arnten 0 Postad 2 November , 2005 Hej alla glada, Nu har jag en ny fråga. Var hittar jag en lämplig kompass till min stålbåt? gyrokompass är det ett alternativ? Eller går det att isolera en vanlig magnetkompass? Kanske det går att använda en vanlig magnetkompass som den är?? arnten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spillan 0 Postad 2 November , 2005 Tänk på att det GPS:n visar är hur du har kört. Att använda den som kompass är inte lämpligt. Det finns ganska hyfsade magnetkompasser som är utrustade med yttre magneter som kallibreras efter hur kompassen är monterad. Det är inte det lättaste att kallibrera en sådan. Det finns folk som jobbar med att fixa med sånt. Det kan vara värt pengarna att fixa kompassen proffsigt, för det kan vara det enda som funkar när elen strular ombord och GPS:er och andra elektroniska hjälpmedel inte funkar. Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 3 November , 2005 Jag har en fjärrkompass (VDO Logic) med extern givare (fluxgate sensor), följde med båten när jag köpte den. Har ingen aning om det är en bra kompass men jag tycker att den har gjort bra ifrån sig. Men den går ju på ström så pajar strömmen så är du ju rökt. Jag tycket att dagens elektroniska hjälpmedel så som plotter och gps och annat är ett ypperligt system för stålbåtar. Det enda man behöver göra är att se till att ha ett väl fungerande elsystem. Jag har tex två helt separata system med 12 resp 24 volt (två generatorer) och det ska ju mycket till om man skulle få ett så totalt haveri att man inte skulle kunna fnula ihop en fungerande batterikrets om man har separata system. Är man riktigt harig så kan man ju ha ännu ett separat batteri med en solpanel kopplad till för just nödutrustning...! //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 3 November , 2005 För övrigt hur ansöker jag för att komma med i stålbåt gruppen? Jag har både mailat och skrivit i gästböcker men inget har hänt...är ni tillräckligt många eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 3 November , 2005 Jag hävdar bestämt att alla båtar ska ha en magnetkompass, även om där finns en fluxgate monterad. Det finns hyfsade kompasser med kompensationsmagneter monterade från början. T.ex. Silva 100 finns både med och utan kompensation. En fritidsbåt ska aldrig lita helt på sin elförsörjning. Med dieselmotor och magnetkompass kommer du i hamn fastän du är helt strömlös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 3 November , 2005 Moderna dieselmotorer har elektrisk matarpump. Skaffa segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 10 November , 2005 Jotack. Min SEGELBÅT har en omodern dieselmotor med mekanisk matarpump. Åvetduva. Den går att veva igång hur lätt som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Behn 0 Postad 13 November , 2005 HEJ. kan inte låta bli att lägga till en sak även om tråden är gammal. jag tycker nog man ska ha en vanlig kompass ombord även om den slår lite fel kan man ialla fall hålla rak kurs vilket inte är så lätt nattetid. en kamrat var glad att hann hadde en när all el slogs ut av åsknedslag. ett sånt mörker, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 13 November , 2005 Mitt i prick! Ännu värre är tjocka och stiltje (inte helt ovanligt). Lägg en handduk över kompassen ock prova om du råkar ut för det och omständigheterna tillåter det. Jag sätter en hundring på att du åker runt hela varvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 14 November , 2005 Till stålbåtar fungerar gps-kompasser bäst. Det beror också vad du ska ha kompassen till. Är det bara kompass eller autopilot, radaroverlay, marpa? Förslag på gpskompass med inbyggt gyro och fluxgate: Vector från csi wireless http://www.csi-wireless.com/products/documents/Vector.pdf /Marcus www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tampen 0 Postad 15 November , 2005 Gyro kompass fungerar på stålbåtar dessa är dock ganska dyra. Annars så finns det kompasser avsedda för stålbåtar. Dessa har magnetiska kompensatorer. De magnetiska kompasser som är avsedda för stålbåtar kostar ca: 5000:-. Då är inte kalibrering inräknad. Gyrokompassen tror jag dock är den bästa typen, men också den dyraste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 15 November , 2005 Hej, håller med om att en vanlig kompass oftast både räcker och behövs i stålbåt – visar den fel så kan man i alla fall hålla en rak kurs mot målet oavsett vart man ska – något hum har man väll? Vidare att båten under lång vintervila skaffar sig ett eget magnetfält – rätt – men också lätt åtgärdat. Om båten ligger i ost-västriktning som ett exempel, riktar metallen in sig så att båtsidorna har en nord sida och en sydssida. (halva båten nord, halva syd) Ni kan inte ana hur lätt detta är att åtgärda. Ta en stor hammare eller slägga och banka på båten så återgår (blandas )elektroner och annat som stålet är uppbyggt av till ursprunget. Detta låter som science fiction men är faktiskt sant. Detta är ett tips jag fått från auktoriserad kompassjusterare. De ”dyra” kompensatorerna någon här beskrev, är enbart dyra pga dess utseende – det går lika bra med billiga järnklumpar på sidorna – de skall bara simulera att det finns järn även till SB o BB om kompassen inte bara för o akter om. De små magneterna däremot är lite knepigare att få dit rätt och kräver ett duktigt handlag från en justerare med vridning (Kursändring) av båten i många olika kursriktningar. Ca en timmes jobb a 700-1000 SEK får man betala för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser