Roxenskeppare 0 Postad 27 Oktober , 2005 Någon som har ”byggt om” en motorsnipa till en segelsnipa. Funderar på om man kan byta ut göstaken mot en låg mast typ till vindsurfingbräda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 27 Oktober , 2005 Ja och nej... Jag har haft tre motorsnipor som har blivit riggade innan jag fick dem, en gammal laxkutter i trä, en Saga 20 o en Getasnipa. I alla fallen har de blivit riggade innan jag köpte dem, och i alla fallen har de varit riggade med traditionella riggar, trämaster med traditionell stagning (förstag, sidovant o akterstag) o med partialrigg (focken går inte ända upp i topp på masten. Seglingsegenskaper, nja, hyfsat på öppna vindar, nätt o jämt på bidevind. Men visst är det trevligt att kunna stänga av motorn ibland o ta sig fram med vindkraft. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roxenskeppare 0 Postad 28 Oktober , 2005 Tack för svaret. Har du måttuppgifter på Getasnipan? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 28 Oktober , 2005 Har inte exakta måtten i huvudet, men den är ca 7 m lång o kanske 2.40 bred. Jag återkommer när jag mätt ordenligt. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser