bjorn_o 0 Postad 7 November , 2005 Hej! Jag har hört att glykol skadar motorn och undrar om man konservera med glykol om motorn står i värmegarage? Det känns onödigt om det ändå kommer vara ca 10-15 plusgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 7 November , 2005 Glykol förhindrar rostangrepp. Gammal glykol kan däremot bli aggresivt. Det rostar mer ifall motorn står tom. Jag står i värme och har glykolfyllt kylsystemet på min motor. /V8dc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 7 November , 2005 Ah tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teamscandinavia 0 Postad 7 November , 2005 Hej! I min instruktionsbok från Volvo Penta står följande betr. mina motorer TAMD70E från 1985: B. Skall motorn tas ur drift mer än två månader bör konservering göras enligt följande: Punkt 6. Stäng bottenkranen och tappa ur sjövattensystemet fullständigt. Motorns färskvattensystem skall antingen tappas ur helt eller vara tillsatt med frostskyddsmedel, lämpligen Volvo Penta etylenglykol. Dom skriver alltså inget om att sjövattensystemet skall fyllas med glykol, det skall bara tömmas. Vad tycker vi om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 November , 2005 Hej! Det är bara att tänka på vad som händer med saltet (ifall du har båten i salt eller bräckt vatten). Jo, saltkristallerna drar hela tiden till sig fukt och det rostar som bara .... Fyll därför sjövattensystemet med en glykolblandning så håller i, första hand gjutjärnsdelarna betydligt längre, ren vinst!/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 8 November , 2005 Jag tycker du skall läsa det här, http://www.drevia.se/konsdiesel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser