Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Ringhede

Föbjud \"Gäst\" inlägg

Rekommendera Poster

En öppen tråd till MarinGuiden och till dess medlemmar.

Har rapporterat Skippers inlägg till MG utan respons.

Att spärra så att det krävs en registrering för att skriva nya och besvara trådar på forumet anser jag vara ett krav. Då skulle man kunna motverka tjaffset som blir då vissa bessernissar förstör på forumet.

Om MG forfarande anser och ger personer som Skipper sitt stöd avser jag att lämna Maringuiden.

Visst kan olika människor ha olika uppfattning men att få uttrycka sig i annonym för typ Gäst, och då i förnedrande form, är enligt min uppfattning förkastligt.

Kan man inte stå för vad man skriver så är det dåligt.

Vad anser ni andra?

Och vad anser ni på MG?

Dags att ta ställning till hur ni vill ha ert forum.

Tänker ni låta det fortsätta?

Jag själv vet hur jag vill ha det.

Ett forum där ärliga männisor på ett vänligt sätt hjälper varandra både med båtproblem och att förgylla den grå vardagen med lite humoristiska inlägg samt där vi öppnhjärligt delar med oss av våra erfarenheter. Skapar kontakter och lär känna andra människor med hjälp av internets globla media.

mvh Roland Ringhede

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga!?  Kan inte annat än hålla med dig.  Personer som döljer sig bakom anonymitetens skygglappar, tenderar också att skriva på gränsen till personangrepp, smutskastning osv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig till en viss del ringhede.. men samtidigt ska väl vem som helst kunna få skriva en fråga även utan att dom registrerar sig. men då tycker jag även att dom som missköter sig anonymt skall ip-blockas. så att dom inte ens kan komma in på forumet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat forum hade samma problem, problemet upphörde helt när det blev krav på registrering och den fina anda som fanns där innan det spårade ur återkom, så jag kan inte se att det skulle vara några problem med inloggning

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför måste gäster få kunna skriva i forumet? Varfår måste det vara så? Det fria ordet lever fortfarande kvar, kravet för att posta ett inlägg är bara att registrera sig ju.

Om man nu tänker sig att gästinläggen ska leva kvar, kan man inte då skapa ett forum, likt Motorbåtsnack, som kanske heter Gästinlägg istället. De kan bara skriva där, eller allt de skriver i ett inlägg i en tråd hamnar där, på något sätt. Då kan de fortfarande skriva, bara inte på samma ställe som vi.

Eller så skulle den som startar en tråd kanske kunna välja att inga gäster ska kunna posta ett inlägg i den tråden. Det finns nog många sätt att lösa detta på.

Mina förslag behöver därmed inte innehålla det rätta sättet, men tillsammans går det nog att kläcka fram något hållbart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ringhede och alla ni andra.

Detta ämne har diskuterats många gånger förut, och ingen blir gladare än vi om forumet blir fritt från påhopp och skitsnack.

Vi försöker att följa diskussionerna så gott det går (flera gånger om dagen). Men just din rapportering har vi av olika anledningar tyvärr missat, sorry.

Normalt sett är det väldigt få problem med anonyma påhopp. Vi har valt strategin ett öppet forum framför ett tvingande form, mest beroende på att vi tror att det finns många som inte vill registrera sig/logga in men som ändå tillför mycket positivt till bryggsnack.

Men givetvis så skall vi se över möjligheten att spärra unika IP-adresser läs anonyma insändare alternativt kräva inloggning vid postande av inlägg.

Vi återkommer i detta ärende.

Mvh

maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är inte Roland som ska sluta besöka denna sajt, admin borde via ipnumret ta reda på vilka det är som ligger bakom dessa inlägg, troligen har dessa s.k Gäster även en medlemssida här så det borde inte vara så svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste faktiskt hålla med om att det är lite väl mycket påhopp och onödigt snack här på MG, men samtidigt erkänna att det kan vara ganska underhållande. Dock tror jag inte på tekniken med att spärra ipaddresser, det är förmodligen ett fåtal som sitter med fasta ipaddresser från sin isp.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det är tråkigt med dessa anonyma otrevligheter.Kanske vore det en bra ide´ att kräva medlemsskap ? Detta är som tidigare skrivits ingen begränsning av det fria ordet.Det vi kan göra tills dess är att ignorera gästinlägg helt eller delvis, och sinsemellan hålla en trevlig ton. Det är ju per definition vi  tillsammans som skapar vårt forum.Jag håller med Roland till fullo när han skriver ; 

Jag själv vet hur jag vill ha det.

Ett forum där ärliga männisor på ett vänligt sätt hjälper varandra både med båtproblem och att förgylla den grå vardagen med lite humoristiska inlägg samt där vi öppnhjärligt delar med oss av våra erfarenheter. Skapar kontakter och lär känna andra människor med hjälp av internets globla media

mvh Per-Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanonbra! Så i fortsättningen när vill ha bort ngt inlägg går vi in som gäst o skriver ngt dumt alltså? Och så raderas hela tråden?

Det är ju kontentan...ännu en orsak till att gästskrivarna bör registreras...tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns en lösning som kan genomföras utan medverkan av MG:s administration. Om  vi alla registrerade alltid bemöter gästinlägg, bra såväl som dåliga, med ett inlägg av typen: Vi som är registrerade på detta forum svarar av princip aldrig på inlägg med signaturen Gäst. Du är välkommen att återkomma under registrerad signatur. skulle snart problemet vara ur världen. Hur många är med på tåget??
Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst skulle det vara bra om alla kunde följa ditt förslag...men det vore bättre om mg följde Ringhedes rek. läsa inlägg osv skulle man kunna som gäst men däremot göra inlägg mm så bör man vara reggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med!

Läsa kan alla få göra, men för att skriva skall man självklart vara registrerad med en giltig och fungerande mail-adress. Lätt för site-adm att kolla. Ett automatiskt mail skickas ut vid registeringen med en klicka-här-för-att godkänna-länk, studsar det, eller inte besvaras = ingen registrering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Om det verkligen är ett så stort problem som ni tar upp (jag har inte upplevt det så) så kan man ju gå ett steg längre.

Se till att alla registerar sig och ta ut en ordentlig månadsavgift. Om man inte sköter sig så blir man portad och förlorara sina pengar.

Att bara kräva registrering hjälper ju inte för många som är jobbiga är ju faktiskt reggade. Dessutom kan folk regga om sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Lanzar skrev:

Om man nu tänker sig att gästinläggen ska leva kvar, kan man inte då skapa ett forum, likt Motorbåtsnack, som kanske heter Gästinlägg istället. De kan bara skriva där, (eller allt de skriver i ett inlägg i en tråd hamnar där, på något sätt.) Då kan de fortfarande skriva, bara inte på samma ställe som vi.

Det är väl ett lysande förslag! Internet är underbart för att det är fritt och jag är i princip emot spärrar. Dock kan filter underlätta i olika gemenskaper som MG.

Om det gick att ordna ett forum för gäster så är jag säker på att många av oss, som gärna hjälper andra, kommer scanna av det då och då för att dela med oss av våra erfarenheter! På detta sätt kan vi undvika okynnesinlägg i trådarna för medlemmar och därigenom ta bort det roliga för de som inte har annat för sig än att förstöra för andra.

Om de sen orkar förstöra på Gästforumet så är det ju inte så mycket att göra åt.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Vilken tråkig attityd det verkar vara här. Att gäster bara skulle snylta och sabba ungefär.

Jag har skrivit hundratals inlägg och 9 av 10 inlägg är inte frågor och rop på hjälp utan tvärt om försök att bidraga och hjälpa andra.

Detta känns så himla ursvenskt, bara för att några missköter sig så måste vi självklart förbjuda alla gäster. Varför ska svenskar alltid vara världsbäst på att tala om för andra vad de ska göra och tänka.

Detta är väl knappast ett problem, är det ett inlägg man inte gillar så är det ju bara att använda scoll-ned funktionen och läsa nästa inlägg istället.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att registrera sig är inte speciellt krångligt, och det är mycket roligare om man ser vem som sagt vad, osv...

Man lär känna varandra lite bättre, så att säga.

Så att kräva registrering tycker inte jag är någon dum idé!

Däremot ett gästsnack eller liknande är väl OK om man vill det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det e klart janne... att ta ut en månadsavgift rensar nog undan alla dumma gäster. men jag tror inte på ett avgiftsbelagt forum. det skulle nog rensa bort en hel del medlemmar också.

jag som är väldigt aktiv här på MG skulle naturligtvis betala om jag var tvungen men dom som kanske skriver ett par inlägg i halvåret försvinner nog..

så avgift NEJ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Jag är med på rätt många forum (där jag är reggad) och jag har inte upplevt att registreringen skulle göra att man slipper påhopp eller lustikurrar, de finns där i alla fall.

För att det verkligen ska ha någon effekt så måste man kombinera det med med något kännbart straff, tex att bli kickad och förlora pengar som skulle vara fallet om det kostar av vara reggad.

Rötäggen reggar ju bara en ny identitet om det är gratis.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Det roliga med gästskribenter är att de kan anta vilken skepnad som helst! Hur kul är detta för Dig, Janne, om jag hade skrivit ett rent påhopp på en medlem i Ditt namn? Har man ett registrerat namn kan ingen låtsas vara nån annan, även om registrerade användare är mer eller mindre anonyma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Registrering är helt ok för mig men samtidigt känns det som att MG måste vara lite snabbare på, påhopp osv.

Ibland får jag uppfattningen om att några svarar bara för att reta upp stämningen och även jag har reagerat ibland genom att ge tillbaka ( tex favoriten Prins Eugen och vattenskotern, Skipper...)även om jag har ett väldigt långsamt humör.

Jag kommer nog inte att sluta att svara emot om jag anser att det är fel eller om någon behöver skärpa sig men jag blir nog mera benägen att hjäpa registrerade medlemmar än anonyma.

Så vaför inte börja med en rekryteringskampanj typ:

Registrera dig så får Du mera svar

Om alla hjlps åt så kanske vi når någonstans.

Det är ju väldigt tråkigt om någon skall hoppa av pga några enstaka människors inställning till MG

//Calle ej anonym alls

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ja. Nån här bevisar just så här att det inte behöver vara bra bara för att skribenten är registrerad (det är inte jag).

Egentligen tycker jag att såna här inlägg och inlägg med en korkad attityd bara är att strunta i. Det finns fortfarande många bra frågor och svar här på Guiden som jag tänker ägna min tid åt. Och kommer fortsätta ge f_n i korkade inlägg om tex vattenskotrar och såna som är direkta påhopp.

Jag hoppas att alla ni andra med bra synpunkter och kunskaper fortsätter att svara på de vettiga frågorna. Det är ju det som gör det till en guide i marina frågor!

Det ställer jag upp på. Inte tramset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hej har läst alla svar och det är många intresanna svar det finns ju alltid rötägg som vill förstöra för andra. jag tycker detta forum har allt som jag tycker är av nytta både humor och alvar. nu ser vi positivt här och glömmer allt dåligt hej hopp lev väl 20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TerrorTore skrev:

en gång va ja gäst, Nu är ja TerrorTore, the Wild Cat. jag är reggad, skriver vad ja tycker och säger bara att Sjunkbomerna finns gömda i Mg, bessernissarna finns på mensa.se. ett plus ett likamed två

Vad denna person troligen inte känner till är att det man skriver här även regleras via yttrandefrihets lagar mm och där ärekränkning är precis lika straffbart för vad man skriver här som via andra media typ insändare i tidningar.

All kommunikation på internet görs så att IP nummer anger ursprunget och blir spårbart för våra lagars utövare.

Detta är något som normal funtade medlemmar på forumet inte behöver fundera så mycket på men omogna medlemmar och vissa gäster behöver fundera över vad man framför på detta forum liksom i övriga media.

Possitivt är att så många tar avstånd från dessa tramspellar.

Dåligt att MG är så flata.

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det verkar som man i sin frustration att säsongen är definitivt slut får någon typ av hybris och måste få ut sina känslor på något.

Tyvärr så avspeglar det sig i tråkiga inlägg som inte har någonting med båtlivet att göra överhuvudtaget.

Det börjar mest likna lekstuga av forumet numera, det har stagnerat och de mer eller mindre personliga angreppen ökar.

VILL VI HA DET SÅ HÄR?

Tyvärr så får vi dåligt rykte på de andra forumen istället och tappar därmed möjliga medlemmar.

Personligen tycker jag det är mycket dåligt av (troligen) vuxna människor att bete sig på detta viset. Det gör ju att när man kanske träffas i verkligheten har en viss osäkerhet om det kanske är en person med några utvecklingsstörningar under ytan?

SKÄRP ER!! 

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Richard

MG är ett bra forum, det bästa faktiskt, men det börjar tyvärr att likna de andra forumen d.v.s. en klubb för inbördes beundran där bara elitens åsikter är godkända. Personangrepp och andra barnsligheter hör naturligtvis inte hemma här men att få göra sig hörd som gäst måste väl ändå falla inom ramen för yttrandefrihet, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men är man reggad och inte sköter sig så åker dom väl ut! och åker dom ut så kan dom samtidigt ipblockas. dvs. att det blir svårare att regga sig igen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...