Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Daniel71

Incidenter

Rekommendera Poster

Efter min fråga om hur många som har gått på grund i sommar verkar det som det finns en uppsjö av olika incidenter som är värda att berättas. Skriv in om ditt dråpligaste båtminne från sommaren som gått så vi alla kan få något att gotta oss i och drömma oss tillbaka till

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vurpan som senast skedde som var en rejäl en var 90 om jag inte mins fel. Det var med våran dåvarande lastkatamaran 12*4 meter med dubbla Cummins dieslar. Under någon av de fösta turerna med virke på våren så rundade vi en udde med tillhörande prick. Innanför pricken så är det ett gigantiskt stenröse med stor bumlingar som sträcker sig ett par 100 meter ut från land...djup mellan 2 meter och ca 1 meter.

Vi rundade pricken som vi gjort så många gånger tidigare och ca 10 meter efter pricken så smällar det och båten skuttar och stannar hastigt.

 

Efter snabbkolla så att det inte läcker startar vi maskinerna igen och det rasslar oroväckande från BB maskin och backslag. Den andra låter bra men vibrerar väldigt mycket...stänger av BB och går sakta hemåt på en maskin.

 

Efter kontroll hemma i hamnen så visar det sig att båda 4 bladiga propparna ser ut som krusat presentpapper samt en saknar ett blad, backslaget på BB sida är icke fungerande längre (låter om en kaffekvarn), skatra kopplingen till BB propelleraxel är helt körd lika så SB:s. Propelleraxeln har slitits sönder i infästningen till skattrakopplingen på BB sida och axeln är skev, och sist men inte minst båda skäddorna är intryckta. Bra start på våren...fart vid grundgång ca 12 knop...men det räckte.

 

Anledning: Vi hade haft lite is under vintern, ingen vargavinter med metertjock is men ändå ordentligt med is. Just här hade pricken flyttat sig ca 50 meter med isen...så kan det gå. Ibland kan det vara bra med plotter...vid den här tiden hade vi endast sjökort och radar...och så kan det gå när man kör på gammal vana i vatten man trodde man hittade i. Men som jag nämnt tidigare nu med montering av vattenjet så ska det vara jävligt grunt för att jag ska gå på :D

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jm
Jag kan ju bidra med nästa...

Nybliven båtägare till en segelbåt köpt på våren precis sjösatt och vårrustad redo för segling till hemmahamnen. Jag hade dessutom precis tagit mitt förarintyg och kände mig hyggligt redo. Har ganska stor sjövana men riktigt dålig navigeringsvana.

Upp med seglen och iväg, kryss. Kommer till en lite smalare passage och det dyker upp 3 gröna prickar som inte finns utsatta i sjökortet... vafan här är något lurt. Kanske ska vända och fundera lite. Skrap, skrap, skrap. Båten stannar efter ca 5 meter och lutar ca 10 grader. Skit, skit, skit. Tittar runt båten och det visar sig att vi satt upp båten på ett stenrös, bara stenar överallt. Mamma och tjejen som var med var också lite stressade.

Efter några minuters svärande och kontroll i kölsvinet så tog jag mitt förnuft till fånga och lyckades vända båten till det håll vi kom från = enda vägen att möjligtvis ta oss därifrån. Som tur var det långt från land och inte mycket andra båtar ute.

Lyckades med hårt skotade segel och alla i lä luta loss båten och skrapa oss av grundet. Seglade en liten stund och rev sedan seglen. Gick tillbaka samma väg som vi kom och titta på sjökortet, det visade sig finnas en förstoring av passagen nere till höger. Så var det inte i skolan... För motor en stund, tilläggning och lunch för att sedan köra vidare.

Jaja, inga stora skador och ett klart större fokus på att faktiskt ha koll blev resultatet vilket väl enbart är positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu, det måste vara fler av er som har åkt på. Bjud på er själva och ge oss lite skön höstläsning 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Högsommar vid Nämdö i Stockholms skärgård:

Var nere i ruffen och gasten stog vid rodret. Han frågade i vilket sund vi skulle gå, jag kollade på kortet och svarade bestämt Ta den där kobben om styrbord. Gasten har nyligen tagit skepparexamen och jag (båtägaren) är självlärd utan någon kompetens men med något större vana vid fritidssegling, Jag har haft segelbåt i 7 år, och är i det närmaste överdrivet noga med navigeringen.

 

Gatsen frågar för säkrings skull två gånger till vart vi ska gå... Jag svarar att det är lugnt och pekar vilken kurs vi ska hålla.

 

Ner i ruffen igen.

 

dunk DUNK!

Vad händer? undrar gasten

Vi står på grund svarar jag,

Gasten sätter sig ner och kollar i koret, Här ska det inte vara nått!

 

Vi seglade mot vinden och min första tanke är att vi driver av grundet med vindens hjälp om vi brtäcker med focken.

Men en av Waxholmsbolagets båtar kommer farande i fullfart och drar upp sitt härliga svall!

 

I med utombordaren och ner med storen!

Motorn startar på första rycket sammtidigt som jättesvallet dundrar emot oss.

Full back på 8-hästarn!

Backsprinten hoppar ur vid den kraftiga belasntingen. Vågorna är nära. Jag trycker ner motorn med handkraft. Vågorna kommer och lyfter häcken, Propellern går i luften och sprutar vatten över hela brunnen.

 

Men vi har lyckats ta oss från grundet och inga skador på varken båt eller besättning. Bara lite lätt panik, mest beroende på Waxholmaren.

 

Man blir lite skakig och manligheten får sig en törn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag kan i ärlighetens namn påstå att jag inte har gått på grund i sommar, men då jag mest ensamseglar så förlitar jag mig på GPS;en när jag seglar i mer kända vatten. När jag går i okända vatten så ligger papperkortet framme hela tiden för att dubbelkolla var jag befinner mig och även för planering om var jag ska gå.

Vid ett tillfälle i sommar så gick jag som vanligt i ett ganska besvärligt område i Göteborgs södra skärgård, och strax bakom mig kom en annan seglare som vad jag trodde hade gått där tidigare oxå för han följde mig som en igel mellan skären.

Vid ett tillfälle så gjorde han en plötslig gir och sedan så small det bara.

Han gick på hårt och båten lutade kraftigt, hade han fortsatt att följa mig i mitt spår så hade inget hänt, jag gick fritt med säkert 15 meter till godo, tack vare GPS:en. Seglar man ensam så hinner man inte riktigt med att både segla, hålla koll på andra båtar och att dessutom navigera med hjälp av papperkortet, och att ta ut nya kurser med kompassen.

Denna typen av navigering kan man sitta kvällen före och planera inför, men när morgonen gryr och vindarna ligger tvärs åt andra hållet så funkar det inte riktigt att hålla sig till de tidigare utlagda kurserna.

 

/Wille västnordväst med siktet åt lovart

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis köpt min stortriss, första seglingsdagen var väldigt lugn med vindar på 2 m/s, andra dagen var det bättre.

Seglade ut fullt från hamnen, slog några gånger mot vinden för att ta höjd, allt var bara fröjd, vind ca 5 m/s. Men jag började märka att ena vajern till masten (vanten?) började bli mer och mer slak. När vi hållt samma kurs rätt ut från kusten länge skulle vi slå för att vända. Efter slaget kom vi ca 10 meter sen föll masten rätt ner i vattnet. Vågorna var rejäla. Men det var bara att dra ner alla segel och tömma masten på vatten och försöka få upp den på däck utan att strypa sig själv i alla linor. sen tuffade vi hem på den dåliga motorn (propellern slirade på sin gummibussning, en gammal chrysler-konstruktion) ..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...