Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Bengt

VP260 -skurit!

Rekommendera Poster

Hej

Årets sista tur, efter 500meter börjar motorn gå ojämnt, ser att oljetrycker är i botten, slår av, men försent. Kollar oljan - snustorrt, och motorn går inte runt. Kollade och fyllde oljan innan näst sista turen på cirka 50 distans så jag kollade inte innan vi åkte ut.

Nåväl, nu är den urtagen och väntar på operation. Några frågor till dom som kan mer än jag - någon som har erfarenhet av long blocks? cirka 30-35 tkr för en ny motor låter ju frestande.

Nästa fråga - en kille som hjälpte mig att titta på motorn hade en teori om varför den skurit som jag som amatör tycker låter konstig. Han menade att bensinrören var av för klen diameter så att motorn inte fick nog med bensin vilket leder till att den suger in olja och förbränner. Kan det vara så? Det hör till saken att förra ägaren råkade ut för nåt liknande, vilket ju kan tyda på att det är något kringsystem som inte är rätt. Tillsaken hör att jag kör mycket lugnt, lufsar mest på 2500rpm. Ingen olja i motorrummet vilket ju tyder på att den har förbränt all olja.

Finns det nån som har en teori? En sak är säker - jag kollar oljan nästa gång vi ska ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Snacket om bensinröret skulle göra att den suger in olja är skitsnack.

Däremot kan ju det smala röret strypa bensinen så motorn går på tok för magert vilket ger hög förbränningstemp och spikning. Vilket i sin tur kan smälta hål i kolvarna.

Och  med hål i kolvararna så försvinner ju oljan rätt fort. 

Annars kan ju ett hål mellan olja/vatten på oljertycksidan leda till att oljan försvinner ut via kylvattnet, tex i oljekylaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Det är sötvattenkylning, om det gått hål mellan olja/vatten borde väl kylvattnet vara oljeblandat? däremot kan nog teorin med mager blandning stämma.

Glömde en fråga till - har nån erfarenhet av elektronisk tändning- tänkte passa på att installera sådan när jag ändå är igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...