Gäst Marcus Postad 28 Oktober , 2005 Hej! Jag vill lägga ny fernissa på plyfa med teakfaner men frågan är om jag vågar slipa den först? Skall den gamla fernissan bort först? Hur gör man isf? Mvh, Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Oktober , 2005 Hej Marcus! Allt beror på hur den gamla fernissan ser ut. Om den är fin så räcker det med att du ruggar upp den med fint sandpapper så den nya fernissan fäster. Är den risig så måste den bort om du vill ha ett bra slutresultat. Jag har arbetat en del med marinplywood och testat olika metoder för att ta bort gammal lack. Ett sätt är att använda färgborttagare. Det är lite kladdigt och ganska tidskrävande men inte så arbetsintensivt. Du smetar på medlet och täcker med plasfolie, kökstypen är bra. Detta för att medlet inte ska avdunsta så fort. Medlet löser upp lacken och gör den lätt att skrapa loss. Ett annat sätt är att försiktigt värma lacken så den smälter och reser sig. Detta är lite vanskligt eftersom man riskerar att bränna trät men är man försiktig så går det ganska bra. Ett tredje sätt är att använda skrapa. Denna måste vara mycket vass och det är jätteviktigt att vara försiktig så att man inte repar trät. Denna metod är ganska svår, speciellt om ytan inte är helt plan och saknar hinder så som lister och dyl. Slipning är inte att rekommendera då ytterfanéret ofta är mycket tunt och slipar man igenom på något ställe så blir det väldigt fult! Du har inte beskrivit vad din plywood används/ska användas till och inte heller vad du vill ha för slutresultat så det är lite svårt att säga vilken metod som passar dig bäst. Lycka till! /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 28 Oktober , 2005 Nackdelen med kemisk uppmjukning är att man måste vara väldigt noga med att skölja efteråt... Var rädd om ögonen oxå...det e frätande grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonow 0 Postad 31 Oktober , 2005 >Du har inte beskrivit vad din plywood används/ska användas till och inte >heller vad du vill ha för slutresultat så det är lite svårt att säga vilken >metod som passar dig bäst. Tack för svaret! Hur ser jag om den är tillräckligt fin för att bara kunna lackas om? Det är skotten och sidorna i båten som behöver en uppfräschning en massa teaklister som är obehandlade. Dock är det inga slitytor jag behöver fixa. Jag vill att det skall bli fräscht och enhetligt. Mvh, Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 31 Oktober , 2005 Sitter fernissan fast och träet under inte är flammigt räcker det helt klart med mattslipning, dammtorkning, rentvättning (målartvätt eller T-rös) och fernissning. Bäst resultat får du om du lägger många lager fernissa med mellanslipning. Jag skulle nog satsa på en 4-5 lager, de första med vanlig klar fernissa, sedan ett par lager sidenmatt - jag gillar sidenmatt inredning nämligen - eller ett par lager till blank fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser