Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
floyden

Mercury från -70

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en gammal mercury 20hp från 1970, som stått helt oanvänd sedan ca 1975. Har hela tiden stått i värme (pannrummet) och är i mycket fint skick.

Men nu, nu ska hon äntligen få jobba igen. Men vad bör jag tänka på innan jag startar upp den efter ca 30år?

Är det någon som har en aning om vart impellern sitter på den? För den lär jag väl byta först.

Har någon en aning om vad motorn kan vara  värd?

tacksamt

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in den här, kanske hittar du nåt intressant där?

http://www.oldmercs.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst floyden

den sidan har jag sett, den är kanon!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Floyden, om du får loss växelhuset. För dom har en förmåga att rosta fast i vevaxeln. Värdet bör om du säljer den med ny impeller och servad på allt som bör. Cirka 3-4000 kr. Är synd att dom inte ger så mycket i pengar. Beror på att det är just en gammal motor. Kan få ut mer om den sitter på en båt i skapligt skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Omar Aardal

Hei! Norge her!

Har samme motor fra ca 1978. Den går for det meste bra men har en tendens til at tendstiftene (NGK BUHW permagap) soter seg til på isolatoren mellom elektrodene. Da begynner den å fuske, spesielt på tomgang.

Har forstått at en vanlig feil på disse motorene er at det oppstår vattenlekkasje gjennom varmeskjoldet på eksos-siden. Da kommer vatten inn i sylindrene. Men hur merkar man at det kommer vatten inn i sylindrene? Någon som vet svar?

Kanskje dette er noe du også bør kolla på din motor, Anders.

Omar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...