Gryning 0 Postad 31 Oktober , 2005 Har en VP 2003 färskvattenkyld. Iför vinterförvaringen behövdes kylarvätskan spetsas med glykol för att hålla temp.-gränsen. Öppnade avtappningskran på sidan an motorblocket för att tappa ut kylarvätska för att ge plats till mera glykol. Det bara droppade i kranen. Stack upp en ståltråd och då lossnade det. Fick ut liknade grus. Är fm. rost. Vad beror detta på? Varifrån kommer skräpet Har aldrig kört med bara vatten. Alltid glykolblandning. Vad ska man förslagsvis göra för att undvika eventuella framtida bekymmer. Finns det något rostskyddande att sätta till glykolen. Motorn går bra. Har dock visat tendenser till att bli varm på tomgång. Hittar inte heller någon offeranod i kylsystemet. Tacksam för tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 31 Oktober , 2005 Det kan vara gjutsand som blivit kvar efter tillverkningen Hur ofta byter du glykolen det bör man göra med några års mellanrum Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 31 Oktober , 2005 Hej, Byter vart 3 dje ibland varannat. Motorn är sedan 91. Gjutsand fortfarande!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 1 November , 2005 Tror också på detta med gjutsand. Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 1 November , 2005 Det lossnar efter hand så det kan finnas kvar i många år har hittat gjutsand i min gamla B20 från 1973 Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser