Riwallen 1 Postad 6 November , 2005 Jag har köpt en båt där sittbrunner är klädd med teak. Kan man maskinslipa ytan eller kommer nåtningen att förstöras ? (man kan tänka sig att den bränns när man kör med slipmaskin) Inuti båten vill jag fräscha upp befintligt trä med det är folie och inte massivt kan man köpa ny folie och applicera på bord etc ? Tacksam för svar då jag vill att båten ska bli riktigt fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 November , 2005 Jag brukar sikla nåtade ytor. Men det går nog att köra med bandslip, fast jag aldrig gjort detta. Ifall nåtningen förstörs beror på ifall denna är riktigt gjord eller inte. (Det verkar finnas folk som tror att det bara är att pytsa i nåtmassa, slipa och sedan är allt ok. Att nåta är ett tålmodskrävande arbete där slutresultatet helt är avhängigt av att varje delmoment är riktigt gjort.) Skulle nåten ge sig så är det ändå tid att göra om denna och det är väl lika bra att göra det nu som att vänta på att vattnet tränger ner och igenom däck osv... Varför använda sig av substitut (folie) när det finns riktiga material. Då blir slutresultatet fint och det håller i åratal. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser