Gäst bobåt Postad 2 November , 2005 Hej! Jag har en 17 fots plattbottnad ht-båt. Båten är lättplanande och vägde från fabrik 400kg motor m.m. Båten har en 60hk Evinrude från -86 som funkar bra. Min fråga till er är, hur fort borde denna båt gå? // Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 2 November , 2005 Hur beter sig den plattbottnade båten när du ger full gas från noll? Nånstans mellan 25-32 knop misstänker jag är rimligt.fast det är en massa aspekter till som kanske borde beaktas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Postad 3 November , 2005 Ladda hem Prop´ n Speed, så kan du få en ungefärlig fart. propn_speed@hotmail.com, för den senaste versionen där jag tror även bottenform tas med i uträkningen. Det borde fungera ganska bra att räkna på din båt med detta program. Mvh Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 3 November , 2005 Hej Bosse! Jag har en Örnvik 510HT. väger 400kg men en ny 60hk SELVA 4takt.. ca:35 knop har jag räknat ut med tid/Distans.. Din 60hk på 20 år kanske har ca:50hk kvar, så upp emot knappa 30knop låter rimligt tror jag... mvh:Slipar och spacklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 3 November , 2005 Hej! Jag hade en Flipper 575 (520 kg) med Yamaha 60hk från 87 och den gjorde ca 28 knop. Din båt borde ligga i närheten, en eller ett par knop snabbare kanske. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 3 November , 2005 Har en Crescent 550 med 60hk. Den är flatbottnad och väger kanske lite mindre. Den gör ca 30 knop max (GPS) under bästa förhållanden. Motorn går bra och varvar ut på 5500 rpm. mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bobåt Postad 3 November , 2005 Hej! Båten är en With Dromedille 17 HT. Vi fullt gaspådrag flyger båten upp ur vattnet och planar efter ca 2 sekunder. Propellen kaviterar (heter det så) något. Med 4 vuxna och fyra barn stegrar den sig lite innan den planar men det gör väl alla med fullt lass. // Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser