Coffeman 0 Postad 7 September , 2011 NEJ, men säsongen e ju inte slut än så vi får allt se! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragos 0 Postad 7 September , 2011 Har inte - i år... Men plotter är bra, klarat mig i flera år faktiskt. Men som sagt, två sorters sjömän... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 7 September , 2011 JA!!! Men faktiskt bara vid angöring och extremt låg fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 8 September , 2011 Det bästa hade ju varit om några vill dela med sig om dom har några smarriga bilder på elendet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 September , 2011 Ska ut i helgen så jag vågar inte svara än...:-( Men, peppar peppar, än så länge bara lite stenkänning när man inte hinner med att sträcka upp tamparna vid förtöjning i naturhamnen. Fast det var j-vligt nära på ett lurigt outprickat grundflak utanför handelsboden Kymmendö. Kände nästan blickarna från bryggan och det kommande kritstrecket jaha...det var nr 10 is sommar. Det finns sjökort!. :-) Såg stengrunden i vattnet och hann slänga i full back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten Postad 8 September , 2011 Nej men utanför vår sommarstuga finns ett stort grund där båtar går på några ggr per sommar. I år har jag sett fyra båtar stå på grundet, har till och med bilder på en av båtarna hihi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 8 September , 2011 ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 September , 2011 En gång. Kryssade i <1knop och försökte komma förbi en udde. Jag kom inte förbi... Men det kanske inte räknas när man åker så sakta? :-D /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 12 September , 2011 På väg hem från Skottland i sommar samseglade vi över Nordsjön med båten Magda. Kommer man från Skottland kan man ej angöra Norge. (Norge är ju inte med i EU). Vi tog därför vägen genom Limfjorden. I Limfjorden finns inte mycket sten men gott om lera. När vi gick in i Harrevik gick allt bra. Det gjorde det inte när vi skulle gå ut nästföljande morgon. M.h.a plottern följer vi samma spår ut som när vi gick in. Ändå sätter vi oss i leran och kan konstatera att det är ca 0.5 m djupt om babord och om styrbord kan vi inte ens se botten. Medan vi håller på att blåsa upp dingen för att sjösätta denna och ro ut ett ankare ringer telefonen hela tiden. Vi har ju inte tid att svara i denna nu. När så dingen är sjösatt kommer en engelsk gentleman och frågar i VHF'n. How can I assist you sir ? A towline would be nice. svarar vi. Ett tu tre är vi loss. Vi erbjuder 2 glas av de medhavda dryckerna men engelsmannen svarar. It's to early in the morning. I must recover from last night. Vi tackar för hjälpen och stävar ut ur viken. Nu kollar skepparen telefonen. Där finns ett SMS om att vi har gått på grund. Skepparen frågar sin fru om hon har skickat SMS till Magda om vad som hänt. Va! Nä det har jag inte svarar frun. Efter noggrannare kontroll ser skepparen att SMS'et är skickat från Magda som befinner sig 10 Nm bort, söder om Fyn. Märkligt, vi har gått på grund samtidigt. Även Magda får hjälp att ta sig loss innan vi hinner till henne, dock inte av en engelsman utan av en tysk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 12 September , 2011 Nej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 September , 2011 Har klarat mig i år också, peppar peppar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Januari , 2012 Jag klarade mig men inte lotsarna de körde ordenlig på en sten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Januari , 2012 Inta jag men http://www.seanews.com.tr/article/ACCIDENTS/74284 Senast ändrad av Lasse-L | 19 januari 2012 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 19 Januari , 2012 Nää ta i trä efter 40 års båtåkande , inte en gång.. bara för att jag skrev detta så blir det antagligen denna säsong... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Januari , 2012 Båtfollket består av 2 kategorier 1. De som kommer att gå på grund 2. De som redan har gått på grund Ökade djupgående från 1,5 till 1,9 meter denna sommar, har därför varit extra försiktigt, lika förb... har lodet visat 1,9 två ggr, men smäll i botten har jag undgått. Så nära har det varit. Har haft båt 30 år och varit på 3ggr, så statestiken är 1 gång vart 10.e år,,, vill inte gå på oftare! Åtgärder: Bytt till bättre GPS (från Garmin 521 till 720, ger bättre överblick) Fortsätter att vara försiktig, överväger starkt att sätta på kölskydd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 20 Januari , 2012 Uuuhhh då blir det 4ggr i år Fast jag har ju alltid kört med Lowrance .. kanske därför Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaffa2 0 Postad 20 Januari , 2012 Japp! Vi skulle bara kolla om sjökortet stämmde,O de gjorde de,Tur för alla andra som slapp kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 24 Januari , 2012 Nej, sedan plottern gjorde sitt intrång så har det inte ens varit nära. Bottenkänning i samband med tilläggning räknas inte... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Juni , 2013 Ja, första grundkänningen för en stund sedan i utloppet mot Biskopsfjärden från Immarsskärströmmen. Har inte specialen på min garmin utan använde Paddan. Inga skador alls på propparna men jag ska kolla skäddan imorgon. Hade videoinspelning påslagen så det är förevigat. Lagt ankar för natten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Juni , 2013 Klantarsel ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Juni , 2013 Ja, grundet syntes tydligt i vattnet men det finns ett till på andra sidan. Paddan är bra till väldigt mycket annat. Video kommer när jag har tillgång till dator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2013 Hade det, som ärlig primiärgrundstötare, inte varit läge att starta en nt grundstötningstråd, 666D3!? Tråden är från 2005 och detta grundstötningarnas år 2013, borde va värd en egen tråd. Själv kan jag inte bidraga med någon grundstötning - ännu - men då jag ev skall befara för mig helt okända vatten, är nog detta inte helt uteslutet. Att jag brutit is vid två tillfällen kan väl inte räknas - eller!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Juni , 2013 Helt rätt. Skapar ny tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petihr 0 Postad 18 Juni , 2013 Inte ännu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ickad 0 Postad 20 Juni , 2013 Ja, om det räknas som att gå på grund när man känner sig fram för och komma intill en oemotståndlig ö. Sen börja det ramla grenar på deck då riggen tog i träden, typ som motsatsen till att gå på grund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Juni , 2013 Nej det räknas inte. Att grenar ramlar ner när man söker sig in mot land för att lägga till har jag upplevt. Det var inte i Bohuslän. Jag har för mig att ön hette Ornö - var det nu är nånstans!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 2 September , 2015 Nej! I år klarade jag mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 2 September , 2015 Fyra bottenkänningar på ett par veckor. Bara en riktig grundstötning dock då det small till mitt på sjön då vi enligt gps precis passerat vid sidan av ett grund. Vad bör man ha för matginaler på gps egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser