kjellson 0 Postad 31 Oktober , 2005 Min segelbåt har en utombordare genom skrovet, så motorn ligger i vattnet hela sommaren och blir rätt sliten. Min gamla mercury från -87 är ganska hårt åtgången, en hel del gropar och massa vitt pulver (är det kristalliserat salt eller vad är det egentligen??) Eftersom jag inte känner till några rostfria utombordare är det väl lika bra att renovera motorn istället för att köpa nytt vart 5:e år. Frågan är nu: Är det någon som vet hur man bäst behandlar detta? Har en idé om att slipa rent, spackla med metallspackel, sedan grunda med motorfärg och sist nån bra giftfärg som duger (västkusten). Tacksam för alla förslag i bearbetning/färgval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 31 Oktober , 2005 Skulle tro att det vita pulvret är aluminiumoxid, alltså korrosion. Jag har gjort i ordning några gamla snurror (bla just en gammal Mercury, de verkar korrodera värst) som blivit korroderade o gropiga när färgen nötts av. Jag har borstat o slipat rent, grundat med korrosiosskyddande färg för just snurror o sedan lagt på rätt färg till just den snurran, det enklaste är att spraya på färgen, det finns sprayburkar att köpa med rätt färg till de flesta snurremärken. Jag har inte brytt mig om att spackla groparna, utan bara sett till att få dem metallrena innan jag sprutar på grundfärgen. Jag tror att det är bra att spruta på riktig snurrefärg istället för bottenfärg, jag tror att den är tätare o skyddar bättre mot vatten. Och, som ovanstådne skriftställare skriver, se till att offeranoden är OK, det är viktigt G. MVH, G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 November , 2005 Hej! Jag har en Evinrude 35 hp från 1959 som jag ska renovera. I mitt sökande på nätet fann jag denna sida: http://www.nymarine.ca/ Där finns en massa bra tips och bilder om hur man totalrenoverar gamla utombordare. Nu verkar inte det vara din tanke med jag tror ändå sidan kan vara ganska matnyttig även för lite småputsning och bättring av utombordare. (Jag kommer beställa färg och dekaler ifrån denna kille i Kanada. Har haft mailkontakt med honom och han är verkligt hjälpsam!) Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser