Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
kallsund

Byta ut impeller mot elektrisk vattenpump på utombordare?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Oj oj oj, Nu blir jag säkert tillrättavisad7.gif\, men jag måste bara slänga ut denna metkroken. Mitt förslag är ett riktigt hempuleri som (tyvärr)innebär viss mindre åverkan på motorn. Kanske det även finns sådana här färdiga system (Är ännu så länge nybörjare så jag vet inte). Själv har jag ju en äldre penta där det råder impellerbrist. Vill ju inte behöva skrota pärlan när impellern väl ger upp, så jag har börjat fundera på andra lösningar för kylning.

Borde man inte kunna ersätta hela systemet med impellern med en utvändig elektrisk vattenpump? Kan man bara få kylvattnet från pumpen till inkommande kylrör i riggen så borde det väl funka. Enklaste varianten borde vara att borra hål i riggen, köra in en slang som kopplas på kylröret(som monteras loss från pumphuset och kortas lite). Går säkert att lösas lite mer elegant oxå. (På min motor skulle man t.ex. oxå kanske kunna leda in kylvattnet genom kåpan till termostathuset)

De flesta(?) utombordare verkar ju ha inbyggd generator så strömförsörjning till vattenpumpen finns ju. Sedan får man ju då se till att ha en slang/rör ner i sjön oxå.

Är det helt befängt eller? Beskrivningen ovan är givetvis en enkel principskiss. Frågor gällande dimensionering och annat är ju lite beroende på motorn m.m. men detta måste väl gå att få till utan alltför avancerade ingrepp, väl?

Kom gärna med ifrågasättande/förkastande av detta koncept. Funderar allvarligt på att göra ett försök, men det är inte för sent att få mig på bättre tankar 1.gif\.

Mvh

Kalle den mekarsugne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märks att det är slut på båtsäsongen och det finns tid över till djupa funderingar9.gif\ Skämt åsido, var rädd om din gamla Penta och behåll den i originalskick. I tidigare diskussioner om impellrar har ju sagts att Emilssons i Göteborg har en ny leverantör på gång och att det tillverkas impellrar även i Nya Zeeland. Det kan hända att dessa är ganska dyra men en elpump med tillräcklig kapacitet är säkert inte billig och det låter inte så tillförlitligt heller.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, ja, hmm, är dock helt övertygad om att det går. Varför tror du inte på tillförlitligheten i en dylik lösning? Kan dock hålla med om att gamla pentan inte borde slaktas för detta. Det är ju oxå möjligt att den håller 5 år till. Jag har ju egentligen två likadana pentor nu, med ok kylning på bägge en reservrigg, och den skulle jag kunna släppa loss min experimentlusta på. Sen kan jag bara skifta rigg när jag testar systemet. Ja, du hör ju, jag vill ju ha ett projekt ju. 8.gif\

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, jag skriver ju som en kratta. Det jag menade på slutet där var att jag förutom mina två pentor har en extra rigg liggandes som jag kan gå loss på.

Angående nya impellrar så har du ju helt rätt i att det går att ordna, om inte annat via Nya Zeeland.

Tror den egentliga orsaken till mina funderingar är att jag vill greja lite 1.gif\

mvh

Kalle

Det är så långt till våren....smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att Du skall testa.

Enda anledningen till att tvivla vore att Du har ett tekniskt system som skyddar ett annat tekniskt system istället för en väldigt enkel konstruktion med få delar men prova för katten.

Jag har provat varianter på enkla pumpar till min lilla båt men tillslut konstaterat att öskaret var bra.

//Calle med C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att du ska testa! Men tror du inte att det är säkrare att köra med mekanisk drivning? Kanske en sån där pump man sätter på borrmaskinen, av bra kvalitet givetvis, och kopplad med rem eller direktdrift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenis igen.

Jo, hrrm, det är nog mest mekartarmen som suger he, he. Kollade dock http://www.outboardrepairs.com men det verkar skralt med pentaimpellrar för utom bordare (där oxå). Mina impellrar är i helt ok skick i dagsläget och kanske håller i flera år till, så det är inte riktigt där skon klämmer, även om det hade varit skönt om det fanns nya att tillgå utan att söka land och rike runt när det är dags.

Däremot tycker jag det borde gå att konstruera ett enkelt kylsystem utan impellrarna. Fanken, det ska ju bara igenom en massa kylvatten genom motorn (Den glade amatören som talar). Vet inte hur noga det är med mängden men bara den är tillräcklig så sköter väl termostaten resten (väl?). Det här med mekanisk drift låter ju som en driftsäkrare lösning men oxå mer avancerad att få till. Hur skulle man få till drivningen smidigt? Man kan ju testa först med en eldriven pump och sedan kanske gå vidare med det mekaniska konceptet om det funkar bra via el. En fördel med en extern pump vore ju att man slipper slita isär riggen för att byta impeller.

Mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...