per_d 0 Postad 5 November , 2005 Hej på er, alla motorkunniga! Jag har fått tag på en B20 från 74. Den är helt ny och avsedd för Fälthaubits 77. Den tänkte jag använda till min Draco 2000 Ht. Vad jag vet är att motorn är årsmodell 74, har alltså 8-bultad bvevaxel och (sannolikt) 35 mm ventiler. Den är besyckad med en enkel Stromberg och har någon form av oljekylare - en rund burk. Tändsystemet är något avstört med skruvfattning på såväl tändspole, fördelare som stift. Då inställer sig helt plötsligt en mängd frågor: * Vad är det för kamaxel? * Någon som vet vilken effekt motorn har i detta utförande? * Bästa sättet att marinkonvertera? * Tändystemet verkar ju atombombsäkert: Går det att få tag på delar? osv osv Som sagt: Många frågor blir det... Finns någon som vet? Tacksam för svar Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 November , 2005 Ifall du bara vill få svar från dom som vet så kan du sluta läsa nu. Jag vet att försvaret sålde ut en massa B 20 som låg i malpåse. Men fick själv inte fatt in någon till ett vettigt pris. Varför jag inte plockat isär någon. Som sagt utan att veta, tror jag att det sitter en A-kam i den och effekten ligger kring 100 hk. Detta var en motor som bara skulle vara driftsäker utan något större effektutag. Tändsystemet är ett sk. induktionssystem och detta är som du redan skrivit ett idiotsäkert system. Lite klumpigt men ok. Frågan är bara hur tändkurvan är. Men någon annan vet troligen. Frågan är väl egentligen; vad vill du får ut av motorn eller rättare sagt motorerna. Du har väl 2 st. Och är din nuvarande motor sjö- eller sötvattenkyld. Är det sjövattenkylning som gäller kommer du lätt undan. Det är i princip bara att plocka över marinprylarna från den gamla motorn samt plugga vattenpumpshålen samt sätta in ett rör mellan blocket och termostathuset. Vill du/eller har du sötvattenkylning på din nuvarande motor så blir det lite mer att göra. Det finns redan linor som beskriver detta arbetet, varför jag hoppar detta. En ytterligare aspekt är vilken effekt vill du få ut? Är det ok, med vad du har eller vill du ha ut mer? Som ett litet ord på vägen, glöm effekter över 150 hk, det både kostar och är jobbiga att få ut (en del säger förstås att det inte är några större problem, men tro inte på allt. Det hänger upp sig på avgassidan. Du får inte ut avgaserna, mottrycket blir för stort). /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoppilandkalle 1 Postad 22 April , 2006 Instämmer föregående talare. Jag har själv skjutit med just en sådan Haubits 77:a under min tid som kunglig beväring vi A8 i boden. Den kom med två motorer. Dem första hade B18 motor på ca 80 hästar. Dem nyare haubitsarna fick B20 med ca 95-100 hästar. Detta för att reservdelar börjat tryta på B18. Man satte driftsäkerheten i första rummet. Därför gjorde man tändsystemet vattentåligt. Att trimma en sådan motor går givetvis men e inte att rekommendera tycker jag. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 April , 2006 Att trimma en sådan går säkert mycket bra. Massor med rallygubbar har kört med den typen av motor. Viktigt är bara att motorn inte är sliten, men det är ju inte din, se till att den blir bra inkörd bara. Troligen behöver du få tag i en kam som är anpassad för marinbruk (vartalsområde/vridmoment) där det behövs bäst. Tändsystemet kan du ersätta med standardsystem för marinbruk om du önskar. Helst ska man nog hålla sig så nära standard marin som möjligt för en vettig bränsleförbrukning nu när bensinpriset går upp igen. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 22 April , 2006 Stort tack för alla vettiga synpunkter. Jag har väl själv kommit så långt som att jag ska * montera sötvattenkylning - kör cirkulationen med bef pump som är en förstärkt version av bilpumpen och sjövattendelen med en vevaxelmonterad pump då originalpumpen på marinmotorerna har lite för dålig kapacitet. * sätta dit ett brytarlöst 123ignition tändsystem som gjorde underverk på den gamla AQ130an. En fördel med detta system är att det har ett antal förprogrammerade tändkurvor och inte kräver andra ingrepp än att byta fördelaren. Originalfördelare har som påpekats annan tändkurva och är dessutom varvtalsbegränsad. * göra en moderat trimning med K-kam, 0,5 m m planad topp och lite urtagna avgaskanaler. Varför trimning över huvud taget? Jo, jag har som mål att kunna få ner varvtalet i marschfart, d v s gå upp en tum i stigning och cuppa propellern. En hel del kvar att klura ut vad gäller dragning av vattenledningar etc, så fler råd emottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser