren vinst!/mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...