Allarp 0 Postad 4 November , 2005 Hästgården är såld! nu ska vi sadla om (ursäkta dålig ordvits) till båtliv efter flera års tänk om snack. Vi tänkte mjukstarta med motorbåt pga två småbarn och övergå till segelbåt efter några år då segel lockar mest. Men ju mer jag läser på detta kanonbra forum ju mer tror jag att det kan funka med segel direkt, känns som slöseri med tid ifall vi köper motorbåt. Vad säger ni med småttingar, funkar det? Vi har två rastlösa, 2 5 år. Vi kommer att segla (till början) i Öresund och funderar på hyfsat stor båt, vilket tar oss över till nästa fundering. Hur stort vågar man gå på som nybörjare? Kommer att gå nån vettig seglarskola och är mycket van motorbåtsförare (vattenskidor) samt kommer att ta om mitt nu 20år gamla förarintyg. Har kollat lite på 28-30fot, är det rimligt eller orimligt? Vi letar förresten nytt hus och jag misstänker att vi ska leta efter ett med liten trädgård eller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duckyours 0 Postad 5 November , 2005 Hej, Jag kan inte säga nåt om hur det funkar med barn, men... Då jag köpte båt i våras så hade jag öht aldrig varit ombord på en segelbåt (förutom på båtmässa), men jag visste att det var en segelbåt jag ville ha. Hade tidigare tänkt tanken att börja med motorbåt för att mjukstarta, men kom på andra tankar. Vi köpte en segelbåt på 30 fot (Ballad) och det har gått kanon och ja, inte är den för stor i alla fall... Så mitt tips är: Köp segelbåt direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 5 November , 2005 Vi seglar med hund å barn, de går utmärkt! Med två vuxna å två barn ställs det lite krav på sittbrunnens utformning. I vårt fall (fingal) har vi rorkulten mitt i sittbrunn å de kan ibland kännas lite opraktiskt. Men runt 30 fot finns många fina båtar(monsun tex) Mvh Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 5 November , 2005 Köp segelbåt direkt. Inget snack om saken. Små båtar med utombordare kanske är enklare att segla men ofta knöligare att hantera för motor vid manövvrering i trånga gästhamnar eller vid motorgång med hög sjö då proppellern lätt vispar i luften. Inombordare är mitt tips för en mjukstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 5 November , 2005 segelbåt går att köra för motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 5 November , 2005 Hej, Lyckost, nu har du chansen ! Vi seglade i 5 år i Medelhavet på somrarna och jobbade hemma på vintrarna. Gustav var 1 år när vi lämnade Sverige och Martin 4. Nu är dom 12 och 16. Tiden i Medelhavet sitter fortfarande djupt i dom och vi pratar och drömmer nästan varje dag om att vår nya båt snart ska bli klar så vi kan ge oss ut på nästa äventyr. Att segla med barn går jättebra. Dom gillar den lilla trygga värld som en förpik kan erbjuda och dom älskar att leka på stranden och träffa andra barn. Samtidigt växer dom (mentalt) och lär sig saker som inte alla barn får lära sig. På en båt måste man ha lite mer ordning och reda än vad man har hemma. Detta lär dom sig snabbt och när man sen kommer hem sitter det kvar. Vi fotade mycket och vi tittar ofta på bilderna för att hålla minnena vid liv. En bildkväll kan tom. konkurrera ut ett nytt dataspel ! Jag vill absolut rekommendera er att prova på att segla med era småbarn. En 30-fotare är absolut inte fel. En mindre båt kan bli trång med två små barn. Det är mycket man vill ha med sig. 2 cyklar med barnstol är kanon. Jolle att leka i. Vattenleksaker (uppblåsbara), gott om plats för leksaker, böcker, bandspelare mm. är också bra. Långa seglingar är inget problem om det finns nåt att göra. Vi har seglat mer än 10 dygn i sträck och det blev aldrig långtråkigt för barnen. Att fiska är kul. Ta god tid på er och gör många roliga saker i land när ni komer till ett nytt ställe. Ge barnen den tid dom behöver för bad och lek. Nåt som absolut inte funkar är barn och kappsegling ! MVH, Johan http://www.toan.