Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Lars Olssn

OMDÖME OM RYDS 535 DL????

Rekommendera Poster

Gäst Lars Olssn

Har snöat in på Ryds 535dl!! Vill veta allt om denna båt innan jag kan gå vidare i min jakt på den optimalastyrpulpetbåten för mina syften. När det gäller ekonomi så måste det bli något beg köp, ej gjord av pengar!! Får kosta mellan 100-120 tkr! Giv mig kunskap ni som kan?? Tack för de svar jag redan fått, kloka ord...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Ryds. Kallas ofta Ryys på grund av dålig kvalite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, men VAD är det som är dåligt? Det snackas ju så mycket och jag är medveten om att just Ryds har dåligt rykte i vissa kretsar. Men det är svår att få fram just vad det är som är dåligt. Jag är användare och ingen snobbåkare, båten skall tåla användning, transporter, utlåning mm. Just därför TROR jag att Ryds 535 dl skulle vara en sådan båt som tål tuffa tag. Tyvärr är det svårt att få fram relevant fakta om kvaliten, vad skall jag titta på när jag letar begagnat, svag punkter mm. Önskar fler uttalande, påstående, gärna med egna erfarenheter. 

Edmund/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har inga egna erfarenheter men har precis som du snöat in på ryds 535 eller 485FC, det jag har blivit uppmanad att titta extra noga efter på tilltänkta objekt är sprickor i skrovet. Dessa sprickor kan tydligen förekomma på ganska nya båtar. Jag antar att detta även gäller DL modellerna, det som skiljer är ju att FC har en liten kabinöverbyggnad med skrovet borde ju vara samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spricker säger du! vet du var, kanske vid motorfästet? jag har än inte varit och tittat på någon beg men är på gång idagarna. Tycker att det verkar vara en stabi bruksbåt med en bra volym ombord. Har också hört att de kan vara lite stötiga i sjön då det är en ganska plan botten? Är det något som du vet något om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Enligt vad jag hört och även läst här på MG så kan det bildas små sprickor kring kölen (den lilla som finns). Kan ju vara svårt att upptäcka om båten liger i sjön när man ska titta på den. Förutom detta så har jag bara hört goda omdömen om båten, är utmärkt som fiske/trollingbåt just pga det stora utrymmena ombord. Vad har du tänkt använda båten till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej
Har som jag skrev i VAL AV BÅT just sålt en segelbåt/delägarbåt/ och frigjort lite kapital!! Har alltid haft båt och vill gärna fortsätt med detta. Har inga förutfatad meningar om olika typer av båtar eller ägare. Känner mig nu färdig med seglingen för ett tag och kan tänka mig en båt som jag kan transportera på trailer runt till olika vatten drag. Har kvar båtplats vid kusten samt chans till plats vid större insjö. Kommer att använda båten till fiske, utflyckter, bad, familjeturer, dock ej fart och vattensport, eller snobbåkning. Är ej ute efter flärd eller lyx. Då har ögonen kommit att falla på just Ryds 535 dl. naturligvis finns det säkert fler aspiranter i samma klass. Har fått ett par bra tipps redan. Men vill gärna ha fler aspekter på mina tankegångar. Tacksam för alla inlägg......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sam Pålsson

Hej, du vill ha en båt som tål tuffa tag säger du, då är ju kvaliten en mer viktig och den kvaliten har inte Ryds.

Jag pratar av egen erfarenhet, för jag har en Ryds 535 DL 02.

Jag är inte nöjd med kvaliten. Se under rubriken Ryds kvalitetsproblem.

Jag har bla gjort om räcket runt båten som satt bristfälligt fast från början. Se bild.

Mvh, Sam.    sam.palsson@telia.com 

post-0-1394234505,3228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...