Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Kickdown

Bayliner 2855

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skall köpa en Bayliner 2855 från 1992 med 7,4l MPI från 04 med bravo 3 drev från 04.

Jag är nyfiken på vad en sådan drar per distans!

Någon som vet?

 

Tack på förhand

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej!

 

Räkna med dryga 2L/Nm...

Då har du lite marginal om du inte skulle hitta optimal varvet på motorn.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Tack för infon.

Någon som vet vad ett fräscht exemplar bör ligga på?

Kan nog köpa denna för 450k. är det ok?

 

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

450 för en 92:a låter enl mig...SVINDYRT....

En kille i vår båthamn köpte en 98:a (svensksåld) för 475...den e i toppskick...

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Trodde det var ganska ok då hela drivlinan byttes ut -04 och båten är i kanon skick. Kanske får tänka om lite då!

Valt mellan denna med bensin för 450k eller en nimbus 28dc -90 med deisel för 550k. Kanske skall välja Nimbus ändå. Retaqr mig att dom är såjävla dyra dock. Någon som kan rekommendera mig något annat bra i denna prisklasse? Jag vill ha med midcabin.

 

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 26 fots dc med midkabin. Fullutrustad med bogprop, elankare, värmare, varmvatten. VolvoPenta D3 (160 hkr) DPS. Båten är en demobåt av årets modell, har gått ca 20 timmar. Jag säljer för 635 000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 24(23.8) fots Searay  och vad jag upptäkte när jag letade båt med midcabin , att jag fick inte mer utrymme /sängplatser m.m bara för att gick upp till en 27-28 fotare . Klart att det blev lite mer luft mellan stolar,soffor, bord  osv.   MEN förvånde lite för så mycke mer pengar !!!

Mitt tips är :  Titta även på 23.24.25 fotare , bara för att se om det är värt priset !!??

Glastron 249 får man för ca 300.000 -350.000  -00  bara för att nämna något . Min båt finns mellan 220.00 till 260.000   och då kostar man på att renovera motorn INNAN det går sönder något !! (toppar packningar m,m ca 50.000)

Sen är det bara att NNNJJJUUUTTTTAAA   !! 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!

Om det är denna modell du talar om som bilden visar, så torde den ligga på minst 350000 enligt mig om den är i bra skick. Inte att förväxla med 2755an som ej har dinette i kabinen.
Kolla kvitton på motor och drev och döm själv...motor drev nytt är dyyyyyrrrrrt!
Mycket snygg modell förövrigt!


Mvh

/Persk

post-6674-1394234506,4219_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle inte tveka att välja Nimbusen med Diesel före 2855:an.

Betänk då att jag själv har en Bayliner. Nimbus har också ett ruskigt

högt och stabilt andrahandsvärde. Det har du igen när du vill sälja den.

Är nog inte riktigt så med Baylinern som det finns 1000-tals av till salu.

 

2 liter per distans tror jag är i minsta laget, räkna med 2.5 du.

Det börjar bli ruskigt dyrt att åka med dessa stora USA bensinare

ute till sjöss. Inget fel på motorn som sådan men lite korta dagsturer kostar lätt 500-1000 kr per dag i bensin. Med ett pumppris runt 13-14 kronor på sjömacken får du räkna med att bli av med ca 35 kr/nm, dvs 20 nm vilket är lite, kostar då 700 kr.

 

Jag kommer aldrig att köpa en bensinare nästa gång. Never!

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är ju dieslar så vansinnigt mycket dyrare att köpa också.

Man får mycket bensin för 50000-100000 kr...

 

Räkna på var du ligger och hur mycket du kommer att åka.

Vi ligger på utsidan av Blidö och har 15 nm till Röder som nästan är sista utposten innan öppet hav. Så för oss t.ex är det inte lika känsligt.

Har man däremot 35-50 nm att åka innan man når liknande mål, då blir det en annan ekonomi. 

 

Fin båt, men är inte motorn lite klen?

http://www.oresundmarin.se/batbilder/cgi-lib.2416.1.jpg

 

8.gif\

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I dom flesta sitter 5,7l och enl.uppgift så gör den 40 med denna motor!

Utöver denna så har dom ju även aktersnurra på 2hkr så 50 skall nog inte vara omöjlígt!

 

Bor i Göteborg så jag har väl ganska nära till allt men långt till Åland!!

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste dessutom i DN idag att dieslar hade blivit 30% dyrare de senastre två åren. Ingen förklaring varför eller mer fakta.

 

Om jag skulle byta till ny motor i min 24 fotare skulle kostnaden för bytet bli ca 100000 högre på diesel jämfört med bensin. En snabbkalkyl visar att om vi åker 500nm/år (det gör vi) behöver vi ca 20 års båtåkande för att det ska löna sig med Diesel.

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha med i beräkningen att en diesel har ett högre andrahandsvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det stämmer att det inte är mycket till ekonomi i att byta sin bensinmotor

mot en ny dieselmotor. Som sagts så är prisskillnaden enorm däremellan

och man kan knappeliggen käna igen de pengarna under den tid man äger båten på inköp av bränsle.

 

Men, det är en stor skillnad när man köper en begagnad båt och inte minst i andrahandsvärde på en båt med diesel. Där får du tillbaks en större del

av investeringen med dieselmotorn.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och därmed ett högre inköpspris även som begagnat...

 

Och jag får garanterat inte ut hela mellanskillnaden när jag säljer båten om jag byter till en ny Diesel.

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankade 45 liter diesel efter en hyfsad båtsäsong, normalt tankar jag 75 till 100 liter :-)))

 

/Kenbja

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi rejsa 2.gif\

 

Ja, jösses, träffade en Albin 25:a i somras som gjorde av med 0,3 l/nm.

Blir lite andra driftskostnader det..

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fredrik !!

Givetvis ställer jag upp på ett race men jag bara varnar när jag går igenom 6 knops vallen 2.gif\ skämt åsido, det ena förtar inte det andra men ibland skulle man vilja komma hem lite fortare men jag tycker det är kul med olika båttyper för båtfolket är trevliga oavsett vilken typ av båt man har (Nästan alla)

 

/Kenbja26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten

Hade en Saga 20 snipa som gjorde ca 5 knop förra sommaren. Båten i Ulvsunda och det längsta vi tog oss var till fjäderholmarna och till Ekerö. Men visst, inte gjorde vi av med många liter bensin den sommaren.

 

Har nu en Flipper 700 och i somras gjorde vi av med säkert det tiodubbla. Då tog vi oss å andra sidan både till Möja, Utö och Hjälmaren.

 

Att en planande båt gör av med så mycket mer soppa än en snipa beror nog i de flesta fall på att man åker lägre. Skillanden per distans är drygt det dubbla, 0,5 mot 1,25 l/nm. Inte mer. Inte mycket i förhållande till vad båtplats, värdeminskning, service etc kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska nämna att när Eurocardräkningen kommer i juli och augusti är man ganska sugen på en snipa.3.gif\

Din ser trevlig ut, fina linjer.

 

Såg en 10-meters plastsnipa (kommer inte ihåg namnet, något norskt tror jag) i viken på Kallskär i somras. Måste vara otroliga utrymmen i en sådan. Han var bara inne och vände så jag hann inte titta närmre på den.

 

Om man inte har bråttom ut tycker jag man ska ta sig en funderare på om en stor planande båt verkligen är rätt köp med tanke på driftskostnaderna.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar oss oxå till UTÖ, Möja o.s.v det tar bara lite längre tid

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har du i sopparäkning under sommaren?

Vad har du för maskin i din?

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första vet jag inte exakt (vill inte räkna..), men den drar dryga ca 2 l/nm.

Har kört ca 400 nm. Så strax under 10000:- blev det nog.

 

5.8 l Ford V8 med Cobradrev. Kommer att renovera topparna och förgasaren i vinter. Så lite bättre ekonomi blir det nog nästa år.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat på ca: 15000:- i soppa nästa år, då verkar det som om man ligger ganska bra till i planering i allafall då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

De nya insprutningsmotorerna skall ju dra betydligt mindre så det kanske inte är omöjligt med 2l/nm i varje fall?

Vad tror ni?

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kickdown!

 

Tänk på att Fredrik har en 2651:a, dvs en betydligt mindre och lättare båt

än den 2855:a som du tittar på.

Så oavsett om du har en MPI motor eller ej, beredd dig på att det kommer att kännas i plånboken ute på sjömacken. Under 2 l/nm tror jag inte ett ögonblick på, och då pratar vi marschfartsförbrukning inte blandad körning

vilket det oftast handlar om i innre skärgårdar, i ca 8-10 knop gissar jag att din 7.4 suger i sig 3-4 l/nm, det är bort emot en 50-lapp för varannan km det. Det går fort när man har roligt! smiley-undecided.gif\

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, blanda inte ihop min båt med en 2855.

Fast det är en 2455...

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...