floyden 0 Postad 2 November , 2005 Hej. Jag har en gammal mercury 20hp från 1970, som stått helt oanvänd sedan ca 1975. Har hela tiden stått i värme (pannrummet) och är i mycket fint skick. Men nu, nu ska hon äntligen få jobba igen. Men vad bör jag tänka på innan jag startar upp den efter ca 30år? Är det någon som har en aning om vart impellern sitter på den? För den lär jag väl byta först. Har någon en aning om vad motorn kan vara värd? tacksamt Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlos 0 Postad 3 November , 2005 Kolla in den här, kanske hittar du nåt intressant där? http://www.oldmercs.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst floyden Postad 4 November , 2005 den sidan har jag sett, den är kanon!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 4 November , 2005 Floyden, om du får loss växelhuset. För dom har en förmåga att rosta fast i vevaxeln. Värdet bör om du säljer den med ny impeller och servad på allt som bör. Cirka 3-4000 kr. Är synd att dom inte ger så mycket i pengar. Beror på att det är just en gammal motor. Kan få ut mer om den sitter på en båt i skapligt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Omar Aardal Postad 4 November , 2005 Hei! Norge her! Har samme motor fra ca 1978. Den går for det meste bra men har en tendens til at tendstiftene (NGK BUHW permagap) soter seg til på isolatoren mellom elektrodene. Da begynner den å fuske, spesielt på tomgang. Har forstått at en vanlig feil på disse motorene er at det oppstår vattenlekkasje gjennom varmeskjoldet på eksos-siden. Da kommer vatten inn i sylindrene. Men hur merkar man at det kommer vatten inn i sylindrene? Någon som vet svar? Kanskje dette er noe du også bør kolla på din motor, Anders. Omar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser