Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
floyden

stöldskydd

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en kanske korkad ide, men i alla fall. Varför inte ta med sig motorkåpan och trä en sopsäck över motorn som skydd för väder och vind när man åker hem? Vem vill stjäla en motor utan kåpa? Har någon här erfarenhet om detta?

Kan inte de vara en ide?

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en bra idè, bedrövligt egentligen att man ens skall behöva tänka i dessa banor.

Vissa lackar sina kåpor i annan färg, vissa trixar med motorlås, vissa hittar sin båt med akterspegeln bortkapad.

Du kan inte skaffa båtplats i bevakad hamn? Vi har det i de flesta hamnar hos oss, man sitter en natt var / säsong eller betalar någon yngre förmåga ett par hundra för att göra det i sitt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mange

Har du en eftertraktad motor så snor dom den iallafall. Dom snor bara kåpan av en annan båt eller fixar en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer snart ut en liten kamera på marknaden som tar en bild vid rörelse och eller temperaturförändring och skickar den till yupiienalle/web sida.

Skickar bilden via ett SIM kort. Går då inte heller att plocka bort så enkelt i och med att den då tar en bild alternativt larmar för stöld. Skall enligt uppgift fungera bara den sitter regnskyddat alltså under tak.

Den blir nog ganska billig och enkel att handha så det kanske kan vara ett alternativ.

Kommer om någon månad.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter intressant! Har du mer info, vore kul att kolla upp!

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.photoalarm.se är hemsidan.

Jag kör ett fält test på kameran nu, utomhus och regnskyddat och är ganska imponerad än så länge. Funkar även ganska bra i mörker.

Maila mig så kan Du få se bilder.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Övervakningskamera som fungerar via GSM-nätet har bl.a. Nokia, sök på nätet Nokia PT-6....
Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, förvisso men jag har för mig att det är förbjudet att stjäla också...!

Du får ju skydda dig inom dina domäner men jag är osäker på om en båt klassas som ett hus eller en bil men det skall jag undersöka.

Fö min egna del så känns vetskapen om att jag kanske kan se vem det är ganska bra.

ps: Nokias PT-6 är samma kamera som den på photoalarm. Det är mjukvaran runt ikring som är vidareutvecklad med koppling till webserver och larmcentral.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst svenne

Bra idé med kamera men det gäller att se till att man inte själv blir Svarte Petter

Några klipp ur lagen

Tillstånd till allmän kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera skall få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde

Straff m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst svenne
Man tycker ju inte det men lagen kan slå ganska snett ibland. Det var bara  det jag ville säga med mitt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenne.

Det är helt rätt vad det gäller platsen dit allmänheten har tillträde men jag skall för skojs skull kolla upp detta med kunnigt folk vad som gäller i en båt och återkommer.

Problemet är ju dessutom lite knepigare för om man exempelvis vill se motorn så tittar Du antagligen ut över vattnet en bit och då är det absolut plats dit allmänheten har tillträde men i kabin, sittbrunn kanske det går.

Men, erkänn att det är en intressant utveckling och det vore mumma att ha någon förövare på bild.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra bra bra ... eller ...

Men hallå ... tjuven lär knappast bry sig om han blir plåtad ... speciellt inte om han är på turne och härstammar från något grannland!

Och är han riksbekant så är det väl bara att ta på en rånarluva som han väl ändå redan har för att förbli anonym!

Tror inte ett dyft på att detta skulle avskräcka några motortjuvar, däremot lär det väl som vanligt vara några som tjänar grova pengar på andras rädsla ...

Bättre att lägga pengarna på försvårande åtgärder så att tjuven förhoppningsvis tar grannens motor istället!

OK, det är ruggit negativt handlande ... men oftast det enda som hjälper! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj oj ...
det var som jag trodde! Någon vill tjäna pengar på folks rädsla!

Surfade precis in på deras hemsida:
Drygt 2000 pix i startavgift därefter 150 kr / månad !!!

Löftet är att polisen rycker ut vid konstaterat brott ...........

Det gör dom säkert ... om dom tycker att ett automatlarm är konstaterat ... och om ingenting annat mera prioriterat ligger i pipen!
Jag har personligen ringt direkt till polisen vid ett antal PÅGÅENDE inbrott i grannhuset med varierande resultat, och jag kan garantera att ett automatlarm ligger MYCKET långt ner på deras utryckningslista.

Snabbaste responsen på mina direktsamtal har varit 10 minuter i ett område 1 mil från Stockholms city ........

Så ni som köper det här paketet bör väl avkräva en skriftlig garanti från de privata intressen som utlovar omedelbar hjälp från en helt annan statlig organisation! Den garantin bör väl då innehålla en garanti att dom kommer ut till eran öde ö inom 5 minuter ... för annars lär väl pärlan vara borta 4ever !

Skämt åsido ... lägg pengarna på något mera fysiskt påtagligt skydd :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående...

Tyvärr e det nog så att om man ska ha båten någerlunda säker krävs allt möjligt...

Kamera, grindar, lås, larm, bevakning... Snart e man inte ens säker när man väl e i båten heller..

Gör man nått, så åker man själv dit...

Det som är effektivt är förbjudet!

Tillåt tuffare tag mot kriminella, har dom handen i syltburken borde man kunna göra mer än att se på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är ju riktigt att det vore bättre om Polisen alltid kom, om alla lät grejerna vara i fred osv men nu funkar inte världen så.

Faktum kvarstår:

Vill folk ha tag i prylarna så använder man bara mera våld tills dess att man får tag i grejerna. Det är också riktigt att det kanske föga hjälper mot turnerande sällskap men Polisen är faktiskt ganska snabb om de ser ett mönster och måste agera snabbt för att få tag i personerna inna de t ex lämnar landet.

Jag har samma erfarenhet som Seaflower av Polisen men jag har också erfarenhet att Polisen säger:Ok, vi vet vem detta är. Nu kan vi agera på rätt ställe med rätt insats och då tack vare bildbevis.

Kan inte på rak arm säga hur man skulle skydda båten bättre än med lås om man inte skall släppa in privata intressen, och det är ju förresten lås också eller hur.

Det som man möjligen kan ha en åsikt om är att det finns ett månadsabonnemang som kostar ungefär samma som ett Boxer kort idag. Man kan säkert fixa kameran själv och stoppa i ett SIM kort men då gäller det nog att man alltid är anträffbar, nykter, på plats osv.

Jag är dessutom lite tveksam till om man i stridens hetta skall åka till sin båt när man vet vad som är på gång....

Men det vore kul att höra Era åsikter om hur ett bra stöldskydd skall se ut....!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fråga efterssom jag snart ska köpa båt är då:

Snor folk i stor utfattning även äldre/sämre motorer. Eller är det til större delen nyare motorer som försviner?

Enda anledningen jag ser att ngn skulle sno en gammal motor är väl om dom själva behöver en pga att dom rasat sin egen, eller köpt en båt utan motor o vill ha en motor så att säga...

Men för en gammal motor fins det inte så mycket pengar att tjäna att jag personligen skulle lägga ner det arbete som en tjuv skulle behöva för att få loss en motor som är rejält stöldsäkrad.

Eller har jag fel?

O i de fall motorer försvinner, ror tjuvarna upp båten på land o kapar bort motorn där eller hur bär dom sig åt? Rent spontant känns det som att lyfta av ca 100kg motor ståendes i båten i vattnet inte lär vara det lättaste?

Vet iaf att min motor komer ha massor med startspärrar o skit så att om ngn ska försöka sno båten för en joyride lär dom få klura ett bra jävla tag innan dom får igång motorn...alt ha med sig egna tändkablar ut då dom skulle ligga tryggt i min ficka typ...

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som andra här tror jag att det är svårt och dyrt att gardera sig helt. Det skulle möjligen gå om man har ett eget garage eller dyligt där man kan ha båten. Framförallt om man har en nyare 4-takts motor.

Jag försöker själv skydda mig så gott det går med billiga metoder.

Jag har båten på en trailer på egen tomt. Lite bättre än vid en obevakad hamn (Mitt alternativ).

Vid vinterförvaringen gör jag följande:

Jag har en äldre tvåtaktare (Det är dock inte av stöldrisksjäl utan mer av ekonomiska skäl...) Jag tar bort motorkåpan och propellern. Jag gissar att det kan hjälpa mot vissa.

Sen plockar jag bort någon annan vital motordel. Det hindrar nog inte mot stöld, men det minskar värdet på motorn för tjuven vid fullbordat brott.

Jag har även ristat in motornummret på flera ställen på både riggen och blocket.

Jag tar också bort hjulen och dragöglan på vagnen. Då blir det betydligt besvärligare att släpa bort hela båten.

Peppar, peppar, hoppas det hjälper i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående kameraövervakningen längre upp tråden.

I kabinen torde det vara ok att sätta upp en kamera men det får inte se något där allmänheten har tillträde dvs att skiter sig på motorövervakning tyvärr.

Det hör till saken att kameran skall sitta regnskyddat och översätter vi det till sjöspråk så är det nog i kabinen som gäller. Under doghouse håller inte.

GPS larm kanske ??

Finns idag en funktion som heter geofence som flera tillverkare och leverantörer har. Vi har använt det via jobbet ibland och det funkar ganska bra men det jag tycker är lyxigast är att kunna logga in på datorn och få upp en kartbild som säger här är jag  och se att prylarna är kvar.

Monterar man GPS sändaren lite fiffigt (plast finns det ju oftast gott om) så hittar nog inte båttjuvarna direkt.......

Men som sagt det hjälper inte motorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihop, ja skydda sig från att båtmotorn eller båten blir stulen är inte en lätt grej. Vill de ta av motorn eller sno hela båten så gör det det ändå. Det enda man kan göra är att försvåra arbetet för de.

Jag har min båt på en trailer som står på båtklubbens mark. Har en stor marina som granne så bevakning i området finns. Så länge klubben har funnits så har de aldrig haft besök av några tjuvar, klubben har funnits sedan 1921. Dock så har marinan besök varje vinter :-(

Jag har iallafall tagit av motorkåpan på båten, låst båtmotorn med motorlås och dragit runt en klass3 kätting mellan/runt motorn och till bakaxeln på trailern. Jag har också tagit bort hjulen och dragöglan på trailern. Sedan för att ska bli ännujobbigare så står det två båtar framför min på bockar :-) Inga små saker :-)

Lycka till att skydda era båtar,

Mvh

Glidaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...