Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Gäst Stefan Karlström

Blåsor i Fernissa

Rekommendera Poster

Gäst Stefan Karlström

Hej jag har nu tagit upp båten och sett

att överbygget har några blåsor i fernissan!

 

De är mitt på ett trä stycke! Jag kan inte se att det kan ha kommit in vatten någonstans. Vad kan detta vara? Kan det vara så att fernissan spruckit eller dyl. Jag målar om varje vår.

 

Vad ska man göra med dessa blåsor? Jag skrapade bort fernissan runt dessa

men vad ska man göra men den kant som uppstår mot den fernissa som är kvar??

 

Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

 

Blåsor i fernissan är nästan alltid fuktinträngning. Det kan bero på en mängd olika saker t.ex. kan fukten funnits i trät när första lagret fernissa lades på eller att fernissan genom exponering för väder och vind blivit lite porös.

 

Enda sättet är ju tyvärr att ta bort all dålig lack och lacka om...den kant som uppstår mellan den gamla, friska lacken och den nya går inte att komma ifrån. Det är som att laga småskador i lacken på en bilhuv, vill man ha det som nytt måste hela huven lackas om.

 

Allt beror på vad du vill ha för slutresultat, kan du leva med kanten så kan du göra en punktlagning, risken är dock att samma problem dyker upp i närheten av den nuvarande skadan.

 

Enda ordentliga sättet är att ta bort all gammal fernissa på hela den sektion som är dålig och göra om allt från början.

 

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara gasblåsor från tex linolja som kryper ut ur träet då solen värmer. instämmer med tidigare inlägg angående åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En metod som jag använt mig av för att göra punktinsatser på fenissasläpp och som fungerat bra är:

1. Skrapa bort lös fenissa. Precis när flagan lossnar kan man bedömma av lukten på trät om det är instängd fukt eller gas från linolja som kokat.

 

2. Om det luktar fukt har jag under ett par dagar värmt trät försiktigt med varmluftpistol så mycket vatten ångar bort. (Om det är tjockt gods kanske man inte ska göra så. Det är vid snabba fuktförändringar som trä spricker)

 

3. Se till att all lös fenissa är borta - att den runt kanterna av hålet sitter bra. Slipa på intilliggande fenissan till dess att kanten nöts ned i nivå med trät.

 

4. Olja enligt det sätt som du tycker funkar bra. (Alla tycks göra lite olika och det är svårt att inte lyckas...) Jag skulle själv använt tungolja.

 

5. Torka rent och fenissa. Om det är en mahognybåt kommer antagligen färgen på lagningen nu att skilja ganska tydligt mot resten av ytan. Det löser du genom att mattslipa hela ytans fenissa. Sedan betsar du till önskad nyans för att sedan fenissa ett par lager på betsen. Voilà - snyggt och prydligt!

 

Lycka till

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa värmningen med pistol.

Skrapa blåsorna, vänta till i februari med att olja, slipa och fernissa istället. Det är ingen brådska med att få på fernissan och det är bättre om träet får torka själv. Med en värmepistol eller värmefläkt riktad mot en fuktig fläck kryper fukten över till de intilliggandde kallare ytorna = mindre bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...