Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
kaptenfulsprit

bojsten

Rekommendera Poster

låt oss säga att man har en liten båt på c:a 45 ton. 17-20m*6m ungefär. vilken vikt kan man behöva då på en lämplig sten? eller kan man kontra vikten med en bred sten & en dyig botten? eller kan det vara så att det finns en bra tabell för sten/båt/botten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Till den lilla båten på 45 ton så behöver Du nog inte en sten utan snarare ett kummel, fd vågbrytare eller en färdig brunnen cementbil...smiley-innocent.gif\
Jag har för mig att man brukar beräkna stenens vikt i sjön till 15% av båtens vikt eller där ikring men det skiljer om Du skall ligga på svaj eller förtöjd vid land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på hur man förankrar oljeplattformar...

Vakumankare...

Principen fungerar ungerfär som en sugklocka..

Svetsa en ordentlig ögla på en gammal hydrofortank som är avskuren i botten, en öppen ventil i toppen gör att du kan trycka ner den i botten ordentligt, stäng sedan ventilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. smart. finns det nån uträkning på hur långt irfån båten, stenen ska ligga förhållandevis till djupet ? eller ska man ta den där kännslan som

innfinner sig ibland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad e de för botten det gäller? Djup? ligga på svaj etc...

Får vi mer info blir det nog bättre svar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

halloj jag har inte fått någon kajplats ännu så jag luskar efter lite alternativ ,men man vill ju helst kunna gå iland,så att ligga på svaj är ju inte så kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att jag har med det att göra eller att det har med frågan att göra men hur fick Du ditt alias ??smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ho ho för några år sen seglade vi i eskad om 3 st ganska stora segelbåtar med c:a 25 man/kvinnor till gotland, full bunkrad med mat o glada vänner,dj (en i gänget)en pall groggvirke, överflöd av skogsatjärna. 16 sekundmeter på kryss,vid tillfället var jag rodret, och utnämde mej själv till kaptenfulsprit. drejja bi å skalka luckorna! där kom vi.

vårt tale sätt var WE DOIT..som vi oxå lät trycka upp på våra tröjjor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Du, det ska vara en boj som har tillräcklig flytkraft för att orka hålla förtöjningen sträckt och bära tyngden av förankrings länken mellan boj och bojsten, förankringslänkens tyngd skall årka hålla sträckning utan att det belastar bojstenen, ( vid normalt sjöförhållande). Ju grundare desto längre lina-kätting. Kolla med Din marina vad de har för möjligheter.

Har du en bra länspump så ankra i en grund vik, öppna dyveckan och om en stund så står båten stadigt, före avfärd länspumpa.

Hare så stadigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...