Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Nozer

\'Tung\' åkare i tube eller vattenskidor, farligt för båten?

Rekommendera Poster

Tjena!

Ny här på forumet o har en kanske lite annorlunda fråga jag suttit o grubblat över en hel del...

Ska under kommande vinter/vår/sommar ngnstans köpa mig en liten sportbåt.

Den klassiska lila modellen på 4-5m och ca 50hk´ s utombordare.

Väntar bara på att ngt lockande erbjudande dyker upp så att säga.

Har under ett par år haft andra småbåtar (2-5hk) men vill nu ha ngt som även kan användas till vattenlek.

En fråga som jag rent spontant kommit att tänka på, är att en hel del av folket i min bekantskapskrets är vad man skulle kunna kalla, ehrm, tungviktare. Ett par av dom väger ca 120-130kg.

Nu tror jag inte ens att det är lönt att försöka få upp dom på ett par vattenskidor med bara 50hk´ s motor. Men det jag funderar mest över är om man ens vågar prova? Kanske inte vattenskidor, men tube iaf...

Om man monterar, eller om det redan sitter en vattenskidsbåge på båten man köper.

Klarar en sån den belastningen det innebår med en såpass tung person?

Eller kommer det bli ett knak och sen blir det att simma hem? *s*

På en större robust båt är det säkerligen inget problem, men på en båt i  15 000 - 30 000:- klassen. Kommer akterspegeln hålla på en sån båt så man ens kommer våga prova?

Eller blir belastningen på båten inte så stor efterssom personen bakom flyter/glider fram?

Bara lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter och rekomendationer.

Nu ska jag givetvis välja båt utefter mina egna behov. Men efterssom båten kommer användast mest i goda vänners lag så att säga är det kul o veta vad man har för begränsningar ang såna här saker.

/Tobbe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det gäller att fördela var belastningen kommer...

Bågen kan man montera så att den inte belastar akterspegel alls, då tar akterspegeln bara belastningen från motorn..

Om du tittar på bild 2 i mitt album så ser man det rätt bra...

Från min båge så har jag två löstagbara stag fram till knaparna mitt på båten. På det sättet får jag jämn belastning på många fästpunkter..

På den båten har jag en 55hkr motor och har dragit upp 90kilos klumpar, Tänk på att det går lättare att dra upp vana åkare än ett drivankaresmiley-wink.gif\

Jag har en annan stigning på propellern när jag ska dra, inte alls samma som den vanliga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du kan se exempel på hur bågen kan vara monterad på min visningsbild. Den ska inte sitta på akterspegeln alls, bara motorn som ska hänga där. 50hk kan gå, om motorn är ruskigt frisk och de som ska dras kan åka. Annars kan du hålla på o slita dagarna i ända.

Nu är ju inte min båt en sportbåt, men det kan kanske vara ett tips ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Freddan

Hej på er

Gör det inte svårare än vad det är. Fäst linan med hanfot i knaparna i aktern och kör. Den bår som inte klarar det finns inte (längre).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför köper du inte en båt redan nu? Ofta är dom lite billigare nu på hösten.

Hat du bara nån bra plats att ha den på så slå till direkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får förhoppningsvis loss pengar inom ngn vecka.

Så tanken har slagit mig att köpa redan nu då jag har kollat upp ang plats etc, o hittat inhägnat område för 2000:-.

Viket jag anser vara rätt ok då man slipper böka loss motorn o strula med det. Bara konservera den o låta hela ekipaget stå tills våren, o man dessutom vet att den står tryggt o ingen bara kan köra iväg med kärran utan problem.

Det som stör mig lite är att köper man nu under vinterhalvåret måste man helt o hållet lita på säljaren o hans utsagor om att motorn går som den ska.

Vill helst kunna provköra båten innan köp o se att den inte skär efter 5min. Eller tar in vatten etc...

Går säkert att skriva kontrakt att båten skall vara fungerande etc, o att funkar den inte till sommaren så har man ångerrätt osv....

Men är säljaren jävligt så kan han säkert påvisa att felet uppstått under vinterförvaringen eller ngt, o att den funkade när han tog upp den ur vattnet.

Att köpa en båt med trasig motor kan kosta mer än det smakar misstänker jag =/

Floyd:

Jo, så jag också resonerar.

Men samtidigt går tankarna genom min skalle att där fästenerna för en båge sitter fastskruvade blir det en belastning just på de punkterna.

Och en kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

På en äldre, lite mindre båt far genast tankarna genom min skalle att skrovet kanske inte är så tjockt och hållbart att det håller, utan att fästet blir så belastat att skrovet ger med sig och spricker sönder på fästpunkterna.

Nu kanske jag är onödigt orolig. Men min erfarenhet av båtar sträcker sig till små jollar etc, som är så små o sköra att dom går sönder förbannat lätt (glasfiber jollar etc). 

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något som säger eller går det att räkna ut hur mycket knaparna på en plastbåt skall hålla för utan stödplatta??

Lite nyfiken till nästa års ringande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>Nozer

Kan du ge några exempel på båtar som du vill ha?

Kanske kan du länka till några annonser.

Känner inte riktigt till vad man får för styrpulpet för 15-30 000kr men

brukar inte dom där båtarna vara ganska dyra?

Förstärkning av akterspegeln som det föreslogsom verkar vara en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.blocket.se/view/6299197.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5958283.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5955217.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

Där är ngra exempel på vilken typ av båt jag är ute efter.

Sen om ngn kan tipsa om ngt märke/modell man ska akta sig för av ngn anledning så gör gärna det!

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns inte (längre)........

Du har så rätt så.........risken med att koppla så som du beskriver är att om båten är för liten så kan den välta.......KAN alltså, betyder inte att den gör det men det är bra att ha de i bakskallen när man kör, jag har dragigt de mesta efter båtar och vet att det kan bete sej lite som de vill om man inte ligger steget före.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...