Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Gäst NYBÖRJAREN KENTH

Vinter konsrevering

Rekommendera Poster

Gäst NYBÖRJAREN KENTH

Hej är nybörjare när det gäller vinterkonservera motorn det ända jag vet är att man ska använda muff men vet inte hur ska man hälla med tratt eller själv har jag ingen stor balja att stoppa motorn i.sen vet jag att man ska byta växelhusolja det har jag gjort förut så det är det ända jag kan

 

SNÄLLA NÅGON HJÄLP MIG

 

 

Hälsn Kentha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej koppla på trädgårds slangen till spolmuffen sätt på vattenkran sen kan du starta motorn 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadar inte att lossa på tändstifftena och spruta in lite olja i cyllen också det gör gott!!!

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att det är en u-bordare du talar om.

Låt motorn gå upp i temp och kolla skvallerstrålen som skrevs här tidigare. Körning med muff är bara lämplig på tomgång och kräver att man är observant på kylningen, Tunna är i min värld ett bättre alternativ.

När maskinen är uppe i temp Ta bort soppa slangen i banjokopplingen så motorn drar i sig soppan i förgasarna, innan den stannar så spruta in olja i förgasarna så den snästan storknar, rycker så in i helv... men då vet du att oljan kommit med runt i motorn.

Detta alternativ är bättre än att spruta in genom tändstift hålen, för har får vevhusets delar och lager en rejaäl dos med skyddande olja.

 

Smörj in alla leder, ta bort propelern och fetta in axeln, bättra på lackskador byt växelhusolja.

Stiften byter du i vår efter att du gjort första starten och bränt bort konserverings oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kentha
Tack för alla svar och tips jätte bussigt.
men vad är svallerstråle ??? är det det som kommer ur lilla plaströret.
ska man inte använda glykol ???? när man kör runt den ???.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen är det lilla röret som sprutar  när du kör.

Jag tvingar in glykolblandning det sista jag gör.

Men spruta inte ut glykol i naturen utan fånga upp det efter skvallerstrålen.... Jag gissar att det inte är så skonsamt mot naturen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolen är enligt min mening mer eller mindre frivilligt. Jag brukar bara spola ur kylsystemet med sötvatten (spolmuff, vattenslang och motorn igång) och efteråt se till att ha motorn nerfälld så att allt vatten kan rinna ur. Glykolen har ju en del positiva effekter som t.ex. att den är korrossionshämmande, men jag tycker att det räcker med att spola bort eventuella saltrester och annan skit ur kylsystemet. Det mesta i en utombordare är ju i alla fall aluminium och det rostar ju inte fastän glykol saknas. Viktigt är dock att man faktist låter vattnet rinna ur ifall man inte använder glykol och motorn skall förvaras utomhus under vintern.

 

En tycker si och den andra tycker så och i detta fall har troligen båda kategorierna rätt. Man gör som det känns bäst.

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...