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2005 Jag har en vän som börjar få smak för utfärder på havet. Han börjar med motorbåt. Inget fel i det. Spelar ingen roll hur man framdriver båten. Jag har lagt ut en trevare om att han kanske skulle skaffa sig en segelbåt. Nej - en motorbåt är nog bättre tycker han för tillfället och har skaffat en trevlig 22-fots snipa. Själv började jag med segeljolle - jag hade inte ens en paddel. Oftast fanns det vind, i alla fall så har jag inte något minne av att jag blev kvar på sjön utan kom hem eller till en hamn varje kväll. Om min båt hade haft en motor hade det nog inte stört mig. Den hade jag kunnat använda om vinden blev för svag eller om jag skulle vilja komma fram fortare mot vinden. Så blev det också när den lilla OK-jollen byttes mot en större långfärdsjolle. En liten påhängsmotor i aktern som gav fart i stiltje. Kan det vara att det verkar svårt att lära sig att segla. Många som inte själv framfört en segelbåt vet inte hur lätt det är. Då är det ändå så att det bara tar några minuter att få båten att glida fram med vindens hjälp. Skulle det till äventyrs ta några dagar att lära sig - är det inte värt det då? Att ha säkerheten att få vinden att driva fram båten om motorn skulle strejka. Långfärder - till främmande kontinenter kanske. En omöjlighet med en motorbåt med liten bränsletank. Skall färden begränsas till närområdet? Eller kanske någon gång i framtiden till Medelhavet eller Västindien? Det kanske inte blir av men möjligheten finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allarp 0 Postad 9 November , 2005 Uppskattar svaren här! Har nu efter lite funderande skrotat motorbåtsplanerna och går direkt på segelbåt. Köper en lite mindre båt, ca 24fot, först och byter till större om ett, två år. Känns långt till våren bara.... men det ska bli kul med allt planerande och båtletande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 9 November , 2005 Hej Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. Jag var förra hösten i samma situation som du är i nu. Längtan till havet och med två små barn, 4 och 2 år då. Vi valde alternativet liten styrpulpetare att göra dagsutflykter med. Vi ansåg att det var för besvärligt med stor båt. I våras efter att den legat i ca. 1 månad upptäckte vi att det inte fungerade, båten var för liten och för obekväm, barnen blev snarare rädda och ville inte åka med i båten. VI sålde den innan sommaren och började leta alternativ. Stor motorbåt var egentligen aldrig aktuellt. Så nu till mina råd till dig. Det är lättare att manövrera en segelbåt, tilläggning i sidvind och vågor med en motorbåt är inget kul. Sedan när det gäller val av båt är det ju mycket kompromisser som man måste göra, men en sak som är viktig tycker jag är att inte köpa för litet. Det är bra att ha plats, barnen växer, snart vill de ha kompisar med sig. NÄr man börjar bli varm i kläderna kanske man vill ge sig iväg på lite längre seglingar osv. Vi gjorde så att vi tog en lite äldre men lite större båt. Det blev efter mycket dividerande fram och till baka en Albin Nova av äldre årsmodell. En båt som vi hoppas kommer att räcka i många år. Man renoverar och utrustar ju den efter hand också, då vill man ju inte byta allt för ofta. Hoppas att du hittar din väg till båtlivet. Mvh Daniel Ps HÖr av dig om du vill fråga ngt Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allarp 0 Postad 9 November , 2005 Hej Daniel Tack för inlägget, du stärkte mina farhåger vad gäller liten motorbåt! Jag skulle gärna vilja ha en 40fotare direkt men jag känner mina begränsningar så det får bli mindre båt för dagsturer och segelträning kommande sommar sen får det bli så stort som ekonomin tillåter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gamba 0 Postad 10 November , 2005 Hej! Sedan vi fick barn seglade vi EN sommar med vår Misil II som jag haft i 10 år då den helt enkelt blev för trång. Nu finns det säkert rymligare båtar men ska du segla med barn skulle jag råda till minst 30 fotare. Men visst väl i Gilleleje så njuter man precis lika bra av ölen i en liten båt som i en stor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 10 November , 2005 Var ute 4 veckor i sträck med mina föräldrar och min bror i en Vega (27 fot) varje sommar i många år. Vi brukade segla med några av mina föräldrars kompisar som hade en Sunwind 26, också de med två barn. Inga större problem, utom ett år när det regnade 1,5 vecka i streck, men då hjälper det inte ens med en 40-fotare. Det finns alltså bra familjebåtar kring 26-27 fot som duger alldeles utmärkt som instegsbåt för två vuxna och två barn. Visst är det skönt med utrymme, men man får inte glömma att det kostar ganska mycket mer pengar att köpa segel till en 30-fotare jämfört med en 26-27-fotare, så betänk även det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 10 November , 2005 Jädrar! Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd börjar jag tveka på mina tankar om att göra första uppgrarderingen från styrpulpit till 22 fots motorbåt. Det jag känner är att det kanske skulle vara enklare att börja med en DC och bara behöva bekymmra sig om att köra en större båt, inte behöva tänka på att segla också med allt vad det innebär i början. Samtidigt stämmer det ju att man kan köra en segelbåt för motor också om man känner sig osäker ibland. Att manövrera en segelbåt är väl enklare? Nu blev jag sugen på en seglare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 10 November , 2005 Vi har just sålt vår snipa som vi hade i 3 år och köpt segelbåt. Nu känns det som det är något vi skulle gjort för länge sedan - seglare som jag var i tonåren. Men båtlivet kom på något vis bort i all hets och stress i livet och först nu, i (över)mogen ålder, när den nyköpta segelbåten står på land och längtar till våren, känner jag att äntligen, äntligen börjar båtlivet på riktigt igen... Åh vad jag längtar till sjösättningen, att få se de vita seglen mot den blå himlen, känna hur vinden tar tag i dem och båten niger till och tar fart. Att få känna lyckan över att färdas över vattnet med bara vindens sus, vattnets sorlande och känna tillfredsställelsen över att bemästra och utnyttja naturens krafter - den känslan får man aldrig i en motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 10 November , 2005 Satsa på segelbåt med en gång! Det fungerar bra för oss med två barn. Hadde innan en Johnsson 26, mycket båt för pengarna. Seglar okej, men har inget jättelys. Seglar dock upp till det. Blev av med den, genom olycka, skaffade en scampi. Längre båt, men trängre. Sålde den efter två sommrar, det var ingen som ville köpa den innan. Har nu en Albin Nova som vi trivs med, större än johnsson men många gånger dyrare. Den största fördelen är nog en fast toalett. Vi hade portapotti i johnssonen i förpiken, fungerade när ingen låg och sov. Då fick man använda spann. Hoppas du får ett bra båtliv med din familj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allarp 0 Postad 10 November , 2005 Bara en liten fundering på Gambas inlägg... Vad har inte reducerats till EN gång efter barnens intåg i livet.....!? Men det är det värt måste tilläggas! Vi kommer att skynda långsamt, man har ju hela livet framför sig. Till dom som är kluvna, tänk som jag gjort. Det viktigaste med motorbåt är ju att ta sig från A till B men med segel är det resan emellan som är prioriterad. Visst lite förenklat men det kanske gör ett val lättare. Vill påpeka att jag aktivt åkt vattenskidor i tjugo år så jag har absolut ingenting emot motorbåtar men som någon redan nämt så är det känslan att utnyttja och bemästra naturens krafter som lockar mig och så kan man ju inte ha bråttom i segelbåten, det ser jag som en stor fördel i vår stressade tid. Jag kanske kommer att ha en helt annan åsikt efter nästa sommar men troligare är att jag blivit en seglingsfreak som bara pratar schyssta vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gamba 0 Postad 14 November , 2005 Vad jag menade var att köp inte för liten båt, det blir bara bökigigt. Det gäller ju att hålla övriga familjen på glatt humör om man ska få segla. Vi bytte till en Scampi vilken är alldeles lagom för oss, just nu i alla fall. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser