forgus31 139 Postad 1 November , 2005 Hej! Jag tänkte skruva av topplocket på MD11-C då den lägger blå oljeröksridå vid start. Det har jag fått tips om att det kan vara dåliga tätningar vid ventilstyrningarna. Den drar ett par liter olja över sommaren (75-150 tim). Någon som har lite tips. Något speciellt att tänka på. Är det lämpligt att passa på att kolla kolvar och ringar samtidigt? Motorn har bara gått i 25 år vilket blir c:a 2500 timmar. Sötvattenskyld sedan 15 år tillbaka. Drevia säljer delar vet jag. Någon som vet andra bra ställen i Gbg-trakten. Det går åt packningar, styrningar, tätningar, kanske kolvringar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 1 November , 2005 Hej Forgus! Nu känner jag inte till vad MD11-C är för motor, men jag skulle bli förvånad om det inte går att byta ventiltätningarna utan att ta bort toppen. Torde gå att med lämpligt lufttryck och adapter koppla till en cylinder åt gången, efter att man tagit bort vipparmarna, och sedan med lämpligt verktyg pressa eller slå ner ventiltallrikarna så att man får bort knastren. Lufttrycket i cylindern håller ventilerna mot sina säten så länge proceduren pågår. Därefter bort med fjädrarna och gamla ventiltätningarna, in med nya tätningar och ihop med skiten igen. Därefter bara att tuta och köra. Hade själv samma problem på en V8 bensin (bilmotor). Den drog inte olja, men det kom alltid en rökridå när motorn startades. In med nya tätningar enligt ovanstående procedur och motorn va som ny. Skulle nog rekommendera att du testar ovanstående procedur först innan du river hela motorn eller toppen ifall motorn annars går bra. Ifall det bara är ventiltätningarna sparar du både tid och pengar eftersom hela ingreppet torde gå på högst ett par timmar och du behöver inga packningssatser e.d. förutom då ventiltätningarna och eventuellt ventilkåpspackning. Lycka till Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 November , 2005 Tack för tipset. Jag kan ju alltid försöka göra som du gjort på din motor. Det blir ju att börja uppifrån i vilket fall och går det som du säger kan jag ju spara till nästa höst att kolla kolvar och kolvringar mm. Den har dålig kompression men startar ändå efter några sekunder när den inte gått på några dagar. Annars startar den direkt. Går annars snällt utan knack och rassel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 2 November , 2005 Hej igen Forgus, Det kan ju naturligtvis hända att resultatet inte blir det allra bästa ifall motorn annars är sliten. Om dessutom ventilstyrningarna är väldigt slitna kommer ju de nya ventiltätningarna att slitas ganska snabbt. Hur som helst är ju ingreppet både snabbt och billigt, så det kan i alla fall löna sig att testa. Lycka till och meddela gärna vilket beslut du tar och hur resultatet blir. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 November , 2005 Jag skruvade av en ventilkåpa. Det kanske blir lite knepigt att få bort knastren som håller brickan nere och fjädern fixerad. Nu fattar jag vad du menar med att ha tryckluft. Fiffigt låter det som. Kompressor har jag så det kan vara värt att kolla. Samtidigt får man lite hum om hur pass bra tätningen är vid ventilerna. Kollade på vägen hem på Biltema en ventilfjädertång men den förutsätter att man har topplocket på verkstadsbänken tydligen. Ska se om jag kan spänna ihop ventilfjädern med något annat. Kan gå att ta en gängad stång och skruva den mot taket över motorn med en lång mutter i ena änden. Återkommer om det och är öppen för andra förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 2 November , 2005 Hej igen Forgus, Det finns två tillvägagångssätt, som jag känner till, för att få bort knastren (med tryckluft i cylindern). Det första är helt enkelt ett böjt (90 grader) flatjärn modell stadigare. I ändan av järnet borras ett hål som är så stort att knastren ryms igenom, men järnet trycker mot ventiltallriken. Längre in på järnet görs ett spår genom vilket man kan sätta en bult och justera järnet fram och tillbaka. Man fäster järnet genom spåret t.ex. i vipparmsfestet med en bult (dra inte till utan lämna ca 10 mm spelrum) och får sig på det viset en lämplig hävarm. Bara att dra i järnet så att tallriken åker ner och peta bort knastren. Vise versa vid montering. Jag skall försöka göra en liten skiss i och sätta in