Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
rillez

yamaha 90hk 89

Rekommendera Poster

hej jag undrar om det är svårt att renovera förgasarna på min motor. vart köper man grejor o vad köper man finns det renoverings satser vart beställer man sådant hälz rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla med Marinshopen

http://www.marinshopen.se

De säljer även via postorder.

Ta reda på din motors serienummer innan du kontaktar dem för det behöver de för att du skall få rätt grejer.

 

Renovera förgasarna är väl i sig inte svårt men du måste veta vad du gör och ha helst en reparationshandbok (t ex Seloc eller Clymer) som täcker din årgång. Finns även Yamaha service manual med de är rätt dyra.

Det finns förgasar-renoverings kit. Finns även förgasar-rengöringsmedel.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för problem eftersom du funderar på o renovera förgasarna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. problemet är att motorn bluddrar o går orent mellan 3800 o 4800 varv.på fullt o låga varv går den bra.på tomgången blir det ringar på vattnet utav olja. de är nästan så att man kan se att det kommar upp droppar av bensin som spricker när dom kommer till ytan.det är en gammal motor men i övrikt i bra skick så jag tänkte att det kanske var värt att kosta på lite grann på förgasarna.mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej rillez,

 

Har du testat justera blandningsskruvarna? Jag hade det problemet med min Yamaha att den inte riktigt svarade på gasen. När man drog på snabbt så tog det ca en halv sekund innan motorn svarade. Efter att ha skruvat ut blandningsskruvarna en bit, så svarade den hur bra som helst, men istället blev stiftena lite sura och den rökte en hel del på tomgång (blöddrade en del på låga varv pga. de sura stiftena). Efter att ha följt manualen (en Seloc) och skruvat ut blandningsskruvarna 5/6 varv, alltså aningen under ett varv (om jag inte minns fel), så gick motorn hur bra som helst. Ingen rök, inga döda områden.

 

Kan ju hända att 5/6 varv inte är rätt inställning för din motor. Det bör du nog kolla i någon manual. Jag har en Yamaha 115 -90.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag justerade blandningskruvarna på min.

Går perfekt på tomgång nu!

Inga tjuvstopp eller annat.

 

Men du hade vid så pass högt varvtal vilket förbryllar en del...?!

 

Har du haft motorn länge, dvs har det bara kommit precis eller har du haft problemet en längre tid?

 

Min beter sig lite illa runt 1100-1400 då den skakar en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snabba svar här har haft motorn sen januari.tog upp båten för en vecka sen o använt den ganska mycket i sommar o den har bluddrat hela tiden, så jag tänkte att det kanske kunde vara nån nålventil eller nå som som inte var bra. mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen rillez,

 

Det är svårt att säga varken bu eller bä, men i dina skor skulle jag göra följande:

 

- Skaffa en verkstadshandbok typ Seloc eller Clymer

- Kolla vilken inställning dina blandningsskruvar skall ha enligt handboken.

- Testa skruva in en skruv åt gången samtidigt som du kontrollerar hur långt de har varit utskruvade.

- Om värdena i handboken stämmer nära överens med dina uppmätta värden så beror det troligen inte på blandningsskruvarna och en genomgång av förgasarna skulle kanske va på sin plats som du skriver.

- Ifall värdena i handboken och de uppmätta värdena skiljer sig mycket från varandra skulle jag nog testa att ställa in skruvarna enligt handboken samt göra en ordentlig tune-up av alla möjliga inställningar på motorn. När isen smälter skulle jag ta en testrunda innan jag börjar riva förgasarna.

 

Jag hade visserligen upp mina förgasare på Yamahan innan jag gjorde tune-up, men jag konstaterade att detta var mycket onödigt. Det visade sig att, åtminstone mina förgasare, hade väldigt lite komponenter som skulle kunna ha fel, så jag tror att man bör börja med att söka felet någon annanstans. Enda felet jag kan tänka mig i förgasaren skulle då va att flottörnålen som stänger bränsletillförseln när flottörhuset är fullt skulle vara nött eller skadad. I det fallet kan förgasaren börja flöda och gör så att motorn får för mycket bränsle på den cylindern. Förgasarna kan ju också vara fulla av skräp så att något munstycke är täppt, men i det fallet torde motorn få för lite bränsle på den cylindern vilket inte riktigt stämmer överens med att den blöddrar. Har du kollat om tändstiftena ser lika ut på alla cylindrar?

 

Nu vet jag inte hur utombordare uppför sig när insugsventilerna (vet ej svenska ordet, men reeds på engelska) blir slitna eller går av, men jag skulle kunna tänka mig att man inte bör utesluta fel på dessa heller. Kanske någon som har erfarenhet av söndriga ventiler kan fylla på med symptomen.

 

En steg för steg Engine tune-up finns åtminstone i min Seloc manual. Efter att ha utfört alla moment enligt boken gick min motor som en dröm. I denna tune-up ingick bl.a. tändningsinställning, blandskruvar, förgasarkalibrering, gasspjällets grundinställning m.m.

 

Hoppas detta hjälper och håll oss uppdaterade om resultatet.

 

Lycka till 21.gif\

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar ska prova efter handboken till våren skriver några rader om hur det går efter sjösättning.mvh rillez

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilken bok är bäst om man bara är ute efter tune upp sidorna??

Clymer eller Seloc?!

 

Eller vill någon kopiera några sidor mot en slant?

 

Motorn i fråga är en Yamaha 80:89:a

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att om motorn nyser och går ojämt så kan det vara membranen som är dåliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Vet inte hur Clymers manualer är eftersom jag aldrig ägt en, men tune up:en i Selocs manualer är helt ok. Den manual jag har är lite gammalmodig och utformad lite som undervisningsmaterial. Dessutom får man ofta titta i flera olika kapitel om man skall läsa allt om en och samma sak (m.a.o. lite utspriden info). Efter lite läsande och klurande har jag dock fått ut all information som jag har behövt från min Seloc. Tune-up kapitlet var dock enligt mitt tycke mycket bra utformat som steg för steg manual.

 

Skulle gärna kopiera tune-up sidorna åt dig, men min manual täcker endast Yamahas V-4:or och V-6:or på 115 hk och uppåt från 1984 och framåt. Dessutom finns det en massa svartvita bilder i manualen som visar de olika detaljerna den berör och dessa bilder blir troligen ganska otydliga om man kopierar, så det bästa är mog att skaffa sig en egen manual.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...