Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Per_Ring

VP 280drev

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på och ska byta avgasbockhorn på en AQD40, då går det inte att få loss det utan att ta bort hela drevskölden.

Är det någon som vet hur skölden sitter fast med motorn? är det bara en tätning eller??

Sen sitter tilt motorn fast i skölden och den går inte att rubba är det bara oxid eller har jag missat någon dold skruv?

Tacksam för tipps.

Mvh

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt 280 drev var skruvarna borta på växeln till tilten, tog rörtången och prövade att få loss den och det gick bra, desvärre så var snäckväxeln ganska dumt placerad i förhållande till min båtmodell så jag fick slipa bort en del på insidan av akterspegeln för att kunna skruva loss växeln från skölden.

Ta det försiktigt bara, gängorna längst ner på själva växeln sprack när jag skulle montera tillbaka den.

Mvh Gren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn sitter fast i skölden med en klämring i aluminium, denna skall enligt uppgift dras med moment och inte som vi gjorde för kung och fosterland (blir mycket vibrationer då) som klämmer de båda tätande gigantiska o-ringarna (finns hårda och mjuka, men med tiden blir nog alla hårda) på plats, en på vardera sida om hålet i skölden där struten sticker ut, och 6(tror jag) galvade bultar som brukar sitta bombfast, så körnare och borr är enda sättet och originalbultarna är som vanligt allt annat än billiga (svinpris för vad som verkar vara galvade bondbultar, som vanligt).

Bockhornet sitter med 4st bultar och skall sedan gå att dra ur, men skräp och avlagringar sätter sig gärna på rörets utsida och stretar emot då röret nästan har presspassning i skölden. Tror inte man får ut bockhornet utan att just böka loss motorn.

Tiltmotorn är istucken i det koniska hålet, den sitter bara med bultarna som håller själva plattan, men det sitter en oring och en plasthylsa (galvanisk isolation?) runt tiltanordningen nere i skölden. Det är nog rejält mycket smuts som håller det på plats och förmodligen mycket aluminiumpulver eftersom plasthylsan torkar och spricker. Glöm inte att skruva bort den rostfria plattan som sitter på utsidan (men det visste du nog).

Saltvattensbeständigt fett överallt underlättar nästa motorurmontering. smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...