hit senare så kanske du förstår bättre vad jag dillar om. Verktyg nummer två som är det absolut bästa verktyget kan inte göras själv utan måste inhandlas vid lämplig verktygsaffär. Det ser ut ungefär som en slagmejsel. Verktyget i ändan går att vända (alternativt finns två verktyg till mejseln). Det ena verktyget ser ut ungefär som en hylsa med magnet i. Man sätter helt enkelt slagmejseln/hylsan mot ventiltallriken och drämmer till på mejseln med en hammare (lämplig kraft). Ventiltallriken åker ner och magneten drar ut knastren. Vid montering vänds ändan, alternativt det andra verktyget monteras på slagmejseln. Jag minns inte riktigt hur den är utformad. men lite som en kona om jag inte minns fel. Hur som helst är den ändan/verktyget utformad så att man helt enkelt fäster knastren på magneten, sätter mejseln mot ventiltallriken och drämmer igen till med lämplig kraft varefter tallriken åker ner, knastren åker på plats och ventiltallriken kommer tillbaka upp och omsluter knastren och saken är biff. Ett fantastiskt verktyg som jag har använt en del i mina dagar, men antagligen inte helt gratis. Skulle kunna tänka mig att verktyget kunde finnas t.ex. på Biltema. Jag hör av mig när skissen är färdig. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 2 November , 2005 Hej igen, Har gjort en liten skiss på järnet jag dillade om. Tyvärr ganska otydlig eftersom jag inte är någon konstnär, men förhoppningsvis syns det i alla fall vad som menas. Om det inte är tillräckligt tydligt är det bara att meila så ska jag försöka göra en tydligare skiss. Kollade Biltema katalogen angående slagmejseln men tyvärr fanns den inte där. Lönar sig kanske att fråga vid någon lämplig verktygsförsäljare. Lycka till med knastrandet Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 November , 2005 Hej Stefan! Jag tycker plattjärnsvarianten verkar helt OK. På Pentan sitter i mitten av varje cylinders topplock en skruv som ventilkåpan fästs i. Den bör bli en bra punkt för hävstången. Lite vinkelslip/borrning så ska det fixa sig. Tack så mycket för den fina beskrivningen och skissen. Slagmodellen verkar mera för trollkarlarna låter det som. Speciellt när knastren ska monteras men fungerar säkert om verktyget är rätt utfört. Dröjer några dagar innan det blir båtmecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 3 November , 2005 Hej igen Forgus, Håll gärna mig/oss uppdaterad om utvecklingen. Lycka till , Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 3 November , 2005 Jo, glömde ännu en sak: Kolla, nu när du har bort ventilkåpan, så att ventiltätningarna faktiskt är av sådan typ att dom går att byta, utan att ta bort toppen, innan du börjar kapa och slipa allt för mycket. På min V8 var de helt enkelt som hattar som pressades utanpå ventilstyrningarna när knaster, tallrikar och fjädrar var borttagna. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 November , 2005 Jag hittar inte tätningarna på Drevia och där borde de finnas. Har ställt en fråga på Drevias forum. Fredrik på Drevia brukar svara om ingen annan gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 4 November , 2005 Hej, Här kommer en länk till verkstadshandboken. Den kanske kan vara till hjälp ??? http://www.borgsjo.no/Diverse/GDS_handbok_Volvo_Penta.pdf Mvh ///Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 November , 2005 Jag tror att gummimuffarna ingår i sotningssatsen. 4 små runda ringar syns på bilden på Drevias reservdelssida. Kunde vara bra att nämna vad som ingår i stasen då de knappt syns på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 November , 2005 Jo nu är cylinderhuvudena hemma i hobbyrummet. Frugan och jag satt på var sin sida om motorn på kojerna och skruvade för glatta livet. Vi köpte en ventilfäderbåge 98:- på Biltema på vägen hem så nu är ventilerna loss. Det var lite klent med tätningen vid gummigrunkan som utgötr tätningen för ventilerna. Knappt kännbart glapp i sidled i ventilstyrningarna så de är nog OK. Även ventil mot sätet verkar OK men lika bra att slipa in dem när de är losstagna. Motorn verkar ha klarat sina 25 år galant. Då den är glykolvattenkyld r den inte något rostig vad jag kan se. Har inte tagit bort topplockspackningen. Därunder kanske det kan vara rost. Återkommer om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser