Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
blom77

CB66:an.. Nya entypsklassen?

Rekommendera Poster

Hej alla seglingsintresserade.

Jag har nu i en vecka drygt gått och funderat på nya spännande konstruktionen CB66:an. Efter att ha pratat med vänner och bekanta samt försäljaren Hans Pettersson på Nicanders Båtvar i Lysekil så är jag helt övertygad om att CB66:an kommer bli den nya stora entypsklassen. Då tänker jag inte på dem som sätter semestersegling högst utan för oss som gillar segling som sport där utbud av tävlingar, motståndare och annat krinarrangemang är stort. Ta och titta in på www.regatta.nu eller www.cb66racer.se för mer information och för att bilda dej en egen uppfattning.  Skulle sedan vara kul och hör några kommentarer om vad DU tror...

Nu tillbaks till mej och mina planer....jo, jag beställde en CB66 idag! Levereras om 2 veckor...kan det bli bättre?:-)... 

Mvh Ziggy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...mycket intressant båt. Nicanders gör mycket för att få igång denna båt som entypsklass. Att någon vågar satsa och anstränga sej likt Nicanders ser jag bara med positiva ögon.

Ett massivt engagemang tjänar inte enbart Nicanders på, utan jag tror även seglingen i stora drag mår bra av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, var in och kollade på siten och såg filmerna och de delar av konstruktionen man kom åt.

Jag säger bara att Jag är där...., stentuff båt och jag är säker på att det kommer slå. Priset var ju helt rätt också!

Tyvärr är jag tönt nog att prioritera i fel ordning så jag ska byta upp storbåten först, men sen blir det CB66..

Om man skulle jämföra den med J80, vad säger ni som kan då? Express är ju lite semester i jämförelse, men J80n är väl mer åt samma håll.. Vad skiljer dem åt egentligen?

Mvh

/

Johnnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nikko

Det snackas ibland mycket......... Låt oss vänta 1-2 år till för att se vad som hän der med CB66-klassen. På Olympiska Regattan i Stockholm var det 25 CB66 anmälda - 13 eller något i den stilen dök upp.

En entusiastisk säljare (tillverkare) är ju inte onormalt :-). De har dock ett dj... schysst finansieringsupplägg. Är dock lite för okunning på CB66 för att kunna uttala mig men... J80 är en klass som har det tufft - de var 18 båtar på SM i år (kanske en dipp efter fjolårets VM på hemmaplan?). Dessutom så är klassen inte helt billig att vara med i. Expressen är och kommer nog alltid att vara stark (seglar själv Express) och frånsett ett hyffsat pris (100-150 tkr för en racingbåt) så kan den även med lätthet kombineras för cruising med hyffsad komfort.

Glöm inte bort 606:an. Borde inte den vara mest hotade klassen? Enkel att traila, 2-3 personer i båten, etc.

Är dock inte allt en 0-summespel? Fler klasser - mindre båtar i respektive klass? DEn enas bröd - den andres död?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Petter

Att vänta och se skulle lika gärna kunna vara texten i vår nationalsång!! Det är lustigt att svensken nästan alltid väntar och ser, hade vi svenskar lärt oss att våga satsa så skulle vi enligt mej vara mer konkurrenskraftiga. Och det i alla genrer...

Hoppas nu att svensken för en gångs skull vågar satsa på denna klass, annars blir det som skribenten innan nämner. Alltså att seglingen späs ut och att klassegling snart är ett minne blott.

Rykterna går om att varvet som bygger båten har närmare 50 stycken i orderstocken. Ca 70 är tillverkade idag så det skulle innebära närmare 120 stycken till våren:-)...

Man få hålla tummarna för att CB66 kommer att slå!!

/Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CB66an är på tok för dyr.

Jämför med andra båtar i samma storlek för under halva priset. Även om de inte skulle råka ha riktigt samma kvalite i beslag och segel, så är det inget argument för den enorma prisskillnaden.

Hade den kostat halva priset så hade den säkert sålt fyra gånger så bra.

Fast det är väl som dom säger på hemsidan, gjord av proffs, och därmed som dom inte säger på hemsidan för proffs och proffsen är ju sponsrade så då kan man ju ta värsta överpriserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...