Gäst CF Postad 28 Oktober , 2005 Hej, Synade båten under vattenlinjen efter upptag och såg att jag hade en bucka i ett av bladen till min 151A/290SP. Ca 7 mm x 10 mm djup buckla i inre delen av ena bladet. Ingen aning om vad som hänt men skulle kanske kunna gissa på att jag kört på typ en planka eller liknande utan att märka det? Hursomhelst bör man bya propeller? Mvh CF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 28 Oktober , 2005 Skadad propeller medför oftast vibrationer som sliter på lager, infattningar etc. samt att du troligen får sämre verkan vilket medför högre bränsle förbrukning. En skadad propeller bör alltid åtgärdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst CF Postad 28 Oktober , 2005 Okej, då har jag första posten på inköpslistan inför mässan Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Oktober , 2005 Hej CF! Ta propellern till en propellerverkstad. De kan avgöra om den är så pass skadad att den måste bytas eller om de kan fixa till den för en mindre penning. Aluminiumpropellrar brukar ofta gå att laga, antingen bara bucklas tillbaka eller svetsas lite och sedan balanseras. Rostfria har jag ingen erfarenhet av men de går säkert att svetsa till de med! Lycka till! Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 29 Oktober , 2005 Flintstone har helt ratt. En prop shop kan latt fixa till en skada som inte ar storre an det du beskriver. Om du anda VILL byta, spara den gamla och ha den som en reserv ombord. Gick tyvarr inte med denna (ett blad slappte i somras vid gaspadrag (inte pakorning) - innan planingstroskeln. Det var vantat, vi var manga ombord, sa jag hade en reserv prop latt tillganglig och bytte till sjoss. Varfor? Hade ett par dagar sett hairline cracks kring navet pa alla bladen. Troligtvis tillverkningsfel (Michigan Wheel), da propellern inte sett nagon impact med storre foremal. Bladet som foll av var helt oskadat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst herman Postad 30 Oktober , 2005 hej Om du vill kan du skicka propellorn till mig. Jag kan rikta ,svetsa och balancera den. Det kosta inte mer än 100/200 kronor Mvh Herman Hape metalworks trankvill 120 38595 Torsås www.hape-metalworks.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser