Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Rigor73

Allvarlig fråga!

Rekommendera Poster

Noll skitsnack i denna tråden ;-)

 

 

Nån som vet flödena på en sjövattenpump till en AQ130?

Har redan mailat fredrik på drevia, men inte fått svar än...

 

Hur många liter ger den på olika varvtal?

 

Jag jobbar med vvs, kyl, dimensioneringar och flödesberäkningar och ska mecka ihop en sötvattenkylning.

 

Skynda er o svara annars skickar jag några oseriösa inlägg i er brevlåda 21.gif\ och de vill inte vissa smiley-cry.gif\   14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det blir nog till att vänta på Fredrik. Han vet hur många liter per minut som kommer ut ur pumpen. Skitsnackare vågar nog inte skriva något.  Du får blunda för mitt inlägg. Låtsas som det inte existerar. Samtidigt måste jag ju tänka på att förhindra mailbomber så jag är kluven. Men till saken,

man kan ju tänka så här:

pumpen räcker till att kyla motorn när den pumpar sjövattnet direkt in i motorns kylkanaler,

och något sämre blir det med värmeväxlare men det blir det också på hösten med igenväxta vattenintag och kass pump. Säkert av tillverkaren beräknat eller tilltaget kraftigt i överkant. Varför snåla på pump? Volvo måste tänka på att motorn kanske också ska gå i 30-gradigt vatten.

Om du är osäker - ta till en rörslinga extra i v-växlaren.

Hur du än gör så får du något sämre kylning än med sjövattnet direkt.

Istället kan du se till att ha fritt inlopp (ständigt dessa små musslor) och en pump som är i bra skick.

Jag petade bort ett antal musslor från de små intagen på segelbåtsriggen i morse. Det var ju inga hål alls för vattnet! Helt fyllt av havets läckerheter. Jag har svårt att förstå att motorn kunde få kylning även på full effekt. Troligen åker musslorna in och släpper in vattnet när det börjar flöda men sitter kvar i sina trådar och fjädrar ut igen när vattnet blir stilla.

Nu får jag inte någon spam från dig hoppas jag. Tackar och lycka till med  värmeväxlaren. 

Båten på land. Nu kommer det roliga med att rusta för nästa år. Ska tvätta och vaxa på söndag. Ska bli jättegott väder sa någon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Hej!

 

Tänk på att du inte skall ha för högt tryck på kylsystemet i fall det blir en läcka. På strörre dieslar ( vet inte om det gäller små oxå) så har man tryck enligt denna herarkin högst bränsletryck, lägre oljetryck, lägre sötvatten tryck och lägst saltvatten tryck. Detta bara för att om det blir en läcka mellan tex oljesystemet och sötvatten systemt så skall inte vatten tränga in i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst JAnne
Stoppa ned färskvattenslangen i en hink med 10 liter vatten och mät hur fort den tömms vid tex 1000 rpm (lite höjd tomgång på motorn).

Flödet är proportiellt med varvet.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer värdena för dom som e intresserade..

Dom gäller bara pumpen på bilden...

 

Vid 4000 rpm, 5 bars mottryck, 22 L/min
Vid 4000 rpm, 1 bars mottryck, 17 L/min

post-10091-1394234508,4151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu meckat ihop en större och två mindre nästan likadana kylare/växlare som jag kan koppla som det passar..

 

Ska lägga upp ritningar och beräkningar när jag testat systemet fullt ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efersom du uppger dig arbeta med VVS så måste du väl veta att kapacipteten är avhängigt på; lyfthöjd, rördiameter, mottryck samt impellermatierial.

Jag gjorde en uträkning vid ett tidigare bygge och kom fram till att orignalpumpen gav följande vattenmängder vid resp motorvarv; 1000/3, 2000/7, 3000/10, 4000/14 samt vid 5000 varv 17;5 liter. Dessa värden verkade stämma ganska bra med vad du själv kom fram till/mvh/Nitro

Ps, jag har ett antal gånger konstaterat att orginalpumpen inte riktigt räcker till vid färskvattenkonvertering...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att driva pumpen via vevaxeln istället för kamaxeln då varvtalet bara är hälften på kamaxeln. 

 

Montera pumpen vid sidan med lämplig remskiva mot vevaxeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jo, jag jobbar på Dimensionerings sidan inom VVS, fast jag mailade Fredrik på Drevia istället för att sitta och räkna ut vad pumpen gav ...

Varför räkna, när siffrorna finnssmiley-wink.gif\

Anledningen till att pumpen inte verkar räcka är bara delvis rätt..
Sätter man pumpen på vevaxeln så jobbar den mer, men det behöver man faktisk inte. Volvos växlare är dimentionerad i underkant bara, det är därför man måste se till att spola kanaler och sånt oerdentligt innan montering.
Detta grundar sig oxå i att man vill ta så liten plats och vikt som möjligt.. Utnyttjar man istället kylvattnet effektivare så löser det sig.

Man ska ändå se till att kanalerna är rena pga att motorn får en jämnare avkylning i godset och större yta som kan kylas av. Den/de växlare jag har meckat ihop är effektivare än martec/volvos, men min behöver mer service... Min växlare kyler sötvattenslingan mer och har betydligt högre ut-temperatur på sjövattnet(det är här vinsten ligger) men min växlare är oxå större än de andra... 

Nu är inte mitt system testat fullt ut i vattnet än, men jag har en backup ;-)....

Har jag glömt nått (hmm)   Nepp, jobbar inte på Onninen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till...

 

kapacipteten är avhängigt på; lyfthöjd, rördiameter, mottryck samt impellermatierial

 

Stämmer med modifikation...

 

Lyfthöjd, visst men oxå hjälpen som pumpen får vid fart genom vattnet (pickupen, hur den är utformad)

 

Rördiameter, beroende på vilka tryck man vill jobba med och vatten hastigheter...

 

Mottryck, raka böjar ;-)

 

Impellern, man får se till att den ger vad den ska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flödet är INTE propotionellt med varvtalet.

 

Tänk på att flödes-kurvan inte är linjär eftersom neopren/gummi impellerns vingar viker sig och pumpar mindre då mottrycket blir för högt.

 

Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, men med modifikation...(på sjövattensidan)

 

Din terori stämmer med en båt som ligger still i vattnet...beroende på hur pickupen/skrovgenomföringen ser ut på respektive båt..

 

Min är formad så att den trycker upp vatten till sjövattenpumpen...

 

På sötvatten sidan kör jag konstant tryck med elpump...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nepp inte martec, jag har en Ericsson...? Eller tre... jag har själv gjort dom faktiskt..

 

Jag har gjort tre stycken med olika storlekar, En som ska klara av att kyla en lagom V8, sen har jag två mindre...som antingen ska hjäpla till med kylningen eller blir bli slingor till värme...

 

Jag har inte haft tid till att få i ordning min nya spis än, saknar lite delar oxå...

 

 

Nån som har en strut och axel passade ford 460 block-->280drev

(komplett från svänghjulet till drevet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också på att sötvattenkonvertera en v8, 351w, och fick rådet att ha ca 130 kw kyleffekt, kan det verkligen stämma? En varmvattenberedare på 130 kw får inte ens plats i motorrummet!           En värmeväxlare från Martec är ju knappast på 130 kw, eller?

Har du någon gissning på vilken kyleffekt det blev på din stora?

En 460 behöver säkert en större kylare än min 351.

En elpump på 26 l/min bör väl räcka?

Tack.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig i skolan en gång att verkningsgraden på en bra förbränningsmotor är c:a 25 %. Det var några år sedan men jag antar att det gäller fortfarande som ett närmevärde. Tar man ut ex 100 KW axeleffekt så borde det bli 300 KW att kyla bort. Så tråkigt verkar det vara med våra maskiner dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här fungerar ofta att räkna lite grovt med:

 

Av 100% tillförd energi från bränslet går:

 

40% till utfört arbete(motorns märkeffekt)

30% avgasförluster

30% kyleffekt

 

(Men ett sk. helsystem med sötvattenkyld avgaslimpa/or får man i princip kyla bort 60%.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat på att den kylan som behövs är ca 75% av motorns effekt, vilket borde räcka med marginal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...