Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
clx88

Båtmässa

Rekommendera Poster

Hallå alla båt älskare.. Nur är det ju ett tag kvar till sjösättning igen =( Men har lite planer om att gå på båtmässa. Nu undrar jag om någon kan säga vilken som är bäst? Jag vet att Sthlms Mässa ska vara bra men Göteborgs verkar också bra =\ 

Tack på förhand och en mycket bra sida!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan säga så här utan att tycka den ena eller den andra...det är mycket Göteborgare på denna sajt...och om jag fattar det rätt så är det säkert ngn ölträff samtidigt som Göteborgsmässan...det vet Ekelunden Och Wille mera om...så vill du träffa båtfolk samtidigt ska du inrikta dig på GBG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag vet ej hur det är med Stockholmsmässan, men här i Göteborg så är det nästan uteslutande motorbåtar på den mässan som kommer i februari.

Ett fåtal segelbåtar (10-15 stora och sedan bara små segeljollar.

Men motorbåtar är det fullt med i alla hallarna.

Sedan så har man det senaste året placerat tillbehörsmarknaden på övervåningen för att på så vis få plats med mera utställare.

Sedan kan man ju tillägga att på senaste mässan så hade Maringuiden en egen monter med ansvariga bakom sajten på plats hela dagarna.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

För en vanlig dödlig med mindre båtar i Vänern duger båda mässorna med råge. Avståndet till resp mässa går ändå på ett ut.

Förståsigpåare tycker dock att det är för lite tillbehör på Gbg-mässan, vad är för mig oklart.

Jag brukar variera själv. Det är mässan i förhållande till övrig familje-jobb-verksamhet som får styra, bara det blir båtmässa

Vill dock rekommendera mässorna i Stockholm nästa helg.

Då är det både en båtmässa och en matmässa samtidigt i Älvsjö.

Ypperlig när hela familjen får sitt lystmäte, eller hur?

http://www.scandinavianboatshow.com/

resp

http://www.detgodakoket.se/

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst och bäst....

Om vi pratar vårmässorna är de i stort sett samma mässa med i stort sett samma utställare med mindre lokala variationer, men det viktigaste finns med. Den i Göteborg är tidigare än den i Stockholm. Jag skulle åka till den som är närmast eller den stad du helst vill besöka.

Nästa vecka är det Scandinavian Sail and Motorboat Show på Stockholmsmässan, en mässa som mest har nya båtar och endast ett litet utbud av tillbehör, men många segelmakare - passa på om du skall beställa nya segel till nästa säsong, nu är det bra priser och lätt att knalla runt mellan segelmakarna och ställa mer eller mindre dumma frågor :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej

Det kan väl inte vara så stor åtgång på segel. Men jag kanske har fel, att det är ett stort slitage på just seglen när de alltid är uppbundna på bommen, både med och utan fodral.

Jag tycker nästan det hör till ovanligheterna när en segelbåt går för segel. Det är nog tur att man även här kan välja på både utom,- och inombordare på båten.

Mer intressant på en mässa för en seglare torde nog snarare vara, om och hur många gummibåtsförsäljare med ”paketet” utombordare det finns!

Sen är det väl som i tyskan, ”INGA REGLER UTAN UNDANTAG”.

Lycka till!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laand, livslängden på ett segel är c:a 10 år, sedan har det tappat ganska mycket av formen och är inget vidare längre, även om det är helt. Med två försegel och ett storsegel är det lätt att räkna ut att det är bra att köpa ett nytt segel var 3-4 år ungefär, även om många seglar tills seglen rasar ihop totalt. Kappseglar du dessutom kan livslängden vara så kort som 1-2 säsonger!

Jag tog in offerter på just den höstmässan innan jag köpte kryssfocken hösten 2002 och genuan hösten 2003. Varför gummibåtar med motorpaket skullle vara extra intressant för seglare förstår jag inte, men det finns säkert sådana försäljare på mässan också om man nu är ute efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som boende VÄLDIGT nära Smögens hamn så tror jag att jag förstod både anspeglingen på gummibåtarna såväl som den med seglen på bommen.

Men jag hoppas att detta inte gäller ALLA seglare.....  =o)

För övrigt så tycker jag nog också, att ta du den mässa som passar bäst i tid, med vilken stad du vill passa på att besöka osv. Personligen så är Gbg ett måste och Sthlm en fråga om tid och lust.  =o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar efter tillbehör är Stockholm bättre än Gbh.

Det finns mycket bättre båtmässor än dom Svenska. Paris, London, Southhampton, Dusseldorf, etc. Bättre, större, trevligare.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T ex på Bella Center i Köpenhamn...

Copenhagen International Boat Show 25-02-2006 - 05-03-2006

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gärna presentera mer nyheter på Scandinavian boat show, men... Den ligger veckan före tillbehörsmässan på Mets(Amsterdam). Här presenteras nyheterna i Europa. Och även om man vet att något kommer så får man oftast inte berätta det förren veckan efter Scandinavian boat show.

Mets är en branchmässa för press och inköpare. Det brukar inte gå att köpa något på mässan. Dvs privatpersoner brukar inte ha så stort utbyte av denna mässa.

/Marcus

Båtingenjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloo.. Nu har jag bestämt mig att det blir inte en båtmässa i sverige... har ju set både dom flyttande i sthlm och Gbg... 

Tack för alla bra tips // mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...