Namkong 0 Postad 6 November , 2005 Tjena på er! Har bara en fråga. Hur stark motor behövs för att dra en vattenskidåkare och hur många knop bör det gå för att man ska komma upp på skidorna/skidan. Har en 60HK Mariner som jag kan toppa min båt med till ca 27 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 November , 2005 Jag drar inte något på ytan så jag vet inte vad som behövs. Det jag vill fråga är; vad är det för fisk som du har på bilden N? /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 6 November , 2005 Jag har 50 hk och gör ca: 23 knop. Det går att få upp en vuxen åkare på 90 kg på två skidor men det är ganska tungt. Min båt har en ganska hög planingströskel vilket inte gör det hela lättare. Mitt råd är att skaffa ett par skidor och testa. Det är kul som sjutton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 6 November , 2005 Det borde gå utmärkt, kanske lite tungt i starten, men du kan skaffa en annan propeller så du får mer kraft i starten. Du tappar ju i toppfart men det är bekvämast att åka skidor i ca20-22 knop. Ett alternativ är kanske en Pro-pulse ställbar propeller, bara ställa om efter behov. Men mn får vara försiktig så man inte övervarvar motorn. /Magnus - åker hellre än bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 6 November , 2005 Sök på vattenskidor i sökfunktionen. I somras var det en väldigt lång tråd om just vattenskidor, hastighet osv som förvisso spårade ut lite på slutet men DU får nog lite vägledning där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 6 November , 2005 Hej.Det kommer att räcka för två skidor,(lite beroende på hur mycket du tycker om godis naturligtvis)men för att åka på en skida, som är klart fränast kommer det att gå lite tyngre, då bör det gå bortåt din maxfart för att slippa ifrån vattensprutet i ansiktet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 7 November , 2005 Jag har 50 hk och drar upp 90 kg på både två skidor och wakeboard. (en skida går fint att dra om de tar av den ena efter starten) Men visst, jämfört med en cheva på 300 hk är det ju slött, men det går hur bra som helst. Går fort upp i plan och allt. Beror lite på skrovet också, inte enbart motorn. Vi försöker att alltid vara 2 eller 3 i båten när vi kör, för annars vill fören upp vid start och det tar längre tid att komma igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 7 November , 2005 Tjena Nitro! Det är en Mekong Catfis som jaag håller i. Jag la in ett meddeland till dej i din loggbok. MVH Namkong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 7 November , 2005 Annat än abborrarna i mälaren :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 7 November , 2005 Jag har 50 hästar och toppar 30 knop med en ganska lättplanande båt.. jag drar ganska lätt upp 90 kg. även på en skida. det är nog inga problem med din båt. wakeboard har jag aldrig försökt... är det tyngre? Akta er för maneter! viